|
||||
|
||||
Något grekiskt till julbordet??
Någon som har något tips på något grekiskt till julbordet??? Vad som helst!
|
|
||||
|
||||
Sv: Något grekiskt till julbordet??
Vi brukar ha vitlöksköttbullar istället för vanliga svenska
Riitta |
|
||||
|
||||
Jag brukar göra fava och fetaostpaj. Iblánd även rödbetssallad med fetaost eller ungsgratinerade färska rödbetor penslade med olivolja och grekisk honung. Rödbetorna skär jag i lyftor och penslar med olivolja och honung 3 msk olja och 2 msk honung blir en bra blandning sen saltar jag med med mineralsalt och bakar i 225 graders ungsvärme. På slutet smular jag över lagrad getost typ chévre. Något år gjorde jag honungsflarn efter ett recept från Allt om mat. Mycket gott att servera med passerade hallon eller björnbär.
Eva |
|
||||
|
||||
Sambon gör alltid Tzatsiki, både till oss och till en av våra grannar
Moster |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Jag gör fetaostknytten= tiropitakia och även med spenat = spanakopita, istället för revbenspjäll gör jag lamm kotletter i tomatsås och vitkålsallad med morötter rives och sen har man bara citron, olivolja ochsalt och svartpeppar på, ger lite syrlig sötma och så klart en skål tirokafteri, riven fetaost som blandas med gräddfil och röd peppar. Efterättsbordet har så klart melomakarona och kourabedes och valnötskaka.
GOD JUL Camilla |
|
||||
|
||||
Mmm, så gott det låter. Denna vitkålssallad kommer alltid på bordet när jag besöker Grekland vintertid.
Lätt och läckert! Äter det gärna hemma också förstås. |
|
||||
|
||||
Mums, lät gott med dessa tips! Nu har julen gått sin kos! Men jag provar gärna ngt av detta sen i alla fall!
|
|
|