|
||||
|
||||
Trenne veckor på Kreta!!
Ja, nu är höstens resa också bokad. Ja, i alla fall utresan. Vi avresa från Arlanda den 20 September med Sterling. Hittade prisvärda flygstolar med pris för
två med totalpris 1150 SEK, Arlanda- Chania. Vi avse att under hösten utforska de delar av Kreta vi tidigare trots idoga besök ej visiterat. Alltså; Västra Kreta med Ag Marina- Platanias- Kissamos etc etc, det har vi sett. Nu återstår östra Kreta och framförallt kusten på "andra sidan" dvs Chora Sfakion mm. Därtill området bortom Ag Nikolaos. Vi har trenne vackor på oss enär vi avse inrikta hemresan runt den 10 Oktober. Vi taga så gärna emot tips på läckra byar och områden!!! Arne och Hustru Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Trenne veckor på Kreta!!
Citat:
Byn Kritsa, fortsätt sedan till Karatoplatån. Helst med motorcyckel, inte mindre än 250cc. Ännu ett par byar, Mochlos och Sitia, bo i bägge eller en av dem! Från Sitia tar ni er till Zakros och utgrävnungarna. Spendera en eller två dagar med att besöka byarna i bergen sydost Sitia. Själv höll jag på att köra av vägen för att mina ögon var överallt utom på vägbanan. Karatoplatån får ni bara inte missa! Funderar på att hänga på er på den resan! Asbra plan ni har! Lefteris |
|
||||
|
||||
Ja, Erik!! Du vore mer än välkommen som resesällskap på denna höstliga
Kretatour !! Tror vi framöver skola gemensamt utveckla denna idé!! Arne och Hustru Birgitta |
|
|||
|
|||
Waoow...:-)Äntligen har Ni hittat hem:-:-)
|
|
|||
|
|||
Tror dock inte att vi sammanstrålar den tiden...men vi har ju våren
|
|
||||
|
||||
Milia den ekologiska byn i bergen med all den underara maten och det goda vinet. Länge sedan jag hörde något om den. Janne var nog inte där.
Eva |
|
|||
|
|||
Vi har ju åkt runt en del under våra nästan 20 år på ön...men inte varit där heller...Kreta tar aldrig slut:-)
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har inte varit på Kreta mer än 3ggr men hunnit med en hel del under tiden(1,5varv) och delar gärna med oss av våra upplevelser. Precisera gärna lite vad ni söker, så skall vi försöka. Gott Nytt! Mvh! |
|
||||
|
||||
Yepp!! Av alla mail och inboxsvar kunna vi sålunda begrunda om det kanhända nu dags kunna vara att förhyra en minibuss för 15 personer att
Kreta utforska under hösten 2008!!! Men en syn för gudarna!! 15 Kalimeror farande runt enligt i förväg planerad rutt att Kretas begåvenheter skåda. Kunde vara något!! En i trenne veckor pågående Kalimerafest med olika dagsutflykter med kunniga medverkande!!! En är expert på fåglar/gamar, en annan på historiska platser, en tredje på folkliv.... Och,Arne att hålla låda... Tål att funderas vidare på!!! Arne "Med tveksam Hustru" |
|
||||
|
||||
hej alla. Efter att hava läst camillas och jannes beskrivningar på blogga mera, så känner vi också ett sug att utforska Kreta, mera. Kanske vi syns igen.
Thore med kära hustru Marie som fortfarande inte har några biljetter hem. |
|
|||
|
|||
Vi åker med samma flyg till Chania 20 Sep och stannar även vi i tre veckor. Dock så tycks vi inte ha lika bra affärsrelation till Sterling som du.
Har varit flera ggr på Kreta men aldrig utforskat den östra delen. Dags för det nu. Vi ses i Sep 2008. Gun och Birger |
|
||||
|
||||
Nackdlen med att utforska Kreta där jag rest runt en hel del under 80 och 90-talet är att det blir långa och omständiga bussresor eller bilresor. Säkert ok för många men själv njuter jag gärna någonannanstans än efter vägen. Synd för ön har många pärlor att visa upp och ypperliga vandringsmöjligheter när det inte är för varmt.
Eva |
|
|||
|
|||
Hej och Gott Nytt År!
