|
|||
|
|||
Uppsala
Vi ska ner till Uppsala över sista april och första maj, kan någon ge ett restaurangtips. Behöver inte vara bara grekiska menyer. Men överkomliga priser.
|
|
|||
|
|||
Sv: Uppsala
Välkomna till Uppsala men.......räkna med att det under sista april är totalt kaos i innerstan. Tiotusentals studenter, avstängda gator, allmänt stök, i och för sig trevlig stämning (dock beroende på vilken väderlek det är) och skräpigt frampå eftermiddagen.
Håller man sig dock utanför den absoluta stadskärnan kring Fyrisån och området upp emot Carolina Rediviva och Universitetet så kan man man med fördel hitta lite trevliga matställen. Två favoriter bland de grekiska restaurangerna är Restaurang Akropolis på Väderkvarnsgatan 14 som har riktigt bra grekisk mat och bra viner till det. Taverna Akropolis ligger på Sysslomansgatan och är vad jag har för mig, "systerkrog" till nyss nämnda. Dock ligger denna taverna "mitt i smeten" kring en mängd studentnationer så att besöka den under sista april-kvällen ser jag som en utmaning som lär tära på tålamodet. Likadant är det med Alexander som är en annan bