![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kommer till Agia Marina i augusti med ett sällskap där en av oss fyller 40 år vid ankomstdagen. Tänkte ta och boka in något restaurang hemifrån men har ingen koll på villka restauranger i Agia Marina som är bra. Har i och för sig varit på Kreta och andra grekiska öar innan och vet då att de flesta restauranger är rätt lika, men vill nu ha en som är "bäst", då jag har fått övertala födelsebarnet att välja grekland. Har någon varit på Kouroupis Traditional Restaurant som jag hittat på nätet, och vad tycker ni, eller har ni något annat förslag?
Undrar ochså om jag fattat det rätt i att det finns en annan väg från Agia Marina till Platanias än den som går utmed den trafikerade "huvudvägen"? Håller på att längta ihjäl mig |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Undrar ochså om jag fattat det rätt i att det finns en annan väg från Agia Marina till Platanias än den som går utmed den trafikerade "huvudvägen"?
Antagligen avser du nya vägen söder om byarna /New national road men det snabbaste vägen är den gamla längs kusten. Agia Marina och Platanias ligger ju rätt nära varandra. Kouroupis är helt ok och kan rekommenderas, ligger dessutom inte alldeles nere vid huvudstråket. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Det går även en väg mellan kustvägen och den nya "National road" Är väl inte någon genväg direkt men väldigt mysig att gå. Om du går upp på vägen ungefär vid Kaffe stugan så är det bara att följa vägen som slingrar sig förbi odlingar och trädgårdar och sen kommer du ner i gamla Platanias.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller tyvärr inte med om Kouroupis, visserligen är det mysigt med alla gamla saker men jag tycker att maten är sisådär! Servicen är det inget fel på.
Gunilla |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan!
![]() Vi har hittat en väldigt bra restaurang i Agia Marina som heter, Mitsos restaurant. Det är Kostas med fru Maria samt övrig släkt som driver den här restaurangen. Mycket god och äkta grekiska mat. ![]() Ni kan ju gå in på hemsidan, så får ni se vilka fina bilder Kostas bror Michalis har lagt ut. Trevlig resa och ha en mysig födelsedag, ![]() hälsn Mona Senast redigerad av Zanét den 2008-04-04 klockan 14:23. Anledning: Otillåten länk, se vidare forumregler under FAQ |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är klart att smaken är ju som baken tudelad ![]() En av de absolut bästa krogarna i Chaniaområdet är annars Neraida men också en av de dyraste. lars Kriti sti kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Vi åt på Kouroupis Taverna en av kvällarna när vi semestrade i Platanias i sept 2007. Jättemysigt, tyckte vi, jättegod mat, prisvärt och bra service. Åker vi tillbaka till Chaniakusten skulle jag gärna äta där igen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Kan tyvärr inte hålla med dej om Mitsos. Jag och mitt sällskap blev mycket besvikna! Vi fortsätter att äta på Kassandra snett emot apoteket...där vi har ätit under flera år.....då vet man verkligen vad man får! Mycket god mat och bra priser! Och trevligare personal än på Mitsos.
Trevlig resa! |
|
||||
|
||||
![]()
Hur är utsikten Mamsen vid Kassandra? Ligger den på strandsidan?
Birgitta 63 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr Birgitta så ligger den inte på strandsidan utan precis rakt över gatan när du kommer från stranden.
Om den hade legat på strandsidan så hade det väl varit helt hopplöst att få bord! Kassandra ligger " ombonat " så även om man sitter vid borden närmast gatan så tänker man inte på trafiken utanför......låter kanske lite märkligt men så är det. Och den enda gång som jag reagerar på ljudet av trafiken är när det åker förbi något utryckningsfordon. Du kommer att förstå vad jag menar om ni går dit! Kassandra har väldigt många stamgäster som kommer tillbaka år efter år t.o.m jag börjar känna igen dom. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det finns en trevlig taverna i Stalos.
Om man kommer från Ag MArina och svänger in vid Taverna Maria (i Stalos) sedan gå man ca 100m up för vägen och sedan ta man vänster så finns det 3 tavernor. Alla dessa kan jag rekomendera. /Nico |
|
||||
|
||||
![]()
Tack det låter bra, vi försöker hitta dit.Det är en utmaning för oss som bara varit där en gång i Kato Stalos. Lustigt det där med bara Stalos. Heter den bara Stalos? Kato Stalos är det så att den ligger för sig själv och sen är där ett stalos då ? Du som kan mkt ,vill du förklara?
Birgitta 63. |
|
||||
|
||||
![]()
Kato betyder "nedre" tex finns Kato Rodakino nere vid havet och byn Rodakíno en bit upp i berget. Kanske samma princip när det gäller Stalos och Kato Stalos?
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
det finns Pano Stalos (övre Stalos) och Kato Stalos (som ligger vid havet). Oftast kallas Kato Stalos "bara" Stalos. /Nico |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Nico! Ok nu har jag fattat hur det ligger till, så bra då.
Tack ! En grej jag undrar över. Ligger olivodlingar uppe i Pano Stalos? Birgitta 63. |
|
|||
|
|||
![]()
Det finns olivodlingar längs helan kusten, dvs en bit in från kusten.
Även i Pano Stalos. Skall ny hyra bil när ni i nere? Om ja, åk till Afrata & Kolymbari, Kolymbari har kanon bra mat. Afrata ligger i bergen någon mil från Kolymbari, där finns 2 tavernor, ta den som är till höger (mot havet) fråga vad som är dagens rekommendation, så få ni kanon mat. Detta gäller alla tavernor, fråga efter dagens rekommendation så få ni oftast bra mat. /Nico 14 tim kvar |
|
||||
|
||||
![]()
Hej igen! Oj så du ska resa om 14 tim ,det var värst. Ja vi ska hyra bil sen när vi kommer ner. Tack för alla råd.
Ha det nu så jättemysigt och sköt om dig. Birgitta 63 ![]() |
![]() |
|
|