Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-10, 15:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sikinos

Kan inte vi som besökt Grekland tidigare berätta en liten historia från någon av våra resor så vi får lite motvikt till alla frågor om när båten går etc som jag förstår är jättevärdefulla att få ställa för nybörjar ö-luffaren men som kanske inte roar andra. Själv är jag ingen bra skribent men vet att det finns många här som både kan skriva och lägga in foton från sina resor.

Första dagen på Sikinos tog jag det lugnt och kanske regnade det på em. Tillbringade skymningstimmarna före middagen på min balkong med härlig utsikt över viken. Tasos har faktiskt ganska fina rum och jag bodde i ett av de större för 25 euro natten. En lite fågel kom gång på gång flygandes till min balkong men skrämdes iväg när han såg mig.Till slut flög den lilla rackaren in på min balkong och till sitt nattbo som var luftkonditionerinsaggregatet. Tur det var småsvalt på nätterna så ingen behövde luftkonditioneringen. Tillbringade ytterligare två nätter på ön och försökte förklara för min värd som inte kunde engelska att luftkonditioneringen var sovrum för en liten poli och absolut inte fick användas utan att man förvissade sig om att fågeln inte var där. Skrev ett brev på engelska som jag tejpade fast och hoppades att nästa gäst skulle läsa och förstå. Hoppas allt gick bra.

På Sikinos försökte jag flera gånger att vandra hela sträckan mellan hamnbyn där jag bodde och Chora. Det gick inte. Jag fick lift varje gång. Här stannade gammal som ung och det var bara att kliva in och tacka för vänligheten.

Sista dagen på Sikinos träffade jag det trevliga paret från andra sidan jorden som finns på bild i mitt resebrev och det visade sig att vi skulle med samma färja till Folegandros. De hade besökt Grekland för mer än 25 år sedan och gjorde nu när barnen vuxit upp en "mitt i livet resa" med besök både i Italien och Grekland. Det blev flera trevliga middagar och eftermiddagar i deras sällskap på Folegandros och engelskan fick sig en välbehövlig omgång.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-10, 15:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sikinos

Det finns väl en länk resebrev....Jag tycker det är intressant att läsa olika människors frågor om dittan o dattan,kan jag hjälpa till så gör jag det annars kanske jag lär mig nåt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-10, 15:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sikinos

Klart du får läsa och svara på var frågor det gör jag också men det får gärna skrivas om annat också. Det ersätter inte resebreven som vi väl alla läst, tittat på och njutit av massor av gånger. Jag tror många har mycket att berätta som åtminstone jag vill höra något om. Udda plaster som vi kanske inte hört talas om förr, små händelser eller vad som just då kommer upp.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-10, 15:38
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sikinos

Har inte sagt att det inte ska skrivas om annat,,,men kan se ut som om vi " gamla" medlemmar på forumet inte har lust att hjälpa till om man säger att det inte roar...Berätta på Du...vem vet jag kanske också kommer på nåt att berätta nån vacker dag....liten bil på restaurang....etc etc..Eller om min mans tappra försök att fixa till meze för 3 på hotellbalkongen...

Senast redigerad av Athanasia den 2008-01-10 klockan 15:43. Anledning: Tilläg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-10, 15:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
..vem vet jag kanske också kommer på nåt att berätta nån vacker dag....liten bil på restaurang....etc etc..Eller om min mans tappra försök att fixa till meze för 3 på hotellbalkongen...
Låter väldigt spännande det vill vi höra mera om

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-20, 21:08
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Sikinos

Hoppsan Eva, för en gång skull håller jag helt och hållet med dig. Små berättelser piggar upp även en förstagångsresenär. Vill gärna bidra med en lite berättelse från Sikinos. Även vi försökte några gånger ta oss till Choran, men blev "uppraggade" av bilar, ja även av bussen en gång. Dock en kväll efter en god middag i Choran visade det sig att den dagen gick sista bussen tillbaka redan kl.20. Det var bara att använda apostlahästarna och gå nedåt i mörkret. Den kvällen kom ingen bil, ingen buss, inte ens en liten åsna. Det skoskav och de blåsor på fotsulorna som vi hade efter den promenaden ger även i dag obehagskänslor. Trots detta har jag ett par gånger återvänt till ön, men aldrig besökt Choran utan riktiga trackingskor.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT