|
|||
|
|||
Hyra bil
Hej på er, Har någon erfarenhet av att hyra bil i Grekland? Stämmer det att man måste betala en deposition när man hämtar bilen. En självrisk och summan skulle i mitt fall vara 850 euro. Dras den så är reskassan betydligt minimerad.
Är tacksam för alla typer av upplysningar..... //Monika |
|
|||
|
|||
Sv: Hyra bil
Vi har hyrt bil från Atens flygplats och då bokat hemma. När vi fått bilen så har vi tillsammans med biluthyraaren "noterat " skriftligt hur bilen sett ut vid utlämnandet så man inte får skuld för redan befintliga bucklor. Detta papper fick vi kopia på. Sedan dras en "slip" på kontokortet så firman har ifall man skulle skada bilen och inte skulle vilja stå för detta. Den slipen får man tillbaks vid återlämnandet och rivs...
Hur det är ute på tex öarna vet jag inte riktigt men vi har INTE deponerat pengar då vi hyrt på t ex Kreta! Lissi |
|
|||
|
|||
Alla öar jag har hyrt på (bl.a. Kreta, Thassos, Lefkas, Kefallonia, hos alla sorters uthyrare stora som små) har det fungerat på det sätt som Lissi beskriver. Man behöver inte ligga ute med kontanter.
Hälsningar abaas |
|
|||
|
|||
Har heller aldrig betalat nåt mer än vad det kostar att hyra bilen..
|
|
||||
|
||||
En deposition krävs alltid överallt om man inte har kreditkort. Senaste gången vi hyrde var på kreta av Avis. Det ända man gjorde här var att anteckna kortnumret på kontrakter. Bilen var förövrigt beställd och betald från Sverige. Fick förövrigt först adagen punktering på ett bakhjul. Avis fixade problemet och utan kostnad. I vanliga fall gäller ingen försäkring för däcken.
//Chras |
|
||||
|
||||
Vi har hyrt bil många gånger ute på öarna, men aldrig behövt lämna någon deposition. Däremot har det förekommit att man har dragit en "slip" för alla eventualiteters skull d.v.s. om det finns nya skador på bilen vid återlämnandet.
Vid ett tillfälle på Naxos så fick vi en bil som det fanns ett antal mindre skador på vid utlämnandet. Ville då få en notering om dessa skador men fick bara till svar att det var inte nödvändigt. Kändes lite olustigt att åka iväg utan notering, men allt var frid och fröjd när bilen återlämnades, inga problem alltså. |
|
||||
|
||||
Jeg har heller aldrig betalt noe depositum...
Har også betalt for leie kontant da jeg noen ganger bare har leid for en dag, så har aldri opplevd at jeg må vise noe kredittkort... Men pass har det hent at jeg må vise sammen med førerkortet.. Så bekymret for reisekassen trenger du ikke å være Ia |
|
|||
|
|||
Man brukar inte behöva dra någon slip om man har självriskeliminering d.v.s att man slipper betala självrisken på försäkringen vid en olycka (ej att förväxla med självriskreducering som kan ge en självrisk på 3-7.000:-).
Detta kan man ofta köpa till eller om man betalar med VISA-kort så brukar det ingå. Det som oftast inte ingår då, är skador på däck och underrede. Vi hyr alltid genom Holiday Autos hemifrån. Det är gratis avbokning upp till 24 timmar innan hyrestidens början och om man köper självriskeliminering så ingår numera även däck och underrede. (Om uthyraren vägrar att anteckna ev. skador på bilen vid upphämtandet så kan man ta några kort på den.) |
|
|||
|
|||
Har heller aldri betalt depositum for billeie. Og med hensyn til leiepris: De små utleiefirmaene pleier å ta seg mindre betalt enn de store.
|
|
|||
|
|||
Tusen tack för alla svar, nu vart jag lite lugnare. / Kram Monika
|
|
||||
|
||||
Vi hyrde bil av Auto Europe på Atens flygplats och fick betala deposition. Jag ringde och kollade med dem hemifrån för säkerhets skull så vi var beredda på summan. För den var inte snäll. Kommer inte ihåg nu på rak arm, men ca 4000.
|
|
|