|
|||
|
|||
syros-agistri..
Tjena allihopa!! Nu har vi ändrat oss igen, och kommer förmodligen göra så fler gånger...men nu funderar vi på att börja våran ö-luff på syros. Min fråga är: kan man ta sig med färja från syros till agistri, eller måste man tillbaka till pireus först? Vi åker under högsäsongen i juli..
Tacksam för svar!! MVH: Jani med familj :-) |
|
||||
|
||||
Sv: syros-agistri..
Visst måste man in om Pireaus om man ska från Syros till Agistri.
Jag skulle inte välja denna kombinationen på samma resa, tycker det går för mycket transporttid. De Saroniska öarna tycker jag hänger ihop med ett besök i Aten, eller någon annan saronisk ö. Syros skulle jag kombinera med någon av de många andra kykladiska öar som finns i närheten. Men ni har säkert en speciell anledning till att ni väljer Syros och Agistri, så var och en gör ju precis som man själv känner. Två fina öar hur som helst. |
|
|||
|
|||
Från Syros finns det, som Marianne skriver, gott om förbindelser söder- och österut. Sämre på onsdagar dock, har vi lärt oss. Men Agistri kanske är en pärla - har ännu inte varit där.
Trevlig resa! /lemon |
|
|||
|
|||
Citat:
Att kombinera Agistri med Syros tar ju någon extra resdag , men vill man lägga tiden på det så är det säkert en kul kombination. Själva resandet är ju faktiskt också en upplevelse. Vi ska till Syros i juni, men kombinerar med närliggande öar, vilka är ej klart än. LYCKA TILL med planeringen! Lissi -som tycker de saroniska öarna är fina! |
|
|||
|
|||
syros-pireus-agistri
Tjena allihopa!! Nu kommer jag med ännu en fråga. Hur går färjorna från syros till pireus? Går det nån på morgon/förmiddag? Grejen är att efter våran första vecka på syros har vi tänkt att åka till agistri, för att sen avsluta på egina. Vad jag förstått så måste vi tillbaks till pireus för att därifrån sen åka till agistri. Men hinner vi det på samma dag? Vi har ingen större lust att ta en övernattning i pireus alt aten.
Tacksam för svar. Ha de gött allihopa!! Jani med familj!! :-) |
|
|||
|
|||
Sv: syros-pireus-agistri
Tyvärr är det sällan man hittar färjor från öarna in till fastlandet på morgon / fm. Det beror på att de som kör en "ringlinje" till några öar utgår från fastlandet på morgonen och vänder någon gång vid lunchtid.
Fast om man har tur kan man hitta någon färja tidigt på dagen som passerar långväga ifrån, Kos / Rhodos tex, på väg in till fastlandet. Men tyvärr är det sällan man lyckas pricka de färjorna har jag märkt. Från Syros bör ni kunna vara inne i Pireus vid 14- 15-tiden. Och det skulle förvåna mig om ni inte skulle kunna ta er till Agistri med någon färja vid 16- 17- 18-tiden. I alla fall under högsäsong. Peter |
|
|||
|
|||
Sv: syros-pireus-agistri
tack så mycket Peter för hjälpen!!
jag får la kolla upp det lite noggrannare sen när dom har nästa sommars tidtabell ute... |
|
|||
|
|||
nya båttiderna??
tjena allihopa!! nu kommer jag med ytterligare en fråga om färjorna. vi landar i aten 5/7 kl.10.00 (om allt går enligt tidsplanen) nu såg jag att blue star har lagt ut tiderna på gtp, men dom kör ju bara en gång den dan till syros och kl 07.35.(detta är en lördag) det måste la gå fler turer dit tycker man? när lägger dom andra rederierna ut sina tider? för om man söker via hellenic tex, så får man inte fram nåt det datumet. det hade ju vart typiskt om man måste ta en övernattning i aten/pireus. men det måste väl som sagt gå en eftermiddags/kvällsfärja till syros 5:e juli?
tacksam för svar. ha de gött allihopa!! Mvh. Jani med familj i ett kallt göteborg!! :-) |
|
||||
|
||||
Sv: nya båttiderna??
Ni kan säkert ta er till Syros samma dag som ni kommer. Ni åker ändå i juli. Men långt ifrån alla avgångar är uppe nu. Kolla nångång i maj/juni för att vara helt säker. Sen är det inte alltid gtp stämmer. Det kan ha lagts till eller tagits bort avgångar. Lycka till!
|
|
|||
|
|||
Sv: nya båttiderna??
Kolla även avgångarna från Rafina och Lavrio. Men vänta till Maj. Du kommer säkert att kunna ta dig till Syros samma dag.
Peter |
|
|