Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-04, 20:11
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Charter bäst med Apollo, Fritidsresor eller Wing?

för barnfamiljer? (ex kreta, är kreta bäst som charter?)
eller annan resebyrå som vi missar?
TIPS på ort o ställe?
Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 20:51
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Charter bäst med Apollo, Fritidsresor eller Wing?

Sydvästra Kreta, Paleochora, är fantastiskt för både barn och vuxna. Ett härligt lugn, härliga människor och fin strand.
Enkelt att ta flygstol till Chania och sedan bussen direkt ner till Paleochora, eller stanna en eller två nätter i Chania som är en väldigt trevlig stad.
Busstiderna hittar du på nätet (kan inte reglerna vilka länkar man får och inte får skicka men bolaget heter KTEL).

Lena
Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 21:54
Assars avatar
Assar Assar är uppkopplad nu

Reg.datum: jul 2006

Jag tror inte barnfamiljer är "bäst" någonstans. Vilket charterbolag man väljer spelar ingen roll, fråga är vad familjen gör när den är på semester.

Är det verkligen så att barn trivs bäst med stort poolområde och barnaktiviter? Min dotter har från 12 års ålder vägrat att bo på s k family-hotell, utan föredragit ett "vanligt boende".

Blir lite förvånad när man måste bo så att barn alltid ska äta spagetti och korv i Grekland och tillbringa dagarna på hotellet. Det är inte alls min erfarenhet.

Har en kollega som valt all inclusive för att barnen "inte är intreserade av att ut o äta på kvällen". Kanske gäller detta för väldigt små barn, men knappast för lite större. Det är föräldrarna som förutsätter detta.

Även barn, åtminstone i skolåldern, vill väl se sig lite om i världen!

Om man nu ska välja charterbolag, välj Apollo, som inte har så mycket av s k resort, utan bor något mera genuint och anlitar lokala utflyktsföretag.
Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 22:07
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Dessa generaliseringar...Bara för att man väljer att bo på "familyhotell" behöver man inte tillbringa hela veckan på hotellet och äta korv och spaghetti på hotellet.... Vi väljer ofta att bo på dessa hotell när tonåringarna är med men ingen vill tillbringa all tid där för det. Jag måste erkänna att jag ofta "skyller" på att barnen vill bo så men skulle om jag hade råd även bo så och även ännu finare på alla mina resor....men för den sakens skull inte tillbringa all tid på hotellet för det. Att det för vissa ska vara så "fult" att bo lite finare med poolområden etc. fattar jag inte

Så Paddington jag rekomenderar dig att bo på ett "Blue-hotell" med fritidsresor Alltid lika bra

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 09:23
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Så Paddington jag rekomenderar dig att bo på ett "Blue-hotell" med fritidsresor
Jaaaaa, vi har alltid varit supernöjda med Fritisresor! När vi åkt med dem har vi alltid bott på Blue Village.

Men jag skulle ändå råda dig att ta steget!! Våga åka själva och ge er ut på egna äventyr, man kan inte göra fel! När man själv får bestäma blir man alltid nöjd! Efter ett par år med självständiga resor, både till strand och storstad, så går vi nog aldrig tillbaka till charter igen. Nångång kanske...
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 10:56
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Citat : "så går vi nog aldrig tillbaka till charter igen"

Vad är det för fel på charter?
Jag gillar verkligen att åka charter
Man bokar flyg, hotel och transfer, sen är man sig själv tills man åker hem......
Bara för man åker charter så tillbringar jag ju inte veckorna med alla som åkte samma resa ??
Tyvärr verkar det som om att vi som föredrar charter blivit nåt som katten släpat in...när man läser är på olika forum för olika länder?
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 11:32
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Charter funkar jättebra när man åker som familj OCH åker mitt i sommaren. Varför? Jo, för charterbolagen ger saftiga barnrabatter! Flera tusen per barn... och - vi har jämfört med att åka flygstol.

Bara för att man åker charter så behöver man inte stanna på hotellet, utan man lever ett helt vanligt liv med utflykter, strandliv, tavernabesök etc. (Vi äter aldrig på hotellet utan söker efter små tavernor med husmanskost) Ofta vill barnen ha pool, de tycker om att dyka och leka i vattnet, det är ett nöje att titta på dem, vilken glädje!

Vi går till stranden på morgonen och barnen får gå till poolen när de vill efter lunch.

Vi har åkt med Ving, Fritidsresor, Apollo och Solresor SAMT flygstol med Sterling. Min personliga åsikt är att Ving är dyr (men fin), Fritidsresor och Apollo billiga och bra, Solresor skötte sig dåligt, men det kan ju vara en engångshändelse... och jag ger dem inga fler chanser...

