Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-15, 15:38
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Båt från Lavrio till Kea eller från Evia till Skyros m fl öar

Hur lång tid tar det att åka båt från Evia till Skyros? Hur lång tid tar det att ta sig från flygplatsen i Athen till Evia? Åker man buss, tunnelbana eller trammen billigast dit?
Om man ska åka till Kea från Lavrio, hur lång tid tar det att ta sig från flygplatsen till Lavrio...
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 17:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Båt från Lavrio till Kea eller från Evia till Skyros m fl öar

Flyplassen - Lavrio: Bussen går fra en holdeplass like over veien fra utgangen, ved Sofitel. I 2006 kostet den 6 E og tok ca 40 minutter.
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Hur lång tid tar det att ta sig från flygplatsen i Athen till Evia? Åker man buss, tunnelbana eller trammen billigast dit?
Du har två alternativ om Du ska till Evia. Antingen tar Du buss till Larissa stationen(tror att det går direkt annars är det byte vid Omonia Är detta helt fel så får någon rätta mig) och därifrån kan man åka tåg till Chalkida på Evia f v b med buss till Kimi.
Men ska Du bara via Kimi på Evia till Skyros och inte göra något annat på Evia så är det smartare att ta båt från Rafina till Marmári och därifrån buss till Kimi..Då byter man först i Karystos och sen en gång till...Från Chalkida går också buss till Kimi...Lite knöligt vilket som.....En övernattning på Evia blir det nog vilket som men där är boendet i all fall MYCKET billigare än i Aten eller Rafina... Vi åkte ju andra hållet alltså från Kimi till Karystos, som var så mysigt så vi blev där 6 dagar och sen tog vi båten till Rafina och den vägen till flyget.
Skyros ÄR knöligt att ta sig till och jag vet inte om det är enda stället det går via Kimi...På kartor jag har så är bårlinjer utritade även från Andros...men det stämmer kanske inte.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 17:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
...hur lång tid tar det att ta sig från flygplatsen till Lavrio...
Med Taxi tar det knappt 30 min och kostade 35 € för 4 pers med bagage för 2 år sedan. Bussen tar ca 45 - 55 min, men då måste du troligtvis byta buss en gång. Men det har tydligen kommit direktbussar nu, men de kör inte så ofta, om jag förstått det hela rätt. Men bytet är enkelt! Bussen går från en hållplats ca 200 m från ankomsthallen i riktning mot Sofitell. Dvs hotellet som ligger vid flygplatsen. Enkelt att hitta!

De andra frågorna överlåter jag till de som åkt den vägen.

Men kommer du till Skyros MÅSTE du kolla, och fotografera, Skyros-ponnys! Dvs de minihästar som är helt unika för den ön! Finns inte någon annanstans!

Men kombinationen Kea och Sporaderna är lite märklig!? Tycker jag! Eller är det två olika alternativ? Man måste räkna med minst en dag för att ta sig från Kea till Sporaderna. Oavsett ö... Och då gäller det att ha koll på färjetider mm...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 08:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Bussene til Lavrio går en gang i timen, fra 6:30 til 20:30, pluss en kl 22. Den gikk som sagt direkte, iallfall i 2006, og ut fra tabellen ser det ut som om den fortsatt gjør det.
For alle regionale busser til/fra flyplassen sjekk her (hvis man kan lese stedsnavn på gresk): http://www.ktelattikis.gr/

For annen transportinfo til/fra flyplassen sjekk flyplassens egne sider, velg fra menyen til venstre.
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 13:33
Ioslinas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
På kartor jag har så är bårlinjer utritade även från Andros...men det stämmer kanske inte.

Lissi
hoppas du menar båtlinjer!
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 13:35
Ioslinas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Men kombinationen Kea och Sporaderna är lite märklig!? Tycker jag! Eller är det två olika alternativ? Man måste räkna med minst en dag för att ta sig från Kea till Sporaderna. Oavsett ö... Och då gäller det att ha koll på färjetider mm...

Peter
Japp, Peter, det var två alternativ! Inte samma resa! Tack för alla bra tips och utförliga!
Admirala, Lissi och Peter; tack!
Svara med citat
Gammal 2008-03-16, 19:38
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Jag har åkt tåg andra hållet, alltså från Chalkida på Evia till flygplatsen utanför Aten, med tågbyte vid Larissa-stationen. Det tog nå´n stans mellan 2 och 3 timmar, men gick väldigt smidigt. Skönt att kunna vara kvar på samma hotell även sista natten .

Abi
Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 21:36
mougglan mougglan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Hej Lissi

Jag vill åka till ön Evia i Grekland i sommar. Det verkar att ni åkt dit. kan du skriva till mig vilken väg är det bästa att ta sig dit.
Tack
/Mo
Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 13:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Vi åkte första morgonbussen från flygplatsen till Lavrio i somras och vi fick då byta buss i Marcopoulo (det är antagligen det som det står nåt om längst ned i tidtabellen?). Jag kommer inte ihåg vad biljetten kostade eller hur lång tid resan tog totalt, men vi fick vänta ganska länge vid bytet i Marcopoulo.

denna sidan hittar du tidtabellen. Jag har inte lyckats hitta den på engelska, men fyll i sökrutorna så det ser ut som i bilden nedan så får du tiderna från flygplatsen till Lavrio.

Så här ser tidtabellen ut just idag (110108):

/kimmen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.