Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-05, 01:44
Oz Oz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 2
Standard Tidtabeller till färjor?

Hej!
Planerar att öluffa ca 2 veckor kring månadsskiftet maj-juni med vår 1½-åriga dotter. Tänker besöka Serifos, Sifnos och Milos (möjligen i omvänd ordning) och försöker få ett grepp om hur lätt det är att hitta färjeförbindelser i anslutning till våra flygtider. Både ankomst och avgång till/från Atens flygplats är vid 11-tiden.
Jag har försökt söka på www.gtp.gr (och på några enskilda rederiers hemsidor) men kan för mitt liv inte få fram några båtförbindelser överhuvudtaget mellan Pireus och Serifos eller Milos och antar att de inte behagat lägga ut någon tidtabell än. Någon som vet hur det brukar vara med färjeförbindelserna vid den tiden på året eller när tidtabellerna brukar dyka upp?
Mvh,
/Oscar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-05, 09:04
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Hei.

gtp.gr er riktig sted og søke..., og har vært mye innpå der de siste dagene da jeg også er på planeringstadiet for vår øyloff på noen av de samme øyene som du skal på

Ikke alle ruter stemmer 100% ennå og utvalget av avganger er ferre i den perioden du reiser i siden det er i lavsesong...

Men du har alikevel en del å velge mellom slik det står oppført nå.

Fly til Milos er billig..., har du råd til en strekning med fly så hadde jeg valgt å starte på Serifos, så til sifnos og tilslutt Milos for å så ta fly derifra (om det er fly som stemmer overens med din avgang fra Athen og hjem...)
Om ikke det stemmer så hadde jeg gjort det omvendt... Fly til Milos og så jobbe deg mot Athen i omvendt rekkefølge.

Slik søker jeg...

Skriv inn avreisehavn.., og IKKE noe annet... (hverken destinasjon el. dato..., bare pass på at det står 2008 i feltet til høyre)

Trykk på search først en gang for å velge riktig havn , så en gang til og du får opp valg på hvilke destinasjoner du kan reise til fra denne havnen

Så kan du velge ditt ønske å trykke seach igjen... voila.., tidene kommer opp

Lykke til

Ia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-05, 10:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Det brukar vara först i april som sommarens turlistor är uppdaterade. Det brukar vara bra att ha några timmar mellan landningen och färjeavgången men i månadsskiftet maj-juni behöver ni knappast förboka båtbiljetterna såvida det inte är pingsthelg.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-05, 12:26
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Det kommer med all säkerhet att finnas dagliga båtförbindelser från Piraeus till de öar ni har planerat att besöka, både vanliga färjor och snabbåtar. Eftersom ni landar så tidigt på dagen kommer ni att hinna med en eftermiddagsbåt. Vi landade ca 14.00 när vi skulle till Milos för tre år sedan. Då hann vi med nöd och näppe med en båt som gick kl 16.00. Båten tog ca 7 timmar har jag för mig.
Vilka trevliga öar ni har valt förresten! Vi startade på Milos som var en fantastisk ö och åkte därefter till Sifnos. Där trivdes vi så bra så vi hoppade över Serifos. Den ön får vi ta en annan gång.

Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-05, 15:39
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

I sept förra året flög vi från Athen kl 16:00 framme på Milos efter ca 40 min för ca 350:- SEK/pers.Båtresan tar 6-7 tim beroende på rutt.Flyget är en klar fördel.Man kan sedan båtluffa Sifnos,Serifos mot Pireaus.
bjorn
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-05, 23:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Citat:
Ursprungligen postat av Oz Visa inlägg
Både ankomst och avgång till/från Atens flygplats är vid 11-tiden.
Hemfärd vid 11-tiden kan bli lite tufft med färja samma dag. Jag rekommenderar aldrig någon att ta nattfärjan sista natten till fastlandet men den kan även vara ett alternativ om den finns. I övrigt så ska denna rutt ha dagliga förbindelser, i ert läge skulle jag börja med att ta en färja till Milos och sedan "jobba mej" hemåt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-06, 17:17
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Hej!
Håller med föregående. Ta flyget Athen-Milos kl. 16.05 (går varje dag tror jag) Det tar 45 minuter och kostar ca 350:- svenska kr/pers. Det är det värt! "Så kommer ni igång". Och eftersom ni åker i sk lågsäsong och inte behöver boka boende kan ni lugnt "segla" mot Athen i takt som känns rätt. Känns dock som att ni måste bo i Athen sista natten före flyget hem.

Mvh Håkan Frid
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-06, 20:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Är det någon som vet skillnaden i miljöpåverkan mellan de grekiska färjorna och inrikesplanen mellan öarna? För mig känns det som en viktig aspekt att ta hänsyn till.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-06, 22:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 881
Standard Sv: Tidtabeller till färjor?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Är det någon som vet skillnaden i miljöpåverkan mellan de grekiska färjorna och inrikesplanen mellan öarna? För mig känns det som en viktig aspekt att ta hänsyn till.

Eva
Rent spontant, måste det vara mer miljövänligt att ta båten.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT