![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ikaria på elfte plats av begärliga resmål i Grekland. Va nu då?! Är det fel på tekniken, Janne? På mig?
Inkfish, vi ses på Paskaja! ![]() Lefteris som reser Ikaria för trettonde gången i Juli, vilken tur! |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du har som Ikarias ambassadör gjort ett bra jobb det senaste året. För ett år sedan var Ikaria utanför topp-40-listan, nu är ön på elfte plats.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja nog blir man nyfiken på Ikaria och kanske lite sugen på att åka dit. Har besökt några av Ikarias grannöar: Samos, Patmos och Fourni och jag tyckte om dem alla tre.
Erik, kan du inte berätta lite om vad som är så speciellt med just Ikaria och vad som får dig att återvända gång på gång? Smultron |
|
||||
|
||||
![]()
Hustrun och jag var på Ikaria för några år sedan efter det att vi hade läst Eriks målande beskrivning av ön.
Det ångrar vi verkligen inte, ön är verkligen värd ett besök |
|
||||
|
||||
![]()
Hoppsan tryckte tydligen på fel knapp.
Skulle egentligen bara också säga att har man också bott hos Nikos så får man dessutom en formidabel utsikt, om man nu har turen att få rätt rum. Olle ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ikaria är inte en lättillgänglig ö, det betyder färre turister, det är bra.Resa till Ikaria är lång dags färd mot natt. Ikaria är inte heller helt lätt attt umgås med, inte mindre attraktiv för det. De som gillar Kreta gilla nog också Ikaria, likheterna är slående; de är riktigt bergiga öar bägge. Det betyder perspektiv och horisont i bägge fallen. Vad får mig att återvända... Förmodligne gäller för mig som för alla återvändare, vi känner oss hemma dit vi återvänder. Av stor betydelse har förmodligenn en "peak expereince", 1995, vräkte omkull mig och jag måste nu återvända för att resa mig igen, gång på gång. Men vi har också blivit vänner med ön och människor där. På Ikaria finns stränder, raviner, berg, platåer , skog och byar. Det är nog inte fel att påstå att det är en av de mest vattenrika öar i arkipelagen bredvid Kreta. Det finns i regel bra med fågelarter för mig att kryssa; Örnar, vråkar och falkar, bl.a. den sällsynta Eleonorafalken. Ikaria är helt enkelt en del av mig själv numera. Själen tar några skutt uppåt när vi anlänt, denna förbaskade grekiska ö har lagt sig i mitt liv. Falubert var det väl som skrev, att vår identitet bär bygga på den plats där vi känner oss hemma, inte där vi råkar vara födda. Eller så kan vi pånyttfödas om vi hamnar på "rätt ö". Men då är luffandet slut, och somliga av oss vill aldrig komma fram. Lefteris, flummig idag |
|
|||
|
|||
![]()
..och tänk! Vi har just, maken och jag omkullkastat de planer vi hade för sommarens ö-luff i småkykladerna...(..är nån förvånad???
![]() ÄNTLIGEN ska jag till Ikaria!!!!!!! Den ön har funnits i tankarna sen tidigt 90-tal och då ville jag läsa grekiska där...NU ska det banne oss bli av. (Inte grekiskakursen men ö-besöket ![]() Dels tack vare CarinaN occh Percys lovsång över ön och inte minst Din lovsång Erik! Lissi o cbriss |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Dit vill vi igen , men inte nästa år , men nästa ! Rek. boende... "Valeta" i Armenistis / Tom & Bodil Senast redigerad av Tom den 2007-12-22 klockan 17:54. |
|
|||
|
|||
![]()
Jo Tom..jag vet ju att ni också älskar ön. Ni träffade ju Carina och Percy i somras. Jag har bildbevis!
Vi landar i Aten kl 13.35 och sen så vi har väl en 10-12 timmars resa med "vanlig" färja. Pireus är det väl som gäller antar jag.... Hur gick båtarna? Snabbåt vägrar jag. Jag hatar att sitta inne 6 timmar som det tydligen tar och jag blir bara illamående. Hur tog ni er dit??? Inrikesflyg finns ganska billigt men är ju svårt att boka ifall flyget från Kastrup är försenat. Lissi - nyfiken |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi åkte oxå med SAS , med ankomst 13,35 . Flyg till Samos avgår 16.00 , så det är gott om tid. Såg att priset med Aegean (2008) är ca: 85euro för enkel. Väl värda pengar ! / Tom |
|
|||
|
|||
![]()
Flyg till Ikaria ca kl 16 var 47 euro! Men om planet är försenat från Kastrup?
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
ÅH detta Grekland!!!! Nu har jag NÄSTAN bokat t o r Ikaria från Aten med inrikesflyg ...så visar det sig när allt är ifyllt och nästan bekräftat att biljetten ska hämtas på IKARIA AIRPORT!!!!!
![]() ![]() ![]() HUR TÄNKER DOM!!!!!! Eller tänker dom överhuvudtaget!!! DET BLIR BÅT!!!!! OBOKAT Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Ja...men... ?
"Biljetten" skrev jag ut hemma , som brukligt ! Man har en voucher/biljett med bokningsnr. och visar upp vid incheck . Det är ju så man gör numera , även med Grekiskt inrikesflyg ! / Tom Senast redigerad av inkfish den 2007-12-22 klockan 21:29. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
![]()
Kanskje du kan forsøke hos Widerø (wideroe.no)? Veldig enkelt, og du får billettene sendt hjem til deg. Lykke til!
Senast redigerad av inkfish den 2007-12-22 klockan 21:30. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men gor man en t r bokning fran Aten borde i alla fall biljetten hamtas ut i Aten, tycker jag. Till sommaren har vi bokning med Olympic fran Ikaria in till Aten for att slippa den sista, trakiga batturen och kaoset i Pireus. Tar sent eftermiddagsflyg till Cph via Zurich. Celbe (ocksa Ikaria-atervandare ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jo, vi gjorde bokningen med Olympic Airways, avgång 16.10 ...perfekt eftersom vi landar 13.35 och priset skulle vara 212 euro för båda tilsammans t o r...MEN som sagt att hämta biljetten på Ikaria blir svårt!
![]() Nä, vi tar båten ut och sen kanske vi bokar HEM med flyg.... (DÅ är vi ju Ikaria menar jag ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
När jag åkte från Fourni till Samos 2006 la båten till på Ikaria. Om så fortfarande sker kan Samos vara en bra flygplats att landa på. Tips till den som är sugen på Ikaria och vill starta och börja lugnare samt slippa Aten.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu vet jag inte nar ni ska aka men nar det ar lagsasong kan det vara billigare att boka hyrbil till och fran flygplatsen pa Ikaria an att ta taxi. Taxin till Armenistis kostar 40 - 50 euro enligt var hyresvardinna. Vi betalade 45 euro fran Agios Kirikos till Armentistis i somras (57 km). De allmanna kommunikationerna pa on ar tyvarr mycket daliga. Celbe |
![]() |
|
|