Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-16, 17:45
L.Olsson L.Olsson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Katapola eller Egiali...?

Hjälp....Katapola eller Egiali?...
Vi är 2 personer 35-40år, singeltjejer som ska tillbringa 4-6 dagar på Amorgos i sommar. Vi vill gärna vill uppleva så mycket som möjligt av resan. Trevliga goda restauranger, fina badstränder och grekiskt atmosfär. Ingen partyresa, fyllt av turister eller barnfamiljer - men ej heller öde o tyst eller någon romantisk kärleksmiljö - vill ha lite av allt....

Katapola eller Egiali?....

Gärna tips på boende också.....
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 13:11
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Katapola eller Egiali...?

Jag säger Katapola. Tillbringade 1 härlig vecka i Egiali förra sommaren med man och två småbarn. Det är stillsamt i Egiali och massor av svenskar och väldigt många barnfamiljer.
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 13:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Katapola, utan tvekan.
Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 18:57
jonasw jonasw är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Med viss reservation håller jag med. Fina badstränder i Katapola? Nja inte med grekiska mått mätt eller har jag missat något?
Tillbringade 2 dagar i Egiali och 4 i Katapola förra året, det var en bra kompromiss.

Jonas
Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 10:34
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Fina badstränder i Katapola? Nja inte med grekiska mått mätt eller har jag missat något?
Nejdå, stränderna är bra mycket bättre i Egiali.
Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 18:22
Toto Toto är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Det är väl ungefär lika mycket svenskar i Katapola fast av en äldre sort.

/Thomas
Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 18:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nejdå, stränderna är bra mycket bättre i Egiali.
Du menar väl inte den stora sandstranden nedanför tavernorna? Den är inte vad jag kallar bra strand.
Troligtvis döljer sig fler, för mig ännu outforskade, stränder åt det hållet, typ Moruostranden, eller blir jag besviken om jag tror det?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 20:19
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jeg vet at de fleste som reiser til Amorgos vurderer Katapola eller Egiali som base. Men jeg vil slå et slag for Chora også. Riktignok er det ikke så mange hotell å velge mellom, men atmosfæren er helt spesiell, og det er noe noe helt annet å bo her enn å komme på dagsvisitt. Dere kunne for eksempel sette av 2-3 dager. Da er dere halvveis til Agia Anna og klosteret.

I en guidebok jeg har, står "Amorgos-studios" oppført som et av de vakreste boutique-hotellene i Kykladene. Er det noen som har bodd her? Bildene på hjemmesiden deres viser tydelig at de legger vekt på de små detaljene. Selv har jeg bare erfaring fra et enklere pensjonat som ligger like ved bussholdeplassen.

Senast redigerad av Ingvild den 2008-03-25 klockan 20:48. Anledning: Tilleggsinformasjon
Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 21:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Personligen tycker jag bäst om atmosfären i Katapola, men varför välja? Ni kan förslagsvis bo ett par nätter i Katapola och därifrån göra utflykter till Chora och klostret Panagia Chosoviotissa. Efter det ta bussen till Egiali där det finns bättre strand och göra utflykter med buss/eller vandra till byarna ovanför Egiali. Läs mer om detta i Amorgosguiden under öarna till vänster i menyn. Jag har bott både i Egiali och Katapola och de hotell jag bodde på var Lakki Pension i Egiali och Pension Amorgos i Katapola, båda jättebra boende. Lakki ligger ända nere vid vattnet nästan längst bort efter stranden...har sett att Apollo använder Lakki i år så jag vet inte om priset påverkar detta. Pension Amorgos ligger precis där Skopelitis lägger till, mitt i smeten alltså. Det finns stränder även i Katapola som duger bra.
Det är mycket barnfamiljer som bor i Egiali...i Katapola är det mer vuxet...i er ålder också, ganska blandat tycker jag.
Hur mycket turister det är beror på när ni åker. I juli är det mycket turister om man jämför med maj.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 16:16
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Du menar väl inte den stora sandstranden nedanför tavernorna? Den är inte vad jag kallar bra strand.
Jo, stora stranden i Egiali är den bästa på Amorgos.
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 16:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jo, stora stranden i Egiali är den bästa på Amorgos.
Som skrivits många gånger förr, vilken tur att alla inte vill till samma ställe, jag tycker om stränder med stenar, gärna småstenar som norra delen av Prokopiosstranden på Naxos. Vattnet blir grumligt när sanden rörs upp av alla som går i den. Tilläggas bör kanske också att det var smockfullt med folk när vi var i Egiali. Skall ge den en ny chans i juni.
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.