|
|||
|
|||
e ticket
Hej! någon som har rest med e-ticket? i så fall är det bara pappret som man får på mailet som man behöver ha med sig som biljett?
|
|
||||
|
||||
Sv: e ticket
Vi reser alltid med e-ticket om det alternativet finns. Du lämnar endast bokningsnumret vid incheckningen tillsammans med passet. Numret står på den bokningsbekräftelse som du får när resan bokas.
Celbe |
|
||||
|
||||
Jag skulle nog råda att man tar med sig mailet oxå, en del flygbolag kräver det.
Camilla |
|
||||
|
||||
Min erfarenhet är att de inte ens frågar efter bokningsnumret, utan bara namn om det är inrikes och pass om det är utrikes. Några gånger har jag lämnat fram papperet tillsammans med passet och då har de inte tittat på papperet.
MEN, jag skulle för den skull inte lämna det hemma. |
|
||||
|
||||
Den stora nackdelen med biljettlöst resande i alla dess former är att om man inte har med sig utskrift av bokning/bekräftelse kan det vara lite svårt att komma ihåg exakt när och varifrån flyget går.
Därför har jag alltid en utskrift med mig. Min erfarenhet är dock att passet eller ett kreditkort/bonuskort är det enda som behövs på flygplatsen. Men det är väl lite som med passet och resor inom Europa, du behöver ha med det för att bevisa att du inte behöver det |
|
|||
|
|||
Jeg reiser alltid med e-billett og her hjemme holder det godt med ref.nummer eller booking-nummer. I Hellas tar jeg med utskrift, just in case. På øyene kan det være ok å ha med. Men tradisjonell billett behøves ikke lenger. Selv til andre kontinenter holder det i massevis. Jeg tar ut returbilletten rett før retur fra en internett-kafe, og det er kjekt med en ekstra kopi for sånne som meg. 'Trygghetsfreak'.
|
|
||||
|
||||
Nu ska jag be om att få komplettera mitt eget svar .
Man kan välja att få e-ticket på olika sätt. Antingen får man ett bokningsnummer som lämnas vid incheckningen (och som Elisabet säger, ibland tittar de inte ens på det utan bara på passet/id-handlingen) eller så kan du välja att få alla uppgifter inlagda på det kredit/betalkort som du betalar resan med och då dras kortet vid incheckningen (så att uppgifterna kommer fram). Man kan också lägga in uppgifterna på ett Eurobonus kort om man flyger med SAS/Star Alliance. Vi har testat alla tre alternativen och det har alltid fungerat. Men det är ju alltid bra att ha med sig en utskriven bokningsbekräftelse vilket alternativ man än väljer så att man inte missar några flygtider. Celbe |
|
|||
|
|||
.. og tillater flyselskapet innsjekking hjemmefra, er det deilig. Man kan velge sete, komme senere til flyplassen og bare levere kofferten i egen skranke eller business-skranken. Herlig
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar
|
|
|