|
|||
|
|||
Saganaki
Hej,
I somras när vi var på Kreta och skulle beställa in en del smårätter skulle vi bl a ha Saganaki som vi hört skulle vara så gott. Tyvärr blev det något fel och dom missade just den rätten. Nu när jag stod i ostdisken på Ica såg jag att dom hade Saganaki där och köpte förstås hem den för att äntligen få smaka. Men vad gör man med den? Är det någon som har ett tips, för vad jag förstår ska den inte bara ätas som den är. Blir det gott om man bara steker den? Det stod så på etiketten, eller kanske någon har ett recepttips. |
|
||||
|
||||
Sv: Saganaki
Är det inte som med Halloumi osten? Jag brukar steka osten i skivor, på slutet lägger jag dit några tunna tomatskivor. Rostar några brödskivor och lägger det stekta i mellan...mums!
Kan även göras som en toast i ett toastjärn... Men någon mer kalemerian kanske har ngt annat tips?! |
|
||||
|
||||
Alla har väl sitt knep men där jag serverade så panerade och friterade man osten så att den blev alldeles krämig inuti. Har fått saganaki serverat så på fler restaurnager. Som en rätt på mezebordet! Mums nu blev jag hungrig!
|
|
||||
|
||||
Såg ett recept som så ut så här: Skär osten i 1 cm tjocka skivor, vänd dem i mjöl och stek dem på båda sidorna. Låt osten rinna av på hushållspapper. Servera med citronskivor och ev. oregano.
Själv har jag bara ätit det ett par gånger och är inte så förtjust i det. /June |
|
||||
|
||||
Jag tycker att ostsaganaki blir godare med en spröd fritiering än om osten vänds i mjöl och steks på spisen. Serveras direkt med en citronklyfta.
Eva |
|
||||
|
||||
Kan bara hålla med Eva, ber alltid om att den ska friteras länge när jag beställer. Krämig ska den va och då är det friterad variant som e bäst! Dock en fråga om smak o tycke :0)
Ska tillägga att jag aldrig lagat saganaki själv utan förlitar mig på kocken! |
|
|||
|
|||
Jag kan tänka mig att det är gott friterat, men om man inte har en fritös är det nog svårt att laga till själv. Men Ioslina, ditt förslag lät också gott så det ska jag nog prova.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Kom på nu att saganaki har jag ätit, då var den friterad, det stämmer! Liten som friterad camembert, fast det gillar jag inte! |
|
||||
|
||||
Om du har en djupare teflonpanna, typ wok, går det att fritera i den, bara oljan kan täcka osten.
Det finns även en rätt som heter "feta saganaki" som jag kan rekomendera! Fetasost som "bakas" i ugnen med tomat, oregano, parika och chili. Ringla lite olivolja på och en nypa salt (lite för tomatens skull) och peppar. Smaskens det med! |
|
||||
|
||||
Fast gillar man inte friterat så låter ju Halloumivarianten gott!
|
|
|||
|
|||
Halloumi-ost, en tykk skive med krydder etter eget ønske - grilles mellom to tynne skiver brød, alternativt på en skive brød. Som en toast. Som gresk-kyprioterne gjør. Nyydelig! Herlig at man kan få kjøpt denne osten her hjemme.
|
|
||||
|
||||
Jag brukar droppa lite citronsaft på osten, sen doppa i vetemjöl och steka i stekpanna. Så gör jag med både saganaki- och halluomi-ost, och tror att jag fått tipset här på Kalimera .
Abi |
|
||||
|
||||
Vad som än händer och vad du än gör med osten så kommer den inte smaka lika gott som ostsaganakin i Grekland! Ty den från fontana är inte samma sort som de har i Grekland (även om de har olika sorter, med olika smak även där!!)
Till en annan fråga inom samma ämne. Saganaki finns ju in många former i Grekland, själv har jag ätit musselsaganaki, räksaganaki och saganaki (dvs ost). Alla rätterna är sins emellan helt olika! Trots att alla kallades saganaki!?! Fick förklarat av två (oberoende) greker att det handlar om formen de tillagas i. Stämmer det? Har tagit in de tre ovanstående rätterna ett flertal gånger. Osten upplevs ju som helt fristående friterad/stekt. Musslorna är oftast stekta/kokta med lök, vitlök/persilja mm, och räkorna serveras oftast med en tomtasås. Vad betyder egentligen saganaki? |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag brukar köpa Saganaki på Ica och jag tycker den blir jättegod om man gör så här: Dela den i fyra delar, vänd i vetemjöl, snurra runt den i uppvispat ägg och slutligen i skorpsmulor. Stek den i olivolja. Jag kan äta ihjäl mig på den! Den blir bara så god! Hälsn Eva |
|
|||
|
|||
Fast den smakar inte lika gott som i Grekland..
|
|
||||
|
||||
Vår absoluta favoritsaganaki, den avnjuter vi på den lilla tavernan vid Lambi-stranden på Patmos.
Saganakin är ställets specialitet och flamberas vid bordet. Vansinnigt god!! http://www.sendpix.com/albums/08030623/ooosqveetv/ Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Fast min variant lärde jag mig på Cypern... |
|
||||
|
||||
åååhhhhhhhhhhh, mums vad jag blev sugen på stekt halloumi nu, det kurrar i magen! jag som inte ens ätit frukost, men har inte halloumi hemma!
kan knappast gå in till grannen och säga "kalimera", har du halloumi hemma? |
|
||||
|
||||
Kan du inte?Dålig granne om de inte har halloumi hemma
|
|
||||
|
||||
En grek jag känner brukar "marinera" osten i öl innan den steks, smakar himmelskt.
|
|
|