Vi väljer helst Apollo, de har mest att välja på i Grekland. Och kolla efter barnrabatterna - det är dem man skall nyttja! Men hittar ni något bra med Fritidsresor, det går lika bra!
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 15:19
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Vad är det för fel på charter?
Inget fel alls. Men, under de år vi har rest runt i världen så har det alltid blivit billigare att fixa allt själv. Nu är det inte så att man alltid vill vara snål, utan det är lite kul att fixa och planera också. Många tycker att det är bekvämt, precis som du säger, att bara sätta sig i en buss och vips så är man på hotellet, sen ligger man i poolen i två veckor tills man åker hem. (ok, inte riktigt så, självklart gör man utflykter också.) Men det är inte så svårt som man tror. I somras var det första gången vi åkte på solsemester utan att ha bokat nåt. Det gick toppen. Tidigare har vi bara varit i storstäder med eget fix!

Jag tror inte att någon tycker det är något fel på charter. Men man vill övertyga de som inte har provat åka själva att göra det. Det är ENKELT, jag lovar.
Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 15:58
Carolin Carolin är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Jag skulle hjärtligt vilja rekommendera Pegasus hotell i Kato Stalos, Kreta. Dit åker du med Apollo. Det är ett lagom stort, mycket fräscht och trevligt hotell med trevlig personal och ett härligt bemötande. Vi har varit där flera gånger och har varit lika nöjda varje gång.
Våra barn älskar det. De var/är i åldrarna 10-16 men det passar även med yngre barn.

//Carolin
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 07:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Vi brukar åka charter,har åkt med den researrangör som är billigast,och därför provat alla,märker ingen skillnad på dom.Och bara för att vi åker charter så ligger vi inte vid poolen i 3 veckor...
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 09:39
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Charter är billigt och bra!
Vad sägs om 15 dagar för 7100 kr till Indien den 13 feb-08 med frukost, åtta middagar och pool??
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 11:42

En nackdel som vi råkade ut för när vi bokade själv - hotellet hade kontrakt med flera olika charterbolag och de var tvungna att ställa upp med x antal rum när charterbolagen så ville. Vilket innebar att vi som hade bokat hemifrån, direkt, genom att ringa till hotellet fick finna oss i att våra rum var upptagna av chartergäster när vi dök upp mitt natten. Vi fick såklart rum - i hotellet brevid, under markplan. Ett rum (ej 2-rumslägenhet som vi hade bokat), trasig dusch, fruktansvärda rostiga resesängar åt barnen och dessutom så brakade min säng ihop mitt i natten, jag föll rakt ner i golvet!

Där fick vi bo i två nätter och humöret var inte på topp. När chartergästerna hade åkt från hotellet vi hade bokat i, så flyttades vi till vår lägenhet som var toppen!

Jag har inte råkat ut för något sädant är jag har åkt charter. Då vet man vad man bokar och betalar. Charterbolaget finns där som en säkerhet.

Detta var säkert ett undantag, men i år väljer jag charter. Och nej, jag ligger inte vid poolen i 2 veckor och jag kan ta buss och åka taxi, tom gå själv. Vi äter inte på hotellet (aldrig All Inclusive!), väljer inte heller stora anläggningar med barnklubbar och underhållning.

Att anlita charter påverkar inte min semester på plats, utan charter är vald enbart som en försäkring mot hotellägarens nycker.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 12:57
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

"Detta var säkert ett undantag, men i år väljer jag charter. Och nej, jag ligger inte vid poolen i 2 veckor och jag kan ta buss och åka taxi, tom gå själv. Vi äter inte på hotellet (aldrig All Inclusive!), väljer inte heller stora anläggningar med barnklubbar och underhållning."

Nu vet jag Gita att du bara uttrycker hur ni föredrar er resa, men OM man mot förmodan väljer att ligga vid poolen i två veckor, vem ska döma er? Vad jag vill ha sagt är; varför måste man ursäkta sig om man vill ta det lugnt på sin semester och BARA se den ort man bor i? Måste man resa i resan? Räcker det inte att man redan transporterat sig ca 400 mil till resmålet? Vem bestämmer om man är en ”fin” resenär eller inte som reser på rätt sätt?
Jag har åkt all inclusive (inte Grekland dock), charter, båtluff, och flygstol med hotell jag bokat själv och jag kan väl inte tycka att resorna i sig skilt sig så mycket från varandra på grund av sättet vi valt att resa. Däremot har resorna skilt sig på grund av hur mycket vi velat göra och upptäcka på varje enskild resa. Ibland är det skönt att bara ta det lugnt och då har vi ”bara” badat, ätit och druckit gott och promenerat i omgivningarna. Andra gånger har vi kollat runt lite mer runt omkring resmålet. Det har sagts förr, men är det inte dags att lägga ner i detta forum ofta uttryckta fördomarna om de stackars människor som inte vet bättre än att åka charter. För att inte ta detta med dessa eviga mattdiskussioner; att det är fint och kunnigt att karva runt i grytor i kök utan menyer, men att äta på restaurang med internationellt kök är obildat och därmed helt fel.

