|
||||
|
||||
Skillnad Twinroom eller Doubleroom`?
eller är det samma sak??
Men jag tycker mig ha sett att det står dessa olika beteckningar på samma hotellsida?? |
|
|||
|
|||
Sv: Skillnad Twinroom eller Doubleroom`?
Ett twin är ett rum med två separata sängar som står bredvid varandra. Ett double är ett rum med EN stor dubbelsäng.
Senast redigerad av liselotti den 2008-02-16 klockan 19:00. |
|
||||
|
||||
Twin room används bl.a. när det är två separata rum där det finns en dörr mellan rummen. Queen size bed är benämningen när det är en stor dubbelsäng istället för två separata.
Double room= Ett rum för två personer. // Helén |
|
||||
|
||||
TWIN-room kommer från Twin-bedded room vilket i hotellbranchen betyder ett rum med två sängar.
DOUBLE-room kommer från Double-bedded room vilket betyder ett rum med en dubbelsäng. För att vara helt säker på att man får vad man vill ha, brukar jag dessutom nämna om jag önskar ett rum med två sängar eller en stor dubbelsäng, så är det inte några missförstånd. |
|
|||
|
|||
Citat:
- "Double room" Ett rum med en dubbelsäng. - "Twin room" är ett rum med två enkelsängar. - "Queen size" är en smalare dubbelsäng (130-160 cm) - "King size" är en bredare dubbelsäng (vanligen 180 cm) - Två separata hotellrum med dörr mellan betecknas "rooms with connecting door". - Ett hotellrum med flera rum betecknas "suite". Övrigt: - Ibland betecknas ett större rum med en sittgrupp (mer än ett par fåtöljer) som "junior suite". - Ett rum med två Queen size sängar betecknas "Quad" (vanligt i USA). Jag har jobbat dryga 20 år på resebyrå..... |
|
||||
|
||||
Citat:
"används bl.a." Jag har bott på hotell som använt den benämningen, senast i februari i år. // Helén |
|
|