Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-27, 20:30
NinaE NinaE är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007
Standard Kortnummer vid bokning av boende?

Jag har inför vår ö-luff i maj kontaktat ett hotel på Santorini för att boka första natten vi kommer ner. Fick då till svar att de behöver vårt kortnummer som säkerhet. Är det vanligt att detta efterfrågas? Känns olustigt att lämna ut detta genom e-post till ett hotel i Grekland man aldrig hört talas om!?

/Nina
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 20:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Kortnummer vid bokning av boende?

Jag har precis som du en känsla av att man inte vill lämna ut sitt kortnummer hur som helst, har däremot varken läst eller hört talas om någon som råkat illa ut när de har lämnat kortnumret till hotell i Grekland.

Varför vill du förboka i maj på Santorini? Det finns hur mycket boende som helst att välja på, t.o.m. i slutet av juli början på augusti kryllar det av rumsuthyrare i hamnen.
Strunta i förbokningen är mitt råd.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 10:27
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag har precis som du en känsla av att man inte vill lämna ut sitt kortnummer hur som helst, har däremot varken läst eller hört talas om någon som råkat illa ut när de har lämnat kortnumret till hotell i Grekland.
// Helén
Finns en liknande diskussion i en annan tråd också (hittar den inte just nu, dock). Kan väl bara kommentera att jag tidigare alltid haft som regel att ALDRIG lämna ut några som helst uppgifter via nätet (e-mail, formulär etc) om de inte har funnits på en säker krypterad sida. Det ser man genom att adressen börjar med https:// (observera 's'-et som står för secure).
Egentligen skulle jag inte heller vilja skicka uppgifterna med fax eller brev, men det är ändock lite säkrare.

Men även jag har blivit uppmärksammad att en del hotell vill ha dessa uppgifter för att, som det står i andra tråden, säkerställa att ingen "spökbokar" och aldrig dyker upp.

Problemet med att lämna ut uppgifterna är inte alls att man inte kan lita på hotellen utan att det finns risk för missbruk på vägen dit, sk skimming (elektronisk läsning av uppgifter).

Jag har "löst" problemet med att skaffa ett extrakort kopplat till ett separat konto där jag inte sätter in mer pengar än vad som behövs vid det speciella tillfället.

Sedan skall man ändå alltid vara försiktig med att lämna ut uppgifter, om man inte vet vad det är för företag.

Kan tyckas att jag är extremt försiktig, men jag jobbar med IT och vet vad som kan hända. Samtidigt som jag vet att det också är ganska sällsynt...

Sven
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 12:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ett sätt är att skicka kortnr i olika mail från olika mailkonton. Dvs, uppdelat. Då minimerar man ju risken att någon lyckas fånga just ditt mail med hela kortnr.
Du lämnar ju däremot hela kortnumret till hotellvärden, så där är du ju inte skyddad.

Jag gjorde så att jag förbokade. Gick in på nätbanken och gjorde en EU-betalning (inga avgifter) på en del av beloppet. Mailade en kopia på inbetalningen till hotellet, så var de nöjda sen.

/the NETwolf
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 13:38
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det går också att få "engångskoder" kopplade till sitt kort, då lämnas inte det riktiga numret, men betalningen fungerar som vanligt. Detta funkar, om nån undrar hur så prata med banken som utfärdat ditt kort.
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 17:16
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag rekomenderar en viss procent i förskottsbetalning istället. När jag har förbokat har det varit standard och ingen har sagt något om kortnr. Jag betalar ca 1/3 av priset, tar kopia på transaktionen samt ber om en bekräftelse från hotellägaren på att pengarna kommit de tillhanda. Dessa papper tar jag med på resan om eventuellt några missförstånd skulle uppstå om vad man betalat och när.
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 17:30
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Själv använder jag swebanks möjlighet till e-kort man får bestämma ett belopp och giltlighetstid sen får man ett kortnummer och kod som man skriver in om hotellet kostar 50 euro första natten räkna om till kronor sätt e-kortet på det beloppet och det fukar om det skulle vara en bluff så förlorar du bara 50 Euro. Nog mycket men min uppfattning är att dom är ärliga i branchen.
ha så trevligt Glenn
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 22:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag väljer att aldrig förboka där de vill ha mitt kortnr. Accepterade detta en gång i Aten och skrev då ner mitt Åhlensbonuskortnr. Jag missar inga bokningar så ingen behöver bli lidande. Blir planerna ändrade meddelar jag boendet i god tid. När jag bokat hotell i norden vill de aldrig ha mitt kortnr. Mycket bättre att välja på plats i Grekland och betala direkt till hotellet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av NinaE Visa inlägg
Är det vanligt att detta efterfrågas?
Det blir vanligare och vanligare. Många hotellägare har tröttnat på "spökbokingar", om de har ett kontonummer får de i alla fall betalt för någon natt.

Jag gillar inte heller att lämna ut mitt kortnummer. Förra året förbokade vi ett ställe på Kreta, de ville ha kortnumret, jag ville inte lämna ut det. Det slutade med att jag satte in pengar för två nätter (skulle stanna fem) på deras bankkonto. Då kände jag mig lugnare. (Vi bytte sedan ställe efter två nätter, men det är en annan historia.)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.