Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-23, 11:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Regelvidriga smygavgifter

Som bekant har Visakortföretaget en generell regel som säger att
butiker/säljare icke får ta ut några avgifter för den som betalar med Visakort.
Vi har noterat att bland annat Ryanair och Sterling i trots mot denna regel
ändå tar ut en avgift, i Sterlings fall 50 Sek per person och sträcka.

Vi har varit i kontakt med Visakontoret och fått bekräftat att resebolagen
absolut icke får ta ut någon avgift för betalning via Visakortet. Fick även det handfasta rådet att genast kontakta kortutställande bank och reklamera avgiften. Enligt Visa finns prejudicerande utslag där bland annat
Ryanair och Sterling nödgats betala åter regelvidrigt avgiftsuttag.

Det argument Ryanairs Nordenchef Wilhelm Hamilton anförde vid tvisten var att det alls icke handlade om någon kreditkortsavgift utan snarare en vanlig expeditionsavgift... Visa menade att Ryanair får kalla sina avgifter precis hur de vill, och smyghöja det verkliga biljettpriset, men det som är relevant för Visa är att Ryanair m flera inte får ta någon avgift för att betala med kortet. Att avgiften därtill varierar upp och ned beroende på vilket kort kunden använder dessutom, bevisar att avgiften är kopplad till själva kortbetalningen.

Vi ska nu reklamera de avgifter Sterling har tagit ut vid köp av vårens resa.

Det skulle vara bra om flera resenärer reklamerar sina felaktigt påförda avgifter så att bankerna kan sätta press på charteroperatörerna via Visaföretaget.

Arne

2 x 50 Kronor
Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 16:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Standard Sv: Regelvidriga smygavgifter

Visst är det förbjudet! Trots det står det så här på Sterlings Danska sida:

Price includes taxes and fees if payment is made with Dankort or Visa Electron.

Hvis du benytter et internationalt betalingskort skal der betales et gebyr på 50,00 DKK per rejsende per oneway.

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 19:09
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Har också betalt 2x 50 kr till Sterling Och även Handelsbanken vill ha 50 kr i avgift när du bet. m VISA
Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 20:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Jag blev så irriterad på detta när jag bokade resa till London nyss, vilket gjorde att jag tog en av ungarnas Visa Electron och betalade resan med eftersom då är det avgiftsfritt, andra VISA kort är som Ni säger 50 kr per sträcka, vilket idetta fall skulle innebära ytterligare 200 spänn.... 2 personer TOR a 50 kr... ingen större summa men gjorde mig förbenad ialla fall....

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 08:10
osccar osccar är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hur gick det Arne? fick du pengar tillbaka?

Ska boka flyg ikväll till London med Sterling och eftersom vi är fyra stycken blir det 400:- extra i kreditkortsavgift
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 08:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Nej, det sprack!!! Sakskälet till detta är att Sterling har företagets säte i Danmark, och där har danskarna det så vist ordnat att de förhandlat sig till ett undantag från Visareglerna enligt EU-direktivet.

Så det kan bli!!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 09:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sakskälet till detta är att Sterling har företagets säte i Danmark, och där har danskarna det så vist ordnat att de förhandlat sig till ett undantag från Visareglerna enligt EU-direktivet.

Arne
Ja, Sterling har jag mer och mer tappat förtroendet för, med tanke på alla extraavgifter som smugits in sista året. även höga telefonavgifter för support/frågor (se annan tråd) och inte minst det som kom fram i TV-programmet PLUS igår.

Nu bokar inte VI Sterling på ett tag...

Lissi - som har 3 SAS-resor framför sig
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 09:39
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Tittade Plus med Sverker i går kväll Sterling verkar vara ett bolag man skall akta sig för..
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 10:00
Frappes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Tittade Plus med Sverker i går kväll Sterling verkar vara ett bolag man skall akta sig för..
Såg inte programmet igår, kan Ni berätta lite vad som sades?

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 10:41
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

ni kan se på svt.se och länka er vidare till plus och se på webb tv.
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 14:54
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nej, det sprack!!! Sakskälet till detta är att Sterling har företagets säte i Danmark, och där har danskarna det så vist ordnat att de förhandlat sig till ett undantag från Visareglerna enligt EU-direktivet.
Synd att det inte gick vägen Arne I förra veckan flög sambon med Sterling till Barcelona och eftersom han betalade med VISA-kort så fick han också betala 50 DKK x 2. Han har nu lämnat in en reklamation till banken och det ska bli intressant att se vilket svar han får. Återkommer med info när vi vet mer besked.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 15:47
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Såg inte programmet igår, kan Ni berätta lite vad som sades?

Camilla
Det går i repris både Fredag och Lördag. Jag har för mig att det är på SVT 24 då. Jag ska själv kolla reprisen eftersom jag inte hade någon 6-åring här som kunde programera videon rätt...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 09:47
Frappes avatar

[QUOTE=Peter;116808]Det går i repris både Fredag och Lördag.

