|
||||
|
||||
Vackraste stenarna?
En favoritsyssla vi haft genom alla år i Grekiska övärlden är att samla vackra ovanliga stenar. Vår dotter har anslutit sig till det intresset sista åren, vilket resulterat i flera kilo sten att frakta hem. Det är iallafall underbara små souvenirer som fyller fönster, ljusstakar mm med minnen.
Nu till frågan. Var har ni hittat de finaste stenarna? Vår favoritstrand är stranden i Myrthos, Södra Kreta där stenarna såg ut som små stjärnhimlar i miniatyr. Svarta med vita och gröna stjärnor och blixtrar. En annan favorit var på vandringen från Faros över berget där det förr funnits en guldgruva (eller var det silver??). Stenarna blänkte iallafall som guld i solskenet. Lite udda fråga kanske? Glad Påsk!! |
|
||||
|
||||
Sv: Vackraste stenarna?
Jag och vår dotter samlar också, jag kan inte säga vilka som är finast, de är så olika beroende på varifrån de kommer, det tycker jag är tjusningen, vi har dem också som dekoration, förra årets Antiparosskörd finns i en fyrkantig, vattenfylld blomkruka av glas, det är den enskilt största samlingen, ett litet glaskrus med sand från Prokopiosstranden är annars favoriten.
// Helén- som alltid har lite dåligt samvete när jag "råkar" få med mig stenar hem. |
|
|||
|
|||
På norra Patmos finns de vackraste stenarna. Tror stranden heter Lambi...Fast egentligen FÅR man inte ta stenar där...De är i alla fall otroligt vackra..vulkaniska.
På Antiparos plockade jag och dottern små svarta stenar en sommar.... Numer blir det bara ett par stenar med hem efter varje resa. Maken klagar om det blir fler Lissi |
|
||||
|
||||
Vi plockade några vackra stenar från just Lambi-stranden på Patmos.
Stenarna hade mycket vackra färgskiftande nyanser men när vi till Hotellet återvände, då var färgerna puts väck!!! Såg ut som vanliga gråstenar... Arne |
|
||||
|
||||
Jag tror att det är förbjudet att plocka stenar överallt i Grekland som i många andra länder. Någon enstaka gång har jag syndat och tagit med en vacker sten hem från något ställe på jorden men det har jag slutat med sedan jag förstått konsekvenserna av det för naturen. Har under årens lopp istället köpt med mig en handdrejad lerkruka men nu är krukorna så många att jag bara köper om jag hittar något väldigt speciellt.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Men som sagt, nu plockas det inte stenar mer. Lissi |
|
||||
|
||||
Ett tips är att spreja stenarna med klarlack. Då slipper man "gråstenslooken" i alla fall.
Inte en aning om att det var förbjudet att plocka med sig stenar. Det kan väl inte vara så farligt. Det finns ju hur många som helst: Men mobiltelefoner då? Dem kan man väl plocka på stranden? Här har vi ett ex som inte hade hållit sig flytande. Konstigt. Den hade ju SIM-kort, trots allt. /Netwolf |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Netwolf;121245]
Inte en aning om att det var förbjudet att plocka med sig stenar. Det kan väl inte vara så farligt. Det finns ju hur många som helst: Jo visst men det stämmer som Eva säger, MEN om nu alla skulle plocka några stycken skulle vell stränderna "av stenas" till slut... Och jag är inte bättre jag... har plockat en del stenar när barnen var som som ligger i trädgården i Grekland, men inte sedan flera år tillbaka just av ovan anledning... Camilla |
|
||||
|
||||
Mina vackraste stenar har jag hittat på stranden I Kokkari på Samos
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Netwolfs tips om att lacka stenarna har varit på tapeten - men det kom inte längre än till att jag köpte lacken ! De är nog trots allt finast utan extra glans. Har även sand från både Grekland och Thailand som också får vara dekoration i glasbehållarna. Celbe |
|
||||
|
||||
På stranden i Lionari på östra Naxos finns det vackraste stenarna. Ovanför stranden fanns tidigare flera smärgelgruvor, stenarna forslades ner till havet för vidare transport ut i vida världen. Många stenar blev kvar på stranden och i vattnet där de under åratal har slipats till små konstverk i regnbågens alla färger. Jag har tyvärr inga bilder i den här datorn, nästa gång jag startar den andra dator ska jag lägga ut en bild eller två.
|
|
|||
|
|||
HEJ!
Kan inte tro att de stenar jag tar med mig från stranden är så speciellt vackra men för mej är dom jättefina. Tar bara med mig ovala stenar,stora som små,svarta,vita grå. aake |
|
|