Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-25, 11:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vem har dragit ur proppen?

...inte ur Gota Kanal, utan Medelhavet..jag undrar...

Medelhavet har ju inte de stora skillnaderna mellan ebb och flod som man kan se pa andra hall. Men nu har nan visst dragit ur proppen for vattenstandet har varit jattelagt hela vintern. Jag uppskattar skillnaden till 45-50 cm baserat pa en klippa som brukar vara precis under vattnet vid den strand i Emborio som jag besoker flera ganger i veckan. Det har varit sa hela vintern.

Raknar man med kubikmeter blir det gigantiska volymer vatten som nu rimligen ar nan annanstans. Visst, jag kolllar pa kartan, vi lutar ju ner mot Afrika, ar vattnet nu 50 cm hogre i Egypten, Libyen, Tunisien, Algeriet och Marocko???

Vi skulle ju fa problem med hogt vattenstand nar arktiska isarna smalter. Mycket konstigt. Vet nan hur det forhaller sig vill jag garna fa svar.

Den har stranden bortom bebyggelsen i Emborio har jag liksom adopterat, plockar sopor varje gang vi ar dar. Min man dyker ju i och blir borta en tre-fyra timmar, anvandbara timmar for miljovard.

Mycket av det skrap man irriterar sig pa drivs in av vind och vagor. Det varsta jag sett i den vagen var pa Limnos, hela Thessalonikis samlade plastpasekonsumtion hade drivit in dar, mer pasar an sand. Sa illa ar det inte har lyckligtvis. Men jag hittar spillror av batar och bryggor, plastflaskor, presenningsjok, oljespill, losslitna bojar, plastdunkar, fiskedon,klader, skor och annat. Slarviga manniskor lamnar efter sig matrester, grillkol, olburkar, barnblojor, kondomforpackningar.

Ibland gor man fynd ocksa: pengar, klockor, redskap.,sexpack med ol.

Kalkskelett fran sepiablackfiskar, indrivet sjogras och nerfallna grenar hor liksom till, det ar inte skrap pa samma satt.

Det HAR faktiskt blivit battre, fler an jag plockar och plockar. En hollandare pa Rodos ar bekant pa hela on for sitt engagemang.

Det ar roligt att kunna tala om att svenska Tatiana Tsappos och hennes man Pavlos Trikilis ar mycket aktiva i miljofragor. Lararen Pavlos vann haromaret ett Volvopris for att han och klassen visat miljomedvetande, en resa till Goteborg med klassen och nagra foraldrar. En forening for miljon har bildats, IDNA, som stoter pa myndigheterna och stadar avlagsna strander vid batutflykter bland annat.
Kalymnos har i dagarna fatt sina forsta atervinningscontainrar .Elskrot ska nu tas omhand , fler kategorier kommer . Det finns svarigheter att overvinna: en liten o i utkanten av europakartan, det ar transportproblem for atervinningsgodset.

Har kan turister fran andra lander stota pa och prata med politiker, journalister, turistbranchen. Det ar en viktig fraga och somliga kommuner behover en spark i baken fran utomstaende.

Det som gagnar turistbranchen at ju bra for befolkningen ocksa, alltfor sjalvklart for att kommenteras.

Sa, vad fann jag i gar: 1 stor plastdunk
10-12 tomburkar och flaskor
1 stor bordsduk av plast
1 repstump med staltradstrassel
1 tygsack
1 gummistovel
papper och kexforpackningar.

Inte sa farligt.
Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 10:44
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Vem har dragit ur proppen?

Hej Monica Tack för dina berättelser.Ang dina reflektioner om vattenståndet, bortsett fr .påverkan av varmare klimat har jag erfarenhet fr Stockholms skärgård där högtryck sommartid ger bra väder o lågt vattenstånd o. lågtryck högvatten o sämre väder. Vintertid kan det vara tvärtom.Vi plockar också skräp fr. båtturister det har glädjande nog minskat men vatten kvaliten o beväxningen har ökat.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.