|
|||
|
|||
Kostnadseffektiv övernattning i Aten
Om man skall flyga vidare med inrikesflyg från Aten och måste övernatta, kan flygplatshotellet vara ett alternativ.
Det är ett Sofitel-hotell och jättefint. Rummen är dyra, men man spar in kostnaden för transport till och från hotell inne i Aten. Och eftersom man redan befinner sig på flygplatsen kan man välja en tidig flight - som ofta är billigare - nästa morgon. Åker man riktigt tidigt hinner man inte få någon frukost, så då sparar man den kostnaden också. |
|
||||
|
||||
Sv: Kostnadseffektiv övernattning i Aten
Du sparar ännu mer pengar om du sover på flygplatsen (inte på hotellet), det skulle jag göra. Då får du råd med en ordentlig frukost också.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Nej, frukosten kostar extra - 22 euro per person närmare bestämt.
Så är man två tjänar man över 400 kr. bara på den. Tro mig, jag har provat. |
|
|||
|
|||
Hej
Jag håller med Janne, helt bortkastade pengar att ta in på hotell! Sömnbristen får man ta igen under semestern. PA |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Vi ska bo på Sofitel en natt i april för 1350:.
Frukost ingår vanligtvis inte i rumspriser,oavsett rumspris. SAS flyger 11.40 till Arlanda,så vi måste åka dan innan från Kalamata. När det är resa hemåt vill vi sova gott även sista natten |
|
|||
|
|||
Hej!
Det låter fantastiskt skönt att bara korsa gatan, sova en natt och sedan ta inrikesflyget ut till övärlden. Men priset är hutlöst!! Är det ingen som känner till ett hotell i närheten av flygplatsen med mer humana priser? Lotta |
|
|||
|
|||
Kollade Sofitel inför sommarens resa! Läget är ju "guld" om man flyger hem tidigt men , annars kanske bättre att "natta" inne i Aten.
Priset då ? 2 vuxna och två tonåringar = 3 800 kr ( inkl frukost ) per natt ! Nä , då äter jag och familjen hellre en riktigt rejäl "brunch" för en femhundring och sparar resten till roligare ting med att sova snålt på andra sidan gatan. Flygplatsgolvet alltså ! |
|
|||
|
|||
Javisst är det dyrt att bo på flygplatshotellet. Men som jag skrev tidigare så kan man tjäna in en del pengar på att välja en tidig flight. Aegean har exempelvis morgonflygningar till Rhodos för 10 euro. Och så där tidigt på morgonen har inte frukostmatsalen öppnat, så någon kostnad för frukost blir inte aktuell.
Och ni som tycker att man kan sova i terminalen har väl aldrig varit på flygplatsen i Aten, mycket mindre sovit där. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Jo visst ! Men .. de flesta som kommer till Aten för Ö-semester åker båt ! Vill du i stället flyga så tar Metron från Syntagma till Eleftherios Venizelos ca 20 minuter. Inräknat väntetid mot tätheten i avgångar så kalkylera ca 1 timma. Även om hotellpriserna inne i centrala Athen också är "dyra" så kommer du ändå över ett bra boende till "halva priset" mot detta alternativ. I vårt fall ( fyra personer ) blir "timpenningen" alltså ca 1 500 kr skattefritt. Klart bra i min "tillvaro" !! Skillnaden blir naturligtvis mindre om man bara är två i stället för fyra men jag får ändå inte ihop det ! Flygplatshotellet är DYRT men bra om man vill göra det bekvämt för sig och har råd ! Tycker det är så man skall "saluföra" detta alternativ ! Men å andra sidan får vi ju inte göra "reklam" på forumet. Eller ?
|
|
|||
|
|||
Citat:
Visst är det skönt med en bekväm hotellsäng precis vid flygplatsen! Och på det sättet är ditt tips bra. Men det måste också ställas i förhållande till kostnaden. Och jag tror det är få här som är beredda att ur den egna kassan betala vad det kostar att bo där. Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Enda alternativet som jag kan se är att försöka hitta något ställe i utkanten av Athen i riktning mot flygplatsen. Men ingen har tipsat om något boende där, och det krävs ju lite efterforskning för att hitta något. Jag åker gärna ner och kollar runt ett par dagar bara Kalimera betalar resa och uppehälle. Och Kattpensionatet... Peter |
|
||||
|
||||
Har ägnat en liten del av helgen till att väga för och nackdelar för än det ena än det andra och slutligen det tredje alternativet
Där ingår bl.a. faktorer som "att ta en natt på flygplatsen" Jo- Vi har gjort det förut, många gånger. Mc Donalds soffor är mycket mjukare än de grekiska sängarna, flygplatsgolvet bara något hårdare än en traditionell grekisk säng. Jag tittade även på inrikesflyg, men vad jag kan se så är det ingen skillnad i pris mellan morgon och kvällsflyg till de öar (Kykladerna) som vi vill till. Ju mer jag planerar och letar desto svårare blir det att bestämma vilket som blir bäst, i slutänden skiljer det tot. ca 4000 kr för 4personer på de olika alternativen, pengar som jag hellre äter/dricker/reser, än sover bort. Mitt stora I-landsproblem just nu är att jag inte vet om jag skall chansa på att det blir fler kvällsavgångar med båt i slutet av juni, men det borde det göra tycker jag. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2008-03-09 klockan 21:57. Anledning: Skrev flygplansgolv istf. flygplatsgolv (en viss skillnad) |
|
|||
|
|||
Tack för alla fina förslag och synpunkter.
Lite överraskande bara att så många kunde tänka sig att sova på golvet på Atens flygplats. Även barnfamiljer uppenbarligen. Fast det är klart att om man kan låta barnen sova ute på däck på en grekisk färja, som jag sett i andra strängar, då är väl flygplatsgolvet helt OK. Där riskerar dom i alla fall inte att ramla i sjön. |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Vi landar i Aten på kvällen och tar sedan bussen till Rafina (ca 30 min). Den stannar nästan utanför Hotel Corali. Där bor vi en natt (60 €) och dagen efter, bussen åter till flygplatsen för att ta oss med flyg till Astipylea.
Att vi bor i Rafina är pga av att ursprungsplanen ändrats. Först tänkte vi nämligen ta oss till Syros eller Naxos. Vi har redan bokat hotellet (och förbetalt en del) och vi kollade olika alternativ och kom fram till att Rafina var rätt ok ändå. Vi kommer få sova i riktiga sängar, schysst hotellpris, gå ut på kvällen och äta en bit. Varför ska man kasta bort en kväll på en trist flygplats eller ett svindyrt hotell? /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||