|
|||
|
|||
Ny øy hver gang, perioderesar eller en eneste bestemt øy?
Hei. Jeg undrer meg over hva andre greklandsreisende gjør. Reiser du til en ny øy hver enda gang eller er du periodereiser; dvs. besøker en øy innen samme øyegruppe (men ikke nødvendigvis den bestemte øya )? Eller... har du kun en eneste øy du giller, som du återvender til? Bare undres - og på hvorfor det eventuelt er slik. Selv er jeg nok periodereiser; drar i flere år til samme øygruppe og kanskje omtrent de samme øyene - så går ferden videre.
|
|
||||
|
||||
Sv: Ny øy hver gang, perioderesar eller en eneste bestemt øy?
Jag har varit en notorisk ickeåtervändare - till i höstas när jag för första gången återvände till inte bara en, utan två öar som jag varit till tidigare! Det var inte planerat så, men det var mycket trevligare att se dem igen än jag någonsin har föreställt mig att det skulle vara!
Sedan hösten 2006 har jag dessutom längtat tillbaka till en viss ö för första gången (!), så vem vet, hädanefter kanske jag blir en ständig återvändare, och det blir i så fall till Skiathos! |
|
||||
|
||||
Sv: Ny øy hver gang, perioderesar eller en eneste bestemt øy?
Jag gör både och dvs återvänder ibland till en ö jag besökt tidigare och väljer ibland för mig nya öar. Föredrar ö-luffning framför paketresa och då går det att under en resa välja både nya och gamla öar. Förra sommaren gjorde jag mitt första besök på Ios och Sikinos, mitt andra på Folegandros och femte eller sjätte på Santorini. Då blir det både igenkännandets glädje och lite, nytt spännande.
Vill absolut inte fastna på en ö när det finns så mycket nytt att se. Just nu är jag lite mätt på Grekland och den känslan har hållt i sig ganska länge. Beror kanske på att jag besökt landet många gånger och då känns allt lite förutsägbart. Mötte också några som var rejält trötta på oss turister vilket kanske bidrar till känslan. Många är säkert less på sina jobb både här hemma och i Grekland men när gästerna börjar märka det är det kanske dags att göra något annat. Eva |
|
|