|
||||
|
||||
Med båt från Karpathos
Hej!
Vi ska tillbringa 6 dagar på Karpathos i början av Augusti för att sedan ta oss över till Kreta med båt. Undrar om det är någon som vet om man bör köpa båtbiljetter i förväg eller om det räcker att göra det direkt på båten? Vart köper man annars biljetterna, finns det kontor i hamnen? Tacksam för hjälp! |
|
||||
|
||||
Sv: Med båt från Karpathos
Det finns en liten biljettkiosk i hamnen.
Karin som alltid längtar |
|
||||
|
||||
Som Karin skrev köper ni biljetter i hamnen, att köpa biljetter ombord går inte sedan några år.
|
|
||||
|
||||
Tack för det! Tror ni att man behöver vara ute i god tid, båtarna är väl rätt stora om jag förstått rätt?
|
|
|||
|
|||
Biljetterna till Lane Lines färjor Kornarou och Ireapetra köper jag på Possi Travel som ligger alldeles till höger ( 15-20 m) om man står med fontänen i ryggen...
Det är en resebyrå som säljer alla sorters biljetter, Olympic, etc och dessutom hyr ut bilar.Öppet för det mesta, förutom mitt på dan..... |
|
||||
|
||||
Citat:
- er lugarene OK forresten, eller er det like bra med en liggestol? Kari |
|
|||
|
|||
...lugar, det är hytt??
Tja, ska man "bara" från Karpathos till Sitia eller Agios Nikolaus, så behöver man nog inte hytt, för det tar väl kanske fem,sex timmar. Det finns ganska bra "flygstolar" på båtarna, så jag har aldrig haft hytt, fast jag åkte med ända till Pireus (ca 23 timmar) Lane Lines kommer med sin tidtabell nu i början av mars, enligt uppgift här på Kalimera.Där finns alla priser, mm... Mikke |
|
||||
|
||||
Jag har fått info att båten mellan Karpathos och Sitia ska ta ca 3-4 timmar, detta enligt grekiska turistbyrån.
Jag har haft hytt från Aten till Kreta, tog den billigaste varianten när man delar med okända (dock samma kön) medressenärer. Hytterna var inget att skriva hem om men okey om man bara ska sova. Som de billigaste på Finlandsbåten ungefär Marie |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi skal i tilfelle fra Milos til Sitia el. Heraklion, det tar hele natten, så om lugarene er ok og til en overkommelig pris så kanskje..... Takk for opplysningen om aqt tidene bruker komme i mars Kari |
|
|||
|
|||
...aha....Tja, lugar/hytt eller flygstol, det är upp till graden av bekvämlighet och hur mykke pengar man har...
Sen mej veterligt har Lane inte gått till Heraklion, utan Sitia och Agios Nikolaus på Kreta, iallafall den gången jag var med på båten, men det var naturligtvis då färjan gick "medurs". Hur den går "moturs" eller vänstervarv får man väl se när tidtabellen får 2008 kommer... |
|
||||
|
||||
Iflg GTP går den til Heraklion kun 1 g/uke, ellers til Sitia ( evt Ag N)men om det gjelder hele sesongen vet jeg ikke! Venter til mars
|
|
|||
|
|||
....det aer snart mars...
|
|
||||
|
||||
Såhär skriver Elias, ägare till elias studios i Pigadeia, ang båtar till Kreta:
For the time there only 3 ferrie connections to Crete, Sunday, Wendesday and Thursday around 10 am. Later on more ferries will be added but no one knows yet anything about it, it will happen as the season goes on around July 1st |
|
||||
|
||||
By the way...
Undrar om båtarna går både till Sitia och Agios Nikolaos eller varierar det beroende på vilken dag man åker? Jag vet att årets tidtabell kommer senare men hur har det varit tidigare? För oss gör det ganska stor skillnad, då vi ska vidare till Rethymno. Från Sitia tar det över 3 timmar med buss till Hirakleion där man måste byta. Från Agios Nikolaous bara 1,5... |
|
|