![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Till er music lovers !
Diggare av god musik......nåja, "hästjazz" eller countryrock - The Eagles kommer till Globen i Stockholm lördagen den 29/3. Detta är en av endast 6 spelningar i Europa (4 datum i London, ett i Rotterdam) och förmodligen blir det även den sista gången det blir tillfälle att se dem i Sverige någonsin. Gruppen har deklarerat att de ska sluta som grupp efter att de släppt studioskivan "Long Road Out Of Eden" för ett tag sedan. Så miniturnén de beger sig ut på är nog final så att säga. Jag bokade platser illa kvickt ! Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag bokade oxå snabbt som ögat, vilken kväll det blir!
Jag längtar som bara den! ![]() ![]() / Lena |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Senast jag såg min idol var den 26 april 1988 ![]() Men jag såg hans son framföra hans musik i höstas ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fick du parkettplats ? Det fick jag
![]() Har du sett dem förut ? Jag (vi) har sett dem både utomhus och inomhus i Stockholm, förbaskat bra spelningar båda två ! Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej! Ingen parkettplats, men jag tror det är bra platser i alla fall.
![]() Detär första gången jag ser dem live, så jag bara läängtar! ![]() / Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Den konserten såg jag också, om det var på Hovet, annars var det en annat datum. Bra var det i alla fall.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eagles gör en extrakonsert i Stockholm står det i DN i dag.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Soundcheck : Dragonmaster Heavy Duty Judy Packard Goose Any Kind Of Pain Trouble Every Day Penguin In Bondage Hot Plate Heaven Cosmik Debris Inca Roads Advance Romance Bobby Brown Keep It Greasy Torture/Burt/Torture Big Swifty (w/T'Mershi Duween) Joe's Garage Why Does It Hurt When I Pee E1 : Peaches En Regalia Stairway To Heaven E2 : Whipping Post I Am The Walrus Sofa Guest appearance by Mats Oberg and Morgan Agren during Big Swifty (including T'Mershi Duween). Guest appearances by Dweezil during Whipping Post and I Am The Walrus. Secret word : Dragonmaster Vet att detta är lite utanför det ursprungliga ämnet, men när det är för en så god sak måste det väl ändå vara ursäktat ![]() Kan ju vara kul att veta låtlistan så kan du sätta ihop en egen kompilation av låtarna så du får ihop ![]() ![]() ![]() Sven |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Visst är det ursäktat, det är alldeles för lite musiksnack här i Kafé Kalimera ![]() Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har oxo tickets till Globen!!! Yippppiiiiiiii! Jädrar va kul det ska bli! Hade visserligen bokat en resa till Krakow med kamratklubben på jobbet, men jag hoppar av den resan! Hoppas bara att någon annan på jobbet vill överta min plats! Annars blir det minsann en dyr resa till Globen!
MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Låtlistan DÄRIFRÅN: Soundcheck: The Man From Utopia Meets Mary Lou No No Cherry Show: Chunga's Revenge Montana Easy Meat You Are What You Is Mudd Club The Meek Shall Inherit Nothing Dumb All Over Heavenly Bank Account Drowning Witch Envelopes Flakes We're Turning Again Alien Orifice Disco Boy Teenage Wind Truck Driver Divorce The Blue Light Tell Me You Love Me Strictly Genteel Approximate Cosmik Debris Whipping Post Bobby Brown No No Cherry Hittar ingen inspelning dock... ![]() Men det är ju en riktigt bra sättning av både material och musiker: Steve Vai Ray White Scott Thunes Chad Wackerman Ed Mann Tommy Mars Bobby Martin Sven ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har sett bilder från konserten de gjorde i London härom kvällen. 4 stiliga herrar i mörka kostymer och slips längst framme på scenen.
