|
|||
|
|||
Varför ska vi välja Skiathos?
Har varit på flera grekiska öar och senaste resorna gick till Kefalonia, Halkidiki, Thassos, Zakyntos, alla underbara öar.
Nu står valet mellan Skiathos eller Naxos sommaren -08. Tyvärr vill min man bara åka 1 vecka och därför tvekar jag lite att åka till Naxos då resan dit tar längst tid. Vilket ska vi välja och varför? Tacksam för synpunkter. |
|
||||
|
||||
Sv: Varför ska vi välja Skiathos?
Båtresan till Naxos tar ju bara 2 timmar. Och första dan gör man ju ändå inte så mycket. Har ni tur åker ni till Santorini med båt samma dag som flyget går. När åker ni?
|
|
||||
|
||||
Hei
som du er inne på..., pga.at transferen til Naxos er "lang" og dere bare skal være borte en uke så hadde jeg valgt Skiathos. Selv om selve båtturen bare tar to timer så går det bort mye ekstra tid alikevel med bussing fra flyplass til havnen og evt. venting på båten der og ny bussing når man kommer til havnen i Naxos. og skulle dere være uheldige å få meltevin så kan dere risikere å måtte overnatte på Santorini...., ikke det at Santorini er et dårlig sted å være, men etter kanskje flere timer i havnen for å vente på om båten skal gå eller ikke så kan det jo bli litt frustrerende... Lander dere på Skiathos i 11-12 tiden så kan dere være på stranden en time senere... Lander dere på Santorini i samme tiden så er dere alikevel ikke på hotellet før kanskje i 17-18 tiden..., dyrbare timer når man bare har en uke.. Skiathos har en koselig liten "intim" by og mange flotte strender så øya er vel vært et besøk og passer ypperlig for en ukes tur etter min mening. |
|
||||
|
||||
Sv: 10 skäl att välja Skiathos!
1. Skiathos är en mycket vacker ö med ett omväxlande landskap.
2. Staden är väldigt mysig, även om delar av centrum är mycket kommersialiserade. 3. De gamla delarna av staden är helt orörda av turism och modern business. 4. Stränderna på Skiathos spelar i en egen division. Ingen annanstans i Europa finns så många fantastiska stränder på så liten yta. 5. Man kan välja livliga stränder med strandaktiviteter eller små stillsamma stränder, både på gångavstånd och lite längre bort. 6. Det finns mat, musik och nöjen för alla smaker. 7. Detsamma gäller shopping. 8. Man kan göra trevliga utflykter till de inre delarna av ön. 9. Om man känner för att åka till fastlandet över dagen kan man göra det. 10. Man kan åka till Skopelos och Alonissos över dagen. |
|
|||
|
|||
Jag håller med Elisabeth på alla punkter...nu har jag inte vart på Naxos men Skiathos har blivit min favoritö.Jag har vart där minst tio ggr nu och blir lika lycklig varje gång jag kommer dit.
För mej är valet självklart....SKIATHOS... |
|
|||
|
|||
Jag har seglat runt bland massor av öar i grekland och jag måste säga att Skiathos har de klart bästa stränderna, egen flygplats för att enkelt ta sig dit och en härlig natur. Om du inte flyger dit tar du dig fömodligen till Aten och en tågresa på 4 timmar i ett svettigt tåg... dock i ett otroligt vackert landskap!
Jag besökte Skiathos i somras och utan segelbåt är det helt klart den vackraste ön om man vill åt kristallklart vatten och trevligt folk. Michael |
|
||||
|
||||
Hej!
Om valet står mellan att flyga direkt till en ö eller att ta en båt till ön som man ska vara på - då är valet lätt när man ska vara borta i en vecka. Har man otur så passr inte båtarna från Santorini till Naxos och du förlorar två dagar på plats vilket är mycket om man bara har sju. Däremot kan man ju se resan som en upplevelse (om man väldigt gärna vill till en speciell ö). Annars älskar jag Naxos som ö, men spara den till dess att ni har fler dagar att spendera. /Ofelia |
|
||||
|
||||
Naxos är min absoluta favorit-ö i Grekland, men i sommar så har jag bokat 2 veckor på Skiathos.
Det är ju mycket trevlig läsning här ovan om nämnda ö, så få se om jag har en ny favorit-ö till hösten !!! //Homeros |
|
|||
|
|||
Jag har varit på både Naxos och Skiathos och gillar bägge... Fördelar med Skiathos är att man åker dit direkt och behöver inte mellanlanda i Athen eller på Santorini (det har jag gjort och det var inget kul... Spenderade drygt 3 timmar på en liiiiiten hamn) Om man åker till Skiathos åker man direkt vilket innebär att man har gott om tid att göra vad man vill första dagen. Man hinner med sol och strand. Jag gillar Skiathos -stad bättre. Visst det är väldigt kommersialiserat i de centrala delarna och det är trångt med massvis av människor men det blir lite som en enda stor folkfest.... Gillar stränderna bättre än på Naxos eftersom stränderna på Skiathos är inte långgrunda....
|
|
||||
|
||||
Hmm!
Mycket intressant! Jag har aldrig varit på vare sig Skiathos eller Naxos, men man vet att Naxos är klassat som ett av Greklands populäraste och "bästa" resmål! Med denna vetskap och med hjälp av ovanstående inlägg så kan jag kan inte tolka det annat än att Skiathos måste vara en tio-poängare? ....Två månader och tre veckor kvar till Kreta! |
|
||||
|
||||
Har inte jag klargjort det många gånger!!!?
|
|
|||
|
|||
Ja, så många kalamerianor kan inte ha fel.... |
|
||||
|
||||
Vi var till Skiathos i juni 2006 och vi är jättenöjda med ön. Massor av badstränder. Tyvärr låg den bästa (i vårt tycke) Koukounaries på andra sidan ön men det var inga problem att ta bussen. Den gick så ofta att man aldrig tittade i några tidtabeller. Staden Skiathos var precis lagom stor. Vi ville inte bo i en stor stad men eftersom vi var där i två veckor skulle den ändå räcka till att utforska under den tiden. På min hemsida finns lite bilder därifrån. Vi gjorde utflykter till Skopelos och Alonissos och det fanns många andra utflykter att välja på. Om jag inte vore så nyfiken på andra öar skulle jag gärna återvända dit snart igen.
/salkin |
|
||||
|
||||
Skiathos är vackrare än Naxos men smaken är ju olika. Människorna är trevligare på Naxos än på Skiathos men det är ju också bara min egen upplevelse. Om jag skulle åka igen så skulle jag välja Skiathos trots lång resa från Aten dit.
|
|
|