Tre veckor på Kreta är verkligen något att se fram emot. Jag och min fru har efter ett tjugotal resor till Kreta besökt nästan hela ön. En mycket härlig resa vill jag berätta om. Vi tog bussen en tidig morgon från Rethymnon till Chora Sfakion där vi intog en härlig frukost. Sen en mycket fin båtresa till Aghia Roumeli. Eftersom jag gått Samariaravinen några år innan, ville jag visa frun den berömda "järnporten". Vi gick alltså ravinen bakåt tills vi kom dit. En alldeles underbar vandring både dit och tillbaka.Vi tillbringade några sköna timmar innan båten till Reth. avgick. Bussresan över delar av Idamassivet var också intressant med många storslagna vyer att titta på. Gör gärna den resan!!! En dag hyrde vi bil och körde ner till Agios Nicolaus och vidare via Vai och sedan till Irapetra och sen över Chania,Georgiopolus hem till Rethymnon. En lagom dagsutflykt om man startar tidigt på morgonen. Vi kommer till Kreta i slutet av maj 2008. Vi längtar!!! aake. |
|
||||
|
||||
Ni skulle kunna göra vår resa till er. Men då krävs det att ni hyr bil, att åka buss är inte lika smidigt som att med bil utforska Kreta på egen hand. Vår resa började och slutade i Iraklion. Vi knöt ihop säcken så att säga. Fyra veckor varade vår resa, då ingick en vecka i Chania. Ni har tre veckor på er, hoppar ni över Chania kan ni göra samma fantastiska resa som vi gjorde. En resa som jag utan att tveka kan kora till den bästa vi har gjort. I alla fall i Europa.
Vi började som sagt i Iraklion och bodde sedan i tur och ordning i följande byar: Tzermiado (Lasithiplatån), Mochlos (nordost), Kato Zakros (längst österut), Myrtes (sydkusten), Matala (sydkusten), Triopetra (sydkusten), Spili (bergsby), Hora Sfakion, (sydkusten) och Paleochora (sydkusten). Jag skulle gärna göra om samma resa och besöka exakt samma byar, de var olika i karaktär och fantastiska på alla sätt och vis. Boendet ordnade vi på plats, gick hur bra som helst. Det är säkert svårare att spontanboka under högsäsong, vi åkte i oktober. Vi betalade som minst 28 € (Mochlos) och som mest 45 € (Tzermiado). Självklart besökte vi fler platser än de jag nämner ovan, bland annat Vai, Sitia, Irapetra, Agios Pavlos, Zaros, Kalamaki, Preveli, Plakias, Frangokastelli, Sougia, Kandanos, Lakki, Elos och Balos. Bara för att nämna några av alla intressanta platser. Vi spenderade en hel dag i Amariadalen, som var mycket vacker. Vi vandrade i ”Dödens dal” i Kato Zakros, Imbrusravinen nära Hora Sfakion och i Agia Irini-ravinen nära Soudia. Samaria sparar vi till ett annat år, vi körde dock dit och tittade, såg mycket lockande ut. Om jag ska välja fem favoriter så blir det Tzermiado, Mochlos, Kato Zakros, Triopetra och Hora Sfakion. Om jag med en pistol mot tinningen tvingades att välja en favorit skulle det bli Triopetra. Jag vill tillbaka! |
|
|||
|
|||
ARNE OM ni kommer till Sitia Bo på Hotell NORA ligger efter stranden emot hamnen inget flott hotell men om du vill uppleva ett svenskt stadshotell i Grekland så är det närmaste man kan komma
|
|
|||
|
|||
Etter tre turer på Kreta vil jeg bare si: Glem ikke innlandet!
Oppi fjellene finnes det mange vakre, urørte, sjarmerende byer. Drar jeg til Kreta igjen kommer jeg til å først og fremst besøke fjellandsbyene. Og holde meg voldsomt langt unna badebyene på kysten. |
|
||||
|
||||
Admirala har du varit i Milia?
Eva |
|
||||
|
||||
Problemet är bara att Hustrun är livrädd för att på smala och vindlande bergsvägar fara!!!
Senast vi hyrde bil på Kreta startvägrade Hustrun när vi var på väg mot Chora Sfakion!! Hustrun vägrade fortsatt färd!! Vi återvände snöpligen åter till Highway 1.... Får nog mera troligt bli bussturer vid höstens excursion på Kreta!!! Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||