Tack!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-02-15, 11:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Höll på att boka en resa med Sterling förra veckan men valde ett annat bolag som passade våra tider bättre. Något förvånad såg jag att man fick ta med tio kilo som handbagage, men fick betala extra om man skulle skicka bagage, inte mycket (3 €), men ändå. Hur ska man kunna låta bli att skicka bagage när man inte får ta med några vätskor ombord. Ska man slänga necessären?
Svara med citat
Gammal 2008-02-15, 11:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Olika biljettpris om man checkar in bagage eller inte är de inte ensamma om. Det är säkert ett par år sedan det infördes hos andra lågprisbolag.
Syftet är ju att minska behovet av personal så mycket som möjligt, vilket torde gynna priset på alla biljettkategorier i slutändan.
Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 13:46
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Det är ju bara så att dom försöker maximera sina inkomster genom olika tillägg , anledningen till att dom inte tar ut någon avgift för Visa/Electron är ju helt enkelt för att med det kortet ingår ingen försäkring eller avbeställningskydd , räknar man in den kostnaden så blir det "billigare" att betala med ett "riktigt" betalkort typ Visa eller Mastercard.

Vi flyger till Barcelona en vecka i September med Sterling, trots div "smygavgifter" är dom mycket billigare än någon annan .
Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 18:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Maersk var ett sånt fint bolag innan Sterling köpte upp dom.
Flera av Maersk linjer blev också betydligt dyrare efter Sterling tog över!
Fast Sterling är väl rätt billiga ändå??
Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 12:31
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Fast Sterling är väl rätt billiga ändå??
Jo dom är billiga men det blir ju rätt stort påslag procentuellt när själva biljetterna är så billiga, i mitt fall så blev det ca 15%:s påslag för "kort- och bagageavgifter" .
Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 20:02
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Han har nu lämnat in en reklamation till banken och det ska bli intressant att se vilket svar han får. Återkommer med info när vi vet mer besked.

//Zanét
Hur har det gått? Har ni hört något än? Jag tycker detta är intressant eftersom Kalimera faktiskt även kan bli en konsumentkraft med möjlighet att påverka...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
...men fick betala extra om man skulle skicka bagage, inte mycket (3 €), men ändå. Hur ska man kunna låta bli att skicka bagage när man inte får ta med några vätskor ombord. Ska man slänga necessären?
Det där är lite hårddraget Kyrie Kalimera... Man får ha lite vätskor och krämer med sig. Ytterst få kan resa med endast 10 Kg packning. Det är väl bara Arne och Birgitta som klarar det! Och hos vissa bolag är det 15 Kg som gäller!

Att ta betalt för bagaget är ju lågprisbolagens sätt att slippa höja biljettpriserna. Och det kan jag acceptera. Det rör sig normalt sätt om så små pengar. Det ger dessutom oss resenärer möjlighet att ta med 30 - 40 - 50 Kg om vi vill! Det är bara att betala. Och det är billigare än att betala för övervikt som man måste göra annars.

Det jag INTE accepterar är att Sterling tar 50 DKK eller motsvarande när man betalat med Visa eller annat kort. DET är regelvidrigt och ett "djävla sätt"... Ursäkta Franskan...

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Maersk var ett sånt fint bolag innan Sterling köpte upp dom. Flera av Maersk linjer blev också betydligt dyrare efter Sterling tog över! Fast Sterling är väl rätt billiga ändå??
Jag gillade också Maersk och blev lite besviken när Sterling köpte dem. Och priserna från Kastrup har ökat rätt mycket tyvärr. Men samtidigt, som du säger, så är drygt 2000 SEK Kastrup - Athen tor fortfarande ett bra pris. Även om det var billigare med Maersk.

Men har vi tur så startar Ryan, EasyJet eller något annat lågprisbolag en linje denna sträcka. Det förvånar mig lite att inget av alla dessa lågprisbolag inte har sett potentialen på denna linje!

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 10:02
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag har med intresse följt allt som framförts på denna "tråd". Detta för jag under en längre tid retat mig på flygbolags smyghöjningar av olika slag. På något sätt känner jag mig kränkt över behandlingen. Det basuneras ut ett "fantastiskt" lågt pris för en viss resa, men när man väl gör bokningen - ja, då är prislappen en helt annan. Jag kan inte undgå en smygande och växande tanken om att flygbolag helt cyniskt utgår från att jag (och vi) har ett flertal skruvar lösa och därmed fattar "nada". "Bara de får det rätta suget efter att resa och kommer till skott för bokning, ja då går det på vad f... som helst", förefaller vara mottot. (Översättning till danska överlåtes!)

Visst kan man ta ut avgifter för allt, men det bör med tydlighet framgå i den reklam man gör för resan så att man kan göra en tidig bedömning och jämförelse med andra alternativ. Sedan kan man med den nya erfarenheten spekulera över, ja kanske rent av ge förslag till, ytterligare möjligheter att avgiftsbelägga diverse för att "hålla ned priset". Här är några tänkbara och fullt rimliga förslag: In- och utcheckningsavgift (lika väl som kompensation för bränslehöjningar, toalettavgift (man ju välja att hålla sig), gång- och fönsterplatsavgift (båda på sitt sätt förmånligare i förhållande till den som sitter klämd), extra service (om du redan på förhand tänker dig prata med omboranställda fler än en gång) osv. Gräns för olika type av avgifter stannar vid fantasins!

I och för sig tror jag att flygbolagen biter sig själva i svansen. På kort sikt tjänar de möjligen en hacka på att bete sig som de gör, men efter hand falnar förtroendet och det sker en sanering. Därtill är frågan; var går gränsen för bedrägligt beteende i lagens bemärkelse?

Småsur Anders
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:16.