Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-26, 10:43
DJ DJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007
Standard Thassos grannö Samothraki

Halloj

Längtar nu verkligen till sommaren och vår bröllopsresa på två veckor till Thassos, Vi åker den 28 Juni så vädret bör vara varmt och skönt och havet perfekt.

Sitter nu och tittar på vad vi ska hitta på dessa två veckor... bli lätt rastlös av att bara ligga och sola hela tiden, så funderar på att åka över till Samothraki 2 dagar.

Någon som har varit på Samothraki som har några tips om ön? vi hade tänkt oss ta en närmare titt på lagunerna/vattenfallen i bergen, och såklart kolla stränderna också...
Någon som vet hur det är att sola naken på ön och var man kan göra detta?

Tänkte även ta och dyka en dag utanför Thassos någon som kan rekomendera något bra lokat dykställe, finns det något att se under ytan runt thassos? vrak? ska finnas en dyk klubb i Potos som gör dykutflykter...

Tacksam för svar som vanligt.

Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Thassos grannö Samothraki

Jag misstänker att det är få av läsarna som varit på Samothraki. Ett enda resebrev finns det från ön, det kan du läsa här. Om du åker dit vore det roligt om du berättar om det när du kommer hem.
Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 14:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag har varit pa Samothraki 1984 sa det ar sakert manga forandringar sen dess. Naturen ar dock densamma! Ett stort berg i mitten med skog och vattenfall. Sa langt kom vi aldrig, for vi akte med barnen i en VW-buss pa en otroligt dalig vag till en strand pa sydsidan, Pachia Ammos. I och for sig vackert men den sommaren fanns det en massa oljespill som var yngste snabbt kletade ner sig med, det sag ju ut som roliga bollar... vi hade inte nog med mat for att stanna och dar fanns inget att kopa, sa vi for tillbaka till stan. Denna gang liftade jag och lillen och det mesta av bagaget och var gummibat bakefter en turistbat medan maken och de tva stora barnen korde pa den svindlande jattedaliga vagen tillbaka, vi sag dem hogt daruppe pa branten. -Jag tror att tva vuxna som gillar strovtag kan fa det jattefint pa Samothraki, men las lite om ons historia forst.
Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 20:54
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Samothraki (segergudinna Nikes ö) är verkligen en unik, spännande och fantastiskt vacker ö med täta skogar, vattenfall och naturliga bäckar, präglad av bergen Fengari,1624 m, alltså passande för folk som älskar lugn och ro och vandrar gärna. Samothraki var också känd för sina urgamla mysterier förr i världen. Den är verkligen ingen turistö med fina stränder (har bara två stränder!). Södra delen av ön är vild, man kan komma dit bara med båt. Såsom Monica skrev, finns det i söder en bukt Pachia Ammos,där man kan snorkla, men det finns inga busförbindelser dit!

Det är dock inte så lätt att fara från Thassos till S! Åtminstone inte hittills. Det har gått i juli/augusti två båtar från Kavala en gång i veckan, ca 3 timmar). Ni måste alltså ta en bus från Kavala till Alexandroúpolis (många gånger om dagen, ca 2,5 timmar) och därifrån fara med båt (2-3 ggr per dag, 2,5 timmar) till Samothraki, en dyrare Flying Dolphin 2-3 ggr dagligen. Alltså inte så lätt och tar också tid, men om man har tillräckligt tid för resan, lönar det sig säkert. Jag kunde för många år sen stanna bara ett par dagar på ön, men blev så förtjust att ville absolut fara dit på nytt. Hoppas att nån båt skulle fara direkt från Thassos dit, men jag har läst, att havet omkring Samothraki kan vara mycket "krånglande", kanske finns det därför inga direkta förbindelser!

Det finns i internet goda sidor, alltså googla där, om ni verkligen tänker på att resa till S.
Ha en fin resa till Thassos (och Samothraki)!

mvh/Eija
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.