Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-22, 12:13
Marion Marion är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Santa Helena Platanias

Hei!
Har noen her vært på Santa Helena i Platanias? Fint hvis du vil fortelle litt om hotellet.
Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 18:37
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Sv: Santa Helena Platanias

Vi bode där för 4 år sedan, då var det fortfarande Always Family hotell.

Det var dålig service då och mycket smutsigt runt poolen.

När dom städade runt poolen så spolade dom all smuts in i poolen...

Det saknades solstolar åt alla..

Men det är kanske bättre nu!

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 21:30
Sophia_ Sophia_ är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Oj hoppas verkligen det är bättre nu då för vi ska dit i juni!
Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 10:21
daga daga är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Bodde på Santa Helena år 2001, barnen var 5 resp. 8 år då.Vi åkte med Always. Det var ett bra hotell för barnfamiljer, stora och fina pooler...men som sagt det var ett riktigt "familjehotell" jätte mycket barn och hålligång kring poolen på dagtid.....så om städningen inte var exemplarisk...så kan jag förstå att det kan var tufft att hinna hålla efter.Vi tyckte också att hotellets egen restaurang var bra, inte så många rätter att välja på, men vällagade,(men det var ju några år sedan, och kocken kan ju ha bytts ut....) och med underbar utsikt över havet och solnedgången, och när barnen ätit färdigt så kunde de leka själva på stranden, strax nedanför, vi hade ändå full uppsikt. Vi bodde i en etage lägenhet, med kök/vadagsrum m. extra bäddar för barnen på nedervåningen, och ett sovrum m. dubbelsäng en trappa upp. vi tyckte att det var en jättefinlägenhet, och det var fina detaljer som smidesräcken i trappen...rent av "lyxigt" tyckte vi...men vi var nog inte så smarta när vi hängde vår tvätt på tork över smides räckena...för då kom det rost på kläderna..järn kan ju rosta som bekant....men summan av vår vistelse var helt klart positiv!skönt att hotellet låg på stranden, så det var lätt att välja mellan strand eller pool. trevlig resa!daga
Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 21:20
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Vi bodde på Santa Helena i juni 2002. Vi bodde också i en etagelägenhet, kändes lyxigt med två badrum. Städningen runt poolen var bra då. Vi var i alla fall väldigt nöjda med våran vistelse där. Ni får det säkert toppen!
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 13:57
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej!

Kom från Platanias och Santa Helena i onsdags. Helt ok hotell, bra städning och bra mat. Suveränt läge vid stranden. Är det någon som undrar över något specifikt så är det bara att fråga så försöker jag svara.

Obo
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 16:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det här är ett av de ställen jag tittat på vid en eventuell höstresa med dottern och barnbarnen. Är stranden långgrund och av sand? Finns det trottoarer eller gångvägar till centrum. Undrar också om det finns någon ursprunglig bebyggelse eller är det enbart en turistort? I Vings information står det att trafiken kan vara störande för vissa rum på hotellet och att de inte kan garantera visst rum. Hur upplevde ni detta? Finns det övergångsställen?

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 18:00
Marion Marion är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hei!
Det er jeg som startet denne tråden, men vi valgte likevel ikke Santa Helena da vi reiste i fjor. Vi bodde på Majestic og var godt fornøyde med det. Men jeg gikk innom Santa Helena for å se hvordan det var der. Hotellet er ganske stort og det er to bygninger fra gata og ned mot havet. Tror ikke det kan være mange leiligheter som blir forstyrret av trafikken, bare de få som ligger ved gata. Bassenget er stort, stranda er mest sand, litt grus. Ikke så veldig langgrunt. Det er greit å gå til sentrum av Platanias, ikke langt. Det er fortau, men på typisk gresk vis så er de bredere noen plasser og smaler inn andre plasser, så det kan nok være kronglete med barnevogn. Platanias er mye turisme, men har også en sjarmerende gamleby der det bor kretere i sine hus, side om side med restauranter.
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 18:01
Obos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det här är ett av de ställen jag tittat på vid en eventuell höstresa med dottern och barnbarnen. Är stranden långgrund och av sand? Finns det trottoarer eller gångvägar till centrum. Undrar också om det finns någon ursprunglig bebyggelse eller är det enbart en turistort? I Vings information står det att trafiken kan vara störande för vissa rum på hotellet och att de inte kan garantera visst rum. Hur upplevde ni detta? Finns det övergångsställen?

Eva
Hotellet är nog mycket bra för barn, kanske en av de saker jag vill "varna" andra för om man inte vill ha så mycket stoj runt hotellet... Santa Helena är ett familjehotell. Ganska stor lekplats mitt i hotellområdet, barnpool (ca 60 cm djup). Stranden är ju som den är i Platanias, inte speciellt långgrund och ganska ofta nordliga vindar (dvs. kan finnas farliga utåtströmmar), mindre barn skall nog hållas under ordentlig uppsikt vid stranden.

Ursprunglig bebyggelse i Platanias... nja... kanske lite i gamla Platanias ("kullen"), men i övrigt... nej, Platanias är en "turistort". Beträffande trafiken så visst är den störande för de få lägenheterna mot gatan, speciellt under högsäsong. Vi förstod att det i huvudsak var tvårummare mot gatan. Vi hade en rymlig trea direkt vid poolen och med havet mycket nära.

Trottoar finns det till "centrum" (om man då avser Platanias torg dit det är ca 800 meter), men den är speciellt på norra sidan om gatan ställvis väldigt smal med höga trottoarkanter. Jag såg ett övergångsställe, men med tanke på farten som ibland hålls längs gatan så tror jag att man skall ta detta med övergångsställe med en nypa salt... det gäller att se sig för och vara försiktig. Mindre barn skall nog inte överhuvudtaget uppehålla sig i närheten av huvudvägen ensamma.

På hotellet finns en liten INKA, men det är nog värt att ta sig de ca 15 metrarna över till butiken mitt emot hotellet på andra sidan gatan, mycket bättre sortiment och bättre priser.

För att hyra bil eller boka utflykter kan jag rekommendera Platanias Tours vid huvudgatan, ca 400 meter från Santa Helena.
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 20:48
Obos avatar

En bild från balkongen på Santa Helena.

Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 21:19
Eva Ls avatar

Tack för era svar. Tror att Platanias nu också hamnat på listan över ej tänkbara orter. Den listan blir bara längre och längre. Vi vill resa direkt från Umeå och gärna med Ving. Barnen är så små under 2,5 i höst att de inte kommer att lämnas utan uppsikt men vi vill ha sandstrand, inte allt för mycket trafik, genuina grekiska tavernor, mindre ort och även lite grekiskt vardagsliv. Dottern har arbetat på Kreta men inte i Chaniaområdet som vi är dåligt bekanta med frånsett staden som vi besökt några gånger.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 21:43
daga daga är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Åker nu för 5:e gången till Kreta, har bott 2 gr i platanias, 1 g. i agiamarinaoch 1g. i rethymnon. Våra 2 barn har växt upp under tiden. och nu reser vi i Juni med 2 tonåringar till Kreta.....
Vi har tyckt att platanias har varit "perfekt" för barn familjen.
Visst, det är inte vit sand på stranden....men det kan bli lite kul i vågorna,....tills. m. en vuxen... och med så små barn är ju alltid vuxna med. Fast ärligt sagt... Iallafall våra barn har föredragit poolerna när de var små...saltvattnet i havet är inte alltid kul när man är liten.., det kanske låter lite tråkigt...men jag lovar: det ändrar sig med åren! En annan sak som vi upplevt bra med platanias är att det är så mycket bra service på restaurangerna som är riktat direkt till barnfamiljer: lekplatser, pysselböcker etc..)Kretensarna älskar barn!!
om man nu vill ha vitsand och vill ha en barnvänlig miljö: Alcudia på Mallorca!!!. (där har vi varit 2gr.) Och om jag ska jämföra det med Grekland så blir det ju såklart svårt. Spanien är Spanien och Grekland är Grekland.....visst -det är "turistiskt" men det är Kreta också, och vi är ju faktiskt turister, och befolkningen lever ju faktiskt av turism till stor del, så jag ser inga problem i det. Vi har hunnit med Kos(på 80-talet...)och Skiathos också för några år sedan (med barnen) och jag upplevde nog Skiathos och Kos mycket mer "turistiskt" än jag upplevt Kreta! Det kan ha att göra med närheten till Athen....Kreta känns liksom lite "enklare och mer avslappnat"... det ligger ju lite avsides från övriga grekland, typ som norrland....(förstå mig rätt nu!!) lycka till m. bokn. av resa!!
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 23:29
Eva Ls avatar

