|
||||
|
||||
Karpathos i januari!
Hej alla Karpathosvänner.
Rapport från Karpathos i januari. Vi var där 4 - 13:e och hade en enorm tur med vädret. Som svensk maj med soligt varje dag och ca 15 grader! Vi var där bl a för att jobba på vår tomt, där vi röjer för kommande hus, beskär våra olivträd (25 st), äter middag med våra vänner och försöker vrida om armen på myndighetspersoner (mycket försiktigt) för att få fram vårt bygglov. Snart är det i hamn. Rekommenderar verkligen besök i januari. Man kan ju jobba utomhus, vandra och se det genuina bakom turistfasaden. Bl a vandrade vi upp på Kali Limni (högsta berget) i sol och härlig luft. Från toppen såg vi Rhodos, Kassos och skymtade Kreta (tror vi). Därefter en lunch nere i Lastos på tavernan 'ömma hjärtat' (eller vad den hette). Vin, oliver, bakad potatis, horta (färska förvällda grönsaker) och litet lammgryta. Nästa resa för oss blir 11 maj då vi hoppas att de bygger för fullt. Vårt hus skall stå nedanför byn Katodio,på väg mot Kira Panagia. Alla välkomna att ta en titt. Vi delar vårt kaffe med er! Håll ut. Snart är våren och sommaren tillbaka. /Dan S/ |
|
|||
|
|||
Sv: Karpathos i januari!
Grattis Dan, låter fint!
Mej veterligen har inte den enda tavernan på Lastosplatån något namn,utan benämnes vanligen "Thanasis ställe", eller liknande.... Får väl ta hojen å leta reda på erat bygge till våren... Mikke |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi kommer gärna förbi på en kopp! Kommer till Karpathos (hoppas jag) den 12/6, om alla båtar klaffar! Många blåsiga januari hälsningar Lisbeth K med familj |
|
||||
|
||||
Heisann
Karpathos i januar høres herlig ut. Men det er ikke lett å komme seg til Karpathos utenom sesongen! Vi har ikke klart å finne noen måte å komme seg dit uten overnatting underveis. Vi har tenkt oss dit i april, og har foreløpig kjøpt flybilletter til Athen, så får vi se om det blir fly eller båt videre. Har du noen tips om reiseruter til Karpathos? Vi skal være i Diafani, så vi tenker på å ta båt fra Pireus, 23 timer... Har du noen erfaring med denne båten? Hilsen Nina |
|
||||
|
||||
Hej.
Jag förmodar att ni skall vara i Diafani i april för att möta den sena grekiska påsken i Olympos? Härligt. Att ta sig till K utom säsongen är litet knepigt, men för- och efter-säsong brukar man kunna åka till Rhodos med flyg, alternativt till Athen och sedan med billigt flyg till Rhodos. Både Olympic och Aegean kör ju dit och konkurrerar så det brukar finnas billiga alternativ, Från Rhodos går ju sedan båtar till Diafani och Pigadia, hela året. Eller flyg, förstås, till K. Men vägen från Spoa till Olympos (om man vill åka bil) är ännu i bedrövligt skick på vissa ställen och avstängd mellan 7-12 och mellan 13-17 eftersom man jobbar på den... När är den färdig? Alla man frågar skrattar och rycker på axlarna på grekiskt vis... men bara det att man jobbar på den är ett bra tecken. Lycka till. Vi kommer den 11 maj.. Hälsningar Dan S/ |
|
||||
|
||||
Hei igjen
Vi reiser til Diafani før påsken iår, så den greske påsken får vi desverre ikke med oss, men en annen gang skal vi nok få med oss det. Nei, veien til Olymbos er vel fortsatt dårlig, vi kjørte bil der ifjor, og det var ikke hyggelig... Vi prøver heller å ta båt. Etter hva jeg fant på Diafani.com, så går det båt mellom Pigadia og Diafani tre dager i uken, så vi skal nok komme oss både fram og tilbake. Drømmen er jo å kunne overvintre der om noen år, så det blir spennende å følge hvordan det går med dine byggeplaner! Hilsen Nina |
|
|||
|
|||
En broschyr om hur man köper hus i Grekland råkade halka mig i handen när jag besökte banken idag. Ännu är det nog bara fantasier, men det skulle vara skönt att packa ihop sitt stuff och flytta till Karpathos Borde bara hitta jobb i så fall - månne där finns skriande behov för en finländsk kommunanställd :-)
Vad jag har förstått är det nödvändigtvis inte såå dyrt att köpa tomt/hus ditåt, men det är väl mer en mental barriär man har mot att göra extrema saker som att flytta utomlands Undrar förresten hur vår hankatt skulle trivas med sina nya grekiska kattkompisar, han skulle få börja med att tunna ut pälsen lite. |
|
|||
|
|||
Nu när jag ändå håller på så måste jag även fråga hur det månne är att besöka ön i September/Oktober resp april/maj?
Har varit dit två år under högsäsongen och det skulle eventuellt vara intressant att se ön off season. Hur är det med vädret april/maj resp september/oktober? Antar att ön börjar vara ganska bränd i september efter en het sommar...plus att man knappast orkar vänta en hel sommar före man åker. |
|
||||
|
||||
Hej.
Vi har varit på Karpathos såväl i april, maj som september, oktober, november. Våren är enastående - som svensk sommar med frisk grönska, blommor och fruktsättning i oliv, fikon, vin mm. Desutom hittar man ju 'horta' dvs grönska ute som man kan äta: kapris - knoppar o blad mm mm. Även hösten är fin - med kvardröjande värme långt ner i november. Vi har badat i Kira Panagia i början av november t ex. Vattnet är varmt i september och oktober; många restauranger håller ut och eftersäsongen är avspänd. Tveka inte. Bäst åker man till Rhodos dit flyg går mycket längre (och tidigare) än till Karpathos. Lycka till med planerandet. Vi åker nästa gång den 11 Maj... /Dan S/ |
|
|