|
|||
|
|||
Stifado
Jag läste ett recept i en tidning där det rekommenderades kaninkött till stifado. Är detta vanligt i Grekland?? När man googlar på stifado så står det ju bara att man skall använda nötkött.........
|
|
||||
|
||||
Sv: Stifado
Visst kan Stifado tillagas på kaninkött och det har jag ätit vid flera tillfällen. Mycket gott. Vanligast är nog nötkött men även lamm förekommer.
Själv lagar jag stifado på kalvkött när det finns färskt i affären. Eva |
|
|||
|
|||
"Vanligast" hos oss i min sambos by är just stifado på kanin....farfars kaniner dessutom så vet man att dom "mått gott"...
Har även ätit stifado på restaurangerna runt omkring och det var oxå tillagat på kanin....så kanske det är beroende på "område och region" vad som är "vanligaste köttet".... (undran ?) |
|
||||
|
||||
Delar Rinakis uppfattning, självklart ska det vara kanin. Har faktiskt aldrig ätit Stifado med annat kött, kossa och kalv blir ju väldigt annorlunda, som vanlig "köttgryta".
|
|
||||
|
||||
Jag har ätit en himmelskt god Stifado gjord på nötkött på Kreta i Ag. Apostoli.
Kommer inte ihåg namnet på restaurangen men den ligger till vänster, en liten bit in om man går den gatan ner som leder fram till Taxi-stationen. Restaurangen har även entré från stranden. Någon som vet vilken jag menar? // Helén |
|
|||
|
|||
Stifadon blir också bra med älgkött.
Ypsilon, som prövat både nöt och älg. |
|
||||
|
||||
I grekiska originalrecept är det kaninkött i Stifado...enligt min mening är det ingen riktig stifado utan kaninkött.
Yanna |
|
|||
|
|||
Jag tror aldrig jag ätit kaninkött om det inte varit kanin jag fått när jag ätit stifado i Grekland, men smaken har varit nötkött mört o fint. Känner man en klar skillnad på nöt o kanin??
|
|
||||
|
||||
Citat:
Utan grekiska kryddor vill jag inte var i mitt kök även om jag får nöja mig med torkade. Kvaliten på köttet har också stor betydelse för slutresultatet.. Eva |
|
||||
|
||||
Stifado är en urgammal grekisk "bondrätt" och grekerna hade sällan nötkött utan man använde lamm och kanin..bl.a. Smaken på kaninkött är mer åt det söta hållet..lite åt viltsmak kanske..men visst kan man göra Stifado på nöt eller annat kött också även om det är kanin i originalreceptet.
Yanna |
|
||||
|
||||
Blir lika gott med hare! Men håller med dig Eva det är ju mycket kryddor etc som gör grytan!
Camilla |
|
|||
|
|||
Har tappat receptet på Stifado. Emotser receptet här på kalimera. Tack.
aake |
|
|||
|
|||
Om Du tittar i spalten till vänster..Om Grekland....Matrecept..Där finns ett recept på Stifado.Köttet kan man ju byta ut till vad som finns till hands...Smaklig måltid!
Senast redigerad av Athanasia den 2008-04-14 klockan 07:31. Anledning: la till en punkt:-) |
|
|||
|
|||
Citat:
Rött vin Vinäger Kanelstång |
|
|||
|
|||
En försynt undran bara....man törs ju inte "stöta sig med nån".......men visst var ursprungsfrågan OM det det var vanligt med kaninkött i en grekisk stifado eller inte?
Inte om "vi har tillgång, eller hur vi brukar"...laga med ditten och datten olika kött och kryddor...... Alla maträtter och recept kan man ju själv ändra och lägga till efter smak,kryddor och tillgång osv,(och det ska man ju oxå) men ursprungsreceptet är väl ändå i det här fallet det "bondska grekiska" som efterfrågas..precis som "Yanna" påpekade...eller har jag missförstått det hela? |
|
|||
|
|||
Håller med Dig Birger,läste inte igenom receptet..
|
|
||||
|
||||
Saknar även lite gröna grekiska kryddor. Jag brukar även koka med en liten bit finskuren rotselleri och morot som jag sen silar bort. Ibland fettreducerar jag såsen. Marinerar grybitarna i min kryddblandning som innehåller lite av varje innan jag steker bitarna tillsammans med vanlig gul lök. Små lökar sätter jag i lite senare. Använder även ekologiska krossade tomater som är godare än vanliga. Tror att jag lagt ut receptet som jag brukar variera efter dagsformen i en gammal mattråd. Rött vin är ett måste samt naturligtvis kanelstången.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Har frågat min grekiske kock vad det kan betyda och han fattar "tipota" Menar du "färska kryddor" kanske? (undrar försiktigt...) |
|
||||
|
||||
Jag menar kryddor odlade i den grekiska jorden sen är det naturligtvis kryddor som odlas även här hemma samt i många andra länder. Jag köper alltid med mig lite olika sorters basilika hem från Grekland eller beställer när andra åker. Den storbladiga är mycket mer smakrik än den som finns här hemma. Sen använder jag ibland färsk krukodlad från Hällnäs. Köper också oregano och mynta i Grekland samt bergste på lösvikt.
Eva P.S Är din man kock? |
|
|||
|
|||
Aha....då är jag med dig....
Jag plockar min "bergsoregano" och bergste" själv och torkar och tar hem...sen "stjäl" vi av grannen då det gäller lagerbladen...så jag förstår vad du menar då med "mer smakrik". De andra kryddorna som rosmarin,mynta,basilika och lite annat har jag turen att få av "svärmor" ur hennes trädgård. Köper aldrig t.ex torkad oregano här hemma...det smakar ju ingenting när man blivit bortskämd med "det riktiga". Trodde bara jag hade missat nåt annat som kallades just "grekiska kryddor".... |
|
|