Jag förstår nog faktiskt inte vad du menar. Vi har inget behov av vit sand så du har nog misstolkat mig. Däremot skulle det vara trevligt med en hyfsat barnvänlig strand där vågorna inte sköljer över den lille direkt. Genuint grekiskt som naturligtvis är ett förbrukat ord är nog lite av vad vi söker. Kanske svårt att hitta i dessa massturismens områden. Kanske har vi blivit kräsna efter att ha besökt så många fantastiska ställen i Grekland. Visst har vi funderat på Mallorca ibland där vi aldrig varit men Grekland ligger vårt hjärta närmast och eftersom dottern pratar grekiska väldigt bra och vår spanska inte är så bra blir kontakten med lokalbefolkningen bättre i Grekland.

Mina erfarenheter från resor till Kreta sedan slutet av 70-talet med både små barn och de sista resorna med vuxna barn är att på Kreta är masstursimsen mer påträngande än på många öar som ligger närmare Aten.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-05-08 klockan 23:37.
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 14:15
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Eva, hela norra kusten, däribland "Chania-kusten" är utsatt för vindar och det innebär stora vågor och strömmar. I Platanias är stranden precis så, den är grusig och vågorna kan vara stora, det är inget för små barn. Tycker man om att hoppa i vågorna och man är simkunnig, så är det OK, men det händer att man slås omkull när man skall upp från vattnet.

Det är därför jag är så förtjust i A.Apostoloi och Chryssi Akti, det är ett skyddat område, små vikar, och det blir mycket lugnare och lättare i vattnet. Stranden består av sand, ej grus. Det kan vara röd flagg ibland, men det blir inte på långa vägar så som i Platanias eller i Platanes (utanför Rethymno).

Lägger här en länk där man kan kolla hur stränderna på Kreta är, hoppas det är OK: (Om inte, så kan jag maila länken till den som så vill)

http://www.explorecrete.com/crete-beaches.htm

(Ser att de har gjort om sidan - tidigare kunde man läsa om stranden var utsatt för vind och om det fanns strömmar, den informations är nu borttagen... :-( Synd! )

Senast redigerad av Gita den 2009-05-09 klockan 14:32.
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 17:37
Eva Ls avatar

Jättetack Gita nog vad jag misstänkte eftersom jag vet hur hemska strömmar det kan vara i Rethymnon. Chaniakuset är kanske ett omöjligt resmål med de krav vi har. Visst barnen kommer inte att bada själv men redan förra året på Lesbos ville första barnbarnet som var 1,5 år leka och plaska lite i vattenbrynet. AI finns inte med i Vings utbud och jag har ett presentkort där men jag hinner kanske använda det senare. Känns som Georgioupolos är den barnvänligaste orten på Kreta dit det går charter från vår flygplats.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 15:30
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Vi har rest till Kreta varje sommar sedan våran dotter var 3 år. Vi har bott mestadels i Agia Marina och vi har upplevt det som barnvänligt. Vi brukar bada vid Gorgona beach och tycker det är toppen där. Vi brukar åka i mitten på juni och har aldrig upplevt vågorna som något problem, oftast inga vågor alls (vi kanske har haft väldig tur). Bara någon enstaka dag har det varit vågor och röd flagga och då ska ju ingen bada. Då har vi passat på att ta pooldag. Nu räknar vi ner till årets Kretaresa som bär av den 2 juli.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.