|
||||
|
||||
Digital systemkamera
Funderar på att investera i en systemkamera och ser via annons att Media Markt just nu har kampanj på Canon EOS 350D + 18-55 mm objektiv. Kampanjpris 2990 SEK. "Klarar" man sig med ett 18-55 mm objektiv eller måste man komplettera en sådan kamera? Förstår givetvis att det finns en uppsjö med objektiv för olika ändamål, men rent generellt för en nybörjare?
//Zanét |
|
||||
|
||||
Sv: Digital systemkamera
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Nja, 18-55 är väl helt tillfyllest när det gäller vidvinkel, men ej mer än så.
Lite klent med zoom... Men, såklart, det går ju att komplettera med utmärkta men dyra objektiv. Själv har jag 28-200 med antiskakfunktion, och det finner jag helt tillfyllest. (Konica-Minolta Dimage A-2) Men, det hela är ju som alltid en prisfråga! Man får det man är beredd att betala för. Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Objektivet klarar man sig bra med men visst uppkommer det situationer när man vill kunna zooma ännu mer. Jag har faktiskt köpt till ett objektiv men det blir faktiskt inte av att jag använder det. Dels har jag alltid tillräckligt med prylar i ryggan och dels klagar alltid sambon när jag säger "vänta, jag ska bara byta objektiv" . Annars är Canons serie Powershot väldigt bra också. Visserligen ingen systemkamera men så som jag fotograferar är det inte stor skillnad. Vi har även PowerShot G7 som tar bra bilder och har en massa finesser. När vi var i Thailand senast fick faktiskt systemkameran stanna hemma till fördel för denna . Celbe |
|
|||
|
|||
Hej,
jag kan rekommendera Canon D400 med 55-200 objektiv så ha du lite zoom. Jag har precis bytt upp mig till Nico D3. /Nico |
|
|||
|
|||
Citat:
Du vill ha zoom upp till ca 200 - 250 mm minst. Macro finns säkert i det ursprungliga objektivet. Hoppas jag. 55 mm är vad en vanlig engångskamera har. Dvs ingen vidvinkel. Normalobjektiv. 18 mm däremot är vad som kallas "fisheay" där du får en enorm vidvinkel med viss förvrängning. Köper du den kameran måste du komplettera den med ytterligare ett objektiv med en zoom 200 - 250 mm. Jag hade ett sådant analogt system från Olympus tidigare. Jag hade turen att sälja det precis innan digi-kamererorna slog igenom. Vill du ha en bra kamera med en bra zoom, och bra kvalitet, så kolla tex den kamera Janne har! Liten, lätt med allt du behöver. Om du inte tänker börja fota som proffs så räcker en sådan långt. En systemkamera är alltid bökigare att resa med. Med objektiv och allt. Det finns så otroligt bra kompaktkameror idag så som "amatör" finns det ingen anledning att köpa en systemkamera idag. Anser jag.... Peter |
|
||||
|
||||
Tack för all viktig och informativ respons! Har sedan ett par år tillbaka en Canon PowerShot A180 som jag är fullt nöjd med, men har också upptäckt att det är zoom och makro som jag fastnat riktigt för och då behövs det något kraftfullare.
Vill också ha en kamera som kan hantera RAW-format samt som har skak/bildstabilisator. Nya Canon PowerShot G9 ska jag f ö titta på ikväll då svägerskan kommer hit med sin dito. Tar gärna emot fler tips från er som kan det här området. Någon som känner till Fujifilms nya långzoomkameror? http://www.firstfoto.se/default.asp?id=1776&sida=1030 http://www.firstfoto.se/default.asp?id=1780&sida=1030 Fortsatt trevlig helg |
|
|