Ett exempel från verkligheten; Inte äter jag bara renkött, hjortron och dricker vodka när jag besöker min släkt i finska Tornedalen. Inte både till frukost, lunch och middag iallafall

Outi
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Vill påminna om att frågan i denna tråd är vilket bolag som är bäst att åka charter med. Den som vill diskutera fördelar respektive nackdelar med charter får gärna starta en ny tråd.

Janne / Kalimera
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 14:00

Du har rätt, ingen skall säga vad som är fint eller inte. Man gör vad man vill med sina surt förvärvade pengar.

Olika faser i livet betyder olika önskemål vad som gäller semester och rekreation. Om man har det slitigt och stressigt i vardagen, så vill man och behöver ta det lugnt. Våra bekanta - pensionärer - har världens ork när de åker iväg eftersom de inte jobbar längre. De är aktiva hela tiden. Min vän åkte 2 veckor till Kreta och badade inte en gång, låg inte stilla, åkte bara på tur, hela dagarna. Jag åker inte med honom...

Man skall få ligga var man vill utan att någon har åsikter om det. Och äta vad man vill och åka hur man vill.

Det blev bara så onyanserat att säga att charterresenärer ligger vid poolen i 2 veckor, menande att charterresenärer skulle vara lata och oföretagsamma... Det var det jag ville kommentera.

Och jag väljer Apollo i år - eftersom de har bra barnpriser.

Senast redigerad av Gita den 2008-02-06 klockan 14:04.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 15:52
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det blev bara så onyanserat att säga att charterresenärer ligger vid poolen i 2 veckor, menande att charterresenärer skulle vara lata och oföretagsamma...
Så skrev jag inte och så menade jag inte. Jag har själv åkt på resor när man bara har legat vid poolen och visst är det härligt med det också! Det var inte alls menat som någon kritik mot er som åker charter.

Åter till ämnet! Åker ni charter säger jag igen att ni ska välja Fritidsresor. Då får man mest för pengarna tycker jag!

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 16:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Paddington, jag tror att ni blir nöjda oavsett vilken resebyrå ni väljer av dessa, men man kan ju alltid ha otur med att något händer, som man är mindre nöjd med. Det kan hända oavsett vilken resebyrå ni åker med (eller om man åker på egen hand).

Vi har åkt med två av de resebyråer du nämner och varit nöjda med dem.

Jag tror att det är viktigt att man ser på var hotellet ligger och om det ser ut att passa med ens behov och krav (om det är nära barnvänlig strand t.ex.). Och så kan det vara en fördel att välja en ö med flygplats (t.ex. Kreta) när man åker med mindre barn så att man slipper en lång transport med färja förutom busstransfern. Skiathos kan också vara ett bra val, tycker jag.

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-06 klockan 16:08.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 22:49
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag åker alltid med fritidsresor. Charter då. Jag kollar vilken arrangör som är billigast veckan innan skolan slutar och har alltid fått det billigast med fritidsresor. Vi är två vuxna och ett barn på 13.

År 2005 Rhodos 1 Vecka 6100 kr
År 2007 Cypern 2 Veckor 12300 kr
År 2008 Kreta 2 Veckor 11154 kr

Priset är för oss alla 3 inkl transfer till hotellet.

Hotellen är 3* med pool nära strand o centrum

Ing-Mari (räknar dagarna till maj)

Senast redigerad av wognsen1 den 2008-02-06 klockan 22:51.
Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 10:44
stenake stenake är inte uppkopplad

Det finns ingen anledning att tycka att något sätt att resa är finare eller bättre än nå¨got annat. Huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt sätt. Vi har rest mycket både på "egen hand" och med charter. Även om det hade sin charm att bo på små, ibland sunkiga, hotell när man luffade runt så har vi med ålderns rätt åkt mera charter på senare år på lite bättre hotell, men ligger aldrig dagarna i ända vid hotellets pool utan gör egna utflykter. Vi har åkt med alla de stora reseföretagen Ving, Apollo, Fritidsresor och Solresor, dock inte bara till Grekland. Min uppfattning är att när det gäller själva resan så spelar det inte någon roll vilket bolag man åker med utan det är bara att välja vart man vill åka och hur man vill bo. Däremot utnyttjar vi aldrig resebolagens "service" i form av träffar och utflykter, så där kan jag inte uttala mig.
Det verkar som om flera tycker att Fritidsresor är billigast, vilket är tvärtemot min uppfattning. Jag har alltid uppfattat dom som dyrast. Det finns resmål där Apollo och Fritidsresor har samma hotell och då är Apollo billigare. Även Solresor är ofta rätt dyra, men verkar satsa på lite "finare" hotell.
Vill man bo enkelt och billigt verkar det bara vara Apollo och Airtours som har såna hotell numera, Vill man bo lite bättre så får man jämföra vad man får för pengarna hos de olika bolagen.

Sten-Åke
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.