http://www.flickr.com/photos/25086665@N07/2366701535 Hoppas denna länk till bilden fungerar, jäkligt stiligt, hoppas nu mycket på Stockholmskonserten i morgon kväll. Det finns även en del bilder på hur scenbakgrunden ser ut bakom grabbarna. Det blir en visuell upplevelse också tydligen ! Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jo du, Youtube har blivit ett centrum delvis för att lägga ut "kolla-hur-kort-tid-sen-det-var-som-jag-var-på-konserten-och-filmade-olagligt". Men nåja, nu skriver jag medan videon pågår (tittar alltså inte på den nu). Ett konsertljud blir aldrig bra utan fullständig utrustning men det är alltid intressant att se något från pågående turné. Vet du Janne, vad gitarristen med dubbelguran heter ? Och vem ersatte han för bara ett fåtal år sedan ? Och vad var orsaken till skiftet av gitarrister enligt Don Henley ? Vågar fler skriva i denna tråd nu ? ![]() Faktiskt så är Joe Walsh (nr 2 i Hotel C-solot) en väldigt underskattad gitarrist tycker jag. Han har gjort mängder med bra skivor genom många år utanför Eagles. Han uppträder ibland ganska oansenligt men spexar till det och leker pajas med hela kroppen och har konstiga kläder emellanåt. Men tittar man på hans spelteknik och känsla så tillhör han vad jag tycker, en skara av gitarrister som det inte finns så många av. Som sagt, lördagskvällen i Globen blir härlig minst sagt ! ![]() "so I called up the captain said, please bring me my wine we haven´t had that spirit here since 1969 and still those voices are calling from far away wake you up in the middle of the night just to hear them say welcome to the hotel California.............." Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I´ll be there!!!!!!!!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeasou ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vet ej vem du menar Hasse. Men det fanns ett par gubbar tidigare som lirade gitarr. Namnen är Don Felder och Bernie Leadon!!!
Gosse va det ska bli kul att höra dessa gubbar!!! YeasouUffe ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() På tal om DVD så kommer Genesis avskedsturné på DVD i slutet på Maj. Den heter "When in Rome"... Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Eagles-konserten bearbetas om och om igen nu när vi har kommit hem
![]() Det är inte helt lätt att vara rättvis åt endera hållet då jag i stort sett "kan alla låtar" inkl. texter. Förväntningar har man alltid, det går aldrig att komma ifrån. Visst var det en hejdundrande bra konsert, trots gubbstämpel på alla i bandet så levererar de verkligen hitlåtar och klassiker så vi betraktare blir proppmätta. Och visst är det precis som rescensenterna skriver i tidningarna idag, fantastisk stämsång, smäktande ballader, exakta musikaliska verk som har sålt sammanlagt långt över 100 miljoner plattor genom snart 40 år. Dessutom äntligen ett riktigt bra ljud i Globen. De hårt 12-strängade gitarrerna, stämmorna och alla solon flöt på oväntat bra hela tiden. Men.....det är en ganska förutsägbar konsert, man vet i stort vilka låtar som komma skall. Och publikkontakten är på nollpunkten. Glenn Frey pratar lite om hur vackert Sverige och Stockholm är, att vi inte ska glömma att ställa om klockan till sommartid. Det finns inget publikfrieri således, det är kanske inte meningen att fylla ut tiden med sådant när det finns så mycket att spela för oss. Rescensenterna klagar dessutom på Joe Walsh som gör en lätt ut-flippning och lirar sina soloalster som har gitarr-ackord som nästan slår knut på hans egna fingrar och texter som är ännu mer kufiska. Att han dessutom klär sig i en keps med kamera och får med både lite publik på videoskärmarna och en grimaserande Glenn Frey är ju bara skojigt. Men är det några av band-medlemmarnas sololåtar som håller måttet så är det Joe´s och Don Henley´s. Speciellt hans "Boys Of Summer" är magnifik. I övrigt blev mina höjdare den som Glenn Frey kallar "my wife calls this song the credit card song"......"Take It To The Limit" och titellåten till deras första studioskiva på decennier - "Long Road Out Of Eden". Även den riktigt gamla låten "Witchy Woman" var en överraskning att få höra. Det var egentligen så många härliga låtar att Hotel California som de körde som 5:e låt, kändes som ett "jaha". Fy mig.......... I toalettkön till herrarnas hördes många röster som sa "de borde ha spelat den låten"......, och den......och DEN.......!! Hade vi som saknar låtar fått höra alla så hade vi fått sitta till långt efter midnatt, nu slutade de spela ganska exakt kl. 23 och då var i alla fall vi nöjda med råge. Tror att många andra också var det. Svårt att sätta poäng, varför göra det ? Det var jäkligt bra och nu känns det som om det inte alls var sista gången de kom hit. Glöden tycks de ha kvar. Don Henley sa inför en låt - "this song is about why we´re here" - "who can go the distance, we will find out in THE LONG RUN". Han kan ironinisera, Don H ! För den hugade finns en cd-samling jag rekommenderar. "Selected Works" som är uppdelad i "The Early Days" (går på spelaren just nu !), "The Ballads", "The Fast Lane" och "Millenium Concert" som är live från vet ej när men där man verkligen får höra deras storhet som live-band ! "Rescensent" Hasse ![]() |
![]() |
|
|