Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-26, 23:24
lisa_w lisa_w är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Hjälp!

De senaste semestrarna jag varit på har varit underbara, MEN så totalt överexploaterade att jag fick hjärtklappning av alla färgglada luftmadrasser, "svenska flicka söt som sockerdricka" och blekfeta tyskar. Jag vill båtluffa, resa på riktigt!

Av det jag läst verkar den Joniska öarna locka mig mest, jag behöver info, massor! De öar jag tänkt mig är Lefkas, Ithaka, Kefalonia och Zakynthos.. Hur är förbindelsen mellan dessa öar? Hur långt är det egentligen, vart ska man flyga och hur enkelt är det att hitta hotell?? Vi kommer med största sannorlikhet resa de två sista veckorna i juni.. TACK!
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 07:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hjälp!

Vilka öar har du besökt tidigare? Reser du i högssäsong är nog de öar du nämner bitvis överfulla av engelskmän.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 08:36

Okey.. Jag har tidigare varit på Rhodos och Kreta. Överfulla, menar du då omöjligt att få boende och liknande eller bara mycket turism generellt? tack!
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 12:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag vet inte hur exploaterade öarna ska vara för att man ska kalla dem för överexploaterade. Om jag ska rangordna Joniska öarna efter hur exploaterade de är så ser listan ut så här:

1. Zakynthos
2. Lefkas
3. Kefalonia
4. Ithaka
5. Meganissi

De enda öar du slipper färgglada luftmadrasser är Ithaka och Meganissi. Det finns daglig båtförbindelse mellan öarna. Bäst är att flyga till Lefkas (Preveza), Kefalonia eller Zakynthos. Att hitta hotell är inte lika enkelt som i exempelvis Kykladerna, men det går.
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 13:20
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Varför skall du åka dit!

Åk till andra sidan av Grekland istället, ifjol var vi på Chios, Psara, Limnos, Agios Efstratios och Samothrake, vi hörde ingen annan snacka svenska på tre veckor, antalet solstolar, madrasser och parasoller var ett minimum på alla öarna utom Chios (där det var rätt begränsat också).

Se resebrev Öluff 2007-06-28--07-21 » . Mängden andra turister var också mycket begränsat, lite fransmän, några greker en och annan italienare, däremot såg vi inte till några tyskar, trots att "hela" Samothrake är tyskspråkig, många av öborna har varit där och "gästjobbat".

//PA
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 13:28
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Zakyntos är ej att rekommendera på sommarn, fullt med fulla ungdommar i Laganas.

Lefkas eller Kefalonien helt klart bra.
Kefalonien är ju större men också lungnare.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 13:34

Tack för alla tips, det står ganska klart vilka som kan allt om grekland!! Frågorn blir dock desto fler.. Kollade lite på Lesbos som någon tipsade om, och det var av bilderna att dömma, i stort sätt min utopi av en perfekt semester! Kanske blir till att åka till den övärlden i stället. Men vart flyger man? Har försökt hitta flygstolar både till Preveza och Lesbos och det landar på cirka 45 000:- för två vuxna, är det ett skämt eller?!
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 14:01
ZoM ZoM är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Hej! Jag och min bättre hälft skall öluffa på Korfu, Lefkas, kefalonia och Zakynthos i fem veckor med start den 23/5. Tycker att det har varit lätt att finna informationen man behöver, här inne finns experter som ger MASSOR med råd. Hotell har vi bokat innan för bekvämlighetens skull. I lefkas kommer vi inte bo i Nidri som är semesterort som svenska charterbolag reser till utan vi bor på andra sidan för att förhoppningsvis få uppleva fulla greker istället för fulla svenskar Vill du ha tips och ideer är det bara att maila!

Mvh Zom
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 14:03
ZoM ZoM är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av lisa_w Visa inlägg
Tack för alla tips, det står ganska klart vilka som kan allt om grekland!! Frågorn blir dock desto fler.. Kollade lite på Lesbos som någon tipsade om, och det var av bilderna att dömma, i stort sätt min utopi av en perfekt semester! Kanske blir till att åka till den övärlden i stället. Men vart flyger man? Har försökt hitta flygstolar både till Preveza och Lesbos och det landar på cirka 45 000:- för två vuxna, är det ett skämt eller?!
Det finns billiga flygstolar till Athen med Sterling eller SAS, ligger på runt 4-6000 för 2 personer t&r. Från Athen finns inrikesflyg eller färjor som du kan ta dig vidare med.

Mvh ZoM
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 19:08
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Hej!

Vi är 4 personer som flyger med Apollo, Malmö-Preveza t o r för 9992:- tot. och är borta i 2 veckor. Jag har i dag dristat mig till att boka Olympic airline, Preveza till Zakynthos samma e m för 156 euro, vilket jag har oroat mig för tidigare i en annan tråd. Vi tänker ta oss tillbaka via Kefalonia, Lefkas och ev Ithaka, och tycker vi har fått ett ganska prisvärt alternativ.
Om det sen skulle visa sig att Olympic inte kommer att finnas den sista maj, då vi reser, får det väl bli på ett annat sätt.

Abi
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 19:13
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Åk till Agathonissi och Fourni! Jag tror inte att du blir besviken.
/Ofelia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.