Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-05, 10:56
Priamos Priamos är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Kostnadseffektiv övernattning i Aten

Om man skall flyga vidare med inrikesflyg från Aten och måste övernatta, kan flygplatshotellet vara ett alternativ.
Det är ett Sofitel-hotell och jättefint. Rummen är dyra, men man spar in kostnaden för transport till och från hotell inne i Aten. Och eftersom man redan befinner sig på flygplatsen kan man välja en tidig flight - som ofta är billigare - nästa morgon.
Åker man riktigt tidigt hinner man inte få någon frukost, så då sparar man den kostnaden också.
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 12:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kostnadseffektiv övernattning i Aten

Du sparar ännu mer pengar om du sover på flygplatsen (inte på hotellet), det skulle jag göra. Då får du råd med en ordentlig frukost också.
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 23:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du sparar ännu mer pengar om du sover på flygplatsen (inte på hotellet), det skulle jag göra. Då får du råd med en ordentlig frukost också.
På Sofitel ingår väl frukosten i rumspriset kan jag tänka mej, men för övrigt skulle jag också sova på flygplatsen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 10:46

Nej, frukosten kostar extra - 22 euro per person närmare bestämt.
Så är man två tjänar man över 400 kr. bara på den.
Tro mig, jag har provat.
Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 13:21
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej

Jag håller med Janne, helt bortkastade pengar att ta in på hotell!

Sömnbristen får man ta igen under semestern.

PA
Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 22:59
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Priamos Visa inlägg
Nej, frukosten kostar extra - 22 euro per person närmare bestämt.
Så är man två tjänar man över 400 kr. bara på den.
Tro mig, jag har provat.
Det var det j*****ste, vi bode ju på Avra i Rafina för €80 eller liknande då vi var på hemväg men då var det en frukost som man nästan klarade sej hela vägen till Umeå på.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 07:51
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Vi ska bo på Sofitel en natt i april för 1350:.
Frukost ingår vanligtvis inte i rumspriser,oavsett rumspris.
SAS flyger 11.40 till Arlanda,så vi måste åka dan innan från Kalamata.
När det är resa hemåt vill vi sova gott även sista natten
Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 15:18
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!
Det låter fantastiskt skönt att bara korsa gatan, sova en natt och sedan ta inrikesflyget ut till övärlden. Men priset är hutlöst!!
Är det ingen som känner till ett hotell i närheten av flygplatsen med mer humana priser?
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 15:28
jonashagel jonashagel är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Kollade Sofitel inför sommarens resa! Läget är ju "guld" om man flyger hem tidigt men , annars kanske bättre att "natta" inne i Aten.

Priset då ? 2 vuxna och två tonåringar = 3 800 kr ( inkl frukost ) per natt ! Nä , då äter jag och familjen hellre en riktigt rejäl "brunch" för en femhundring och sparar resten till roligare ting med att sova snålt på andra sidan gatan.

Flygplatsgolvet alltså !
Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 18:35

Javisst är det dyrt att bo på flygplatshotellet. Men som jag skrev tidigare så kan man tjäna in en del pengar på att välja en tidig flight. Aegean har exempelvis morgonflygningar till Rhodos för 10 euro. Och så där tidigt på morgonen har inte frukostmatsalen öppnat, så någon kostnad för frukost blir inte aktuell.
Och ni som tycker att man kan sova i terminalen har väl aldrig varit på flygplatsen i Aten, mycket mindre sovit där.
Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 23:04
Janériks avatar

Citat:
Och ni som tycker att man kan sova i terminalen har väl aldrig varit på flygplatsen i Aten, mycket mindre sovit där.
Jag har då sovit på flygplatsen i Aten och det var inget större problem, naturligtvis får man inte sova helt ostört hela natten men det är då inte sämre än att sova utan hytt ombord på en färja.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 18:51
jonashagel jonashagel är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Jo visst ! Men .. de flesta som kommer till Aten för Ö-semester åker båt ! Vill du i stället flyga så tar Metron från Syntagma till Eleftherios Venizelos ca 20 minuter. Inräknat väntetid mot tätheten i avgångar så kalkylera ca 1 timma. Även om hotellpriserna inne i centrala Athen också är "dyra" så kommer du ändå över ett bra boende till "halva priset" mot detta alternativ. I vårt fall ( fyra personer ) blir "timpenningen" alltså ca 1 500 kr skattefritt. Klart bra i min "tillvaro" !! Skillnaden blir naturligtvis mindre om man bara är två i stället för fyra men jag får ändå inte ihop det ! Flygplatshotellet är DYRT men bra om man vill göra det bekvämt för sig och har råd ! Tycker det är så man skall "saluföra" detta alternativ ! Men å andra sidan får vi ju inte göra "reklam" på forumet. Eller ?
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 19:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Nu tycker jag att du ska prata med betydligt mindre bokstäver. Många på Kalimera är mycket vana resenärer som kan, och har, sovit på de mest märkliga platser. Så även jag. Jag har troligtvis tillbringar mer tid på både den gamla och den nya flygplatsen i Athen än du har gjort. Sovandes, gåendes, fikande osv. När jag väntat på folk som ska komma med andra plan eller väntat på tidsmässiga idiotavgångar. Eller som när Al-Italia helt kallt ställde in en avgång för några år sedan för att det var för få passagerare...

Visst är det skönt med en bekväm hotellsäng precis vid flygplatsen! Och på det sättet är ditt tips bra. Men det måste också ställas i förhållande till kostnaden. Och jag tror det är få här som är beredda att ur den egna kassan betala vad det kostar att bo där.

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 19:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte Visa inlägg
Är det ingen som känner till ett hotell i närheten av flygplatsen med mer humana priser?
Tyvärr verkar det inte finnas något annat vettigt alternativ i närheten. Flygplatsen ligger ju lite ute i ödemarken. Som flygplatser brukar göra! Så det är tex Corali i Rafina som gäller om man kommer det hållet. Annars hotell i Athen om man kommer in till Pireus. Det är ju faktiskt oftast rätt lätt att ta sig till flygplatsen från centrala Athen.

Enda alternativet som jag kan se är att försöka hitta något ställe i utkanten av Athen i riktning mot flygplatsen. Men ingen har tipsat om något boende där, och det krävs ju lite efterforskning för att hitta något.

Jag åker gärna ner och kollar runt ett par dagar bara Kalimera betalar resa och uppehälle. Och Kattpensionatet...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 21:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Har ägnat en liten del av helgen till att väga för och nackdelar för än det ena än det andra och slutligen det tredje alternativet

Där ingår bl.a. faktorer som "att ta en natt på flygplatsen" Jo- Vi har gjort det förut, många gånger. Mc Donalds soffor är mycket mjukare än de grekiska sängarna, flygplatsgolvet bara något hårdare än en traditionell grekisk säng.

Jag tittade även på inrikesflyg, men vad jag kan se så är det ingen skillnad i pris mellan morgon och kvällsflyg till de öar (Kykladerna) som vi vill till.
Ju mer jag planerar och letar desto svårare blir det att bestämma vilket som blir bäst, i slutänden skiljer det tot. ca 4000 kr för 4personer på de olika alternativen, pengar som jag hellre äter/dricker/reser, än sover bort.
Mitt stora I-landsproblem just nu är att jag inte vet om jag skall chansa på att det blir fler kvällsavgångar med båt i slutet av juni, men det borde det göra tycker jag.

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-03-09 klockan 21:57. Anledning: Skrev flygplansgolv istf. flygplatsgolv (en viss skillnad)
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 15:36

Tack för alla fina förslag och synpunkter.
Lite överraskande bara att så många kunde tänka sig att sova på golvet på Atens flygplats. Även barnfamiljer uppenbarligen.
Fast det är klart att om man kan låta barnen sova ute på däck på en grekisk färja, som jag sett i andra strängar, då är väl flygplatsgolvet helt OK. Där riskerar dom i alla fall inte att ramla i sjön.
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 15:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
.
Fast det är klart att om man kan låta barnen sova ute på däck på en grekisk färja, som jag sett i andra strängar, då är väl flygplatsgolvet helt OK. Där riskerar dom i alla fall inte att ramla i sjön.
Då trådrubriken är kostnadseffektiv övernattning så tycker inte jag att det är konstigt att man får budgetförslag. Fyra tusen kronor är för många mycket pengar. Till ev. förstagångsresenärer som tror att barnen riskerar att ramla i havet för att de sover på durken så glöm det, ingen risk, jo förresten om du som förälder väljer att lägga barnet intill det glesa staketet som ibland finns på en del båtar. Men vem lägger sitt barn där?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 19:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Vi landar i Aten på kvällen och tar sedan bussen till Rafina (ca 30 min). Den stannar nästan utanför Hotel Corali. Där bor vi en natt (60 €) och dagen efter, bussen åter till flygplatsen för att ta oss med flyg till Astipylea.
Att vi bor i Rafina är pga av att ursprungsplanen ändrats. Först tänkte vi nämligen ta oss till Syros eller Naxos. Vi har redan bokat hotellet (och förbetalt en del) och vi kollade olika alternativ och kom fram till att Rafina var rätt ok ändå.
Vi kommer få sova i riktiga sängar, schysst hotellpris, gå ut på kvällen och äta en bit. Varför ska man kasta bort en kväll på en trist flygplats eller ett svindyrt hotell?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 22:18
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi kommer få sova i riktiga sängar, schysst hotellpris, gå ut på kvällen och äta en bit. Varför ska man kasta bort en kväll på en trist flygplats eller ett svindyrt hotell?

/Netwolf
Ni får börja semestern med den godaste Gyros jag någonsin testat. Minns inte vad stället heter men från Coralli så går ni lite mot hamnen så ser ni ett stort torg med uteserveringar, där finns (i delen längre från hamnen) ett Gyrosställe som jag fortfarande kan drömma om på nätterna.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 23:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Ni får börja semestern med den godaste Gyros jag någonsin testat. Minns inte vad stället heter men från Coralli så går ni lite mot hamnen så ser ni ett stort torg med uteserveringar, där finns (i delen längre från hamnen) ett Gyrosställe som jag fortfarande kan drömma om på nätterna.

Mvh Janérik
Nu är jag än mer övertygad om att vårt val är rätt. Jag blir grymt sugen på gyrosen du nämner. Jag återkommer med namnet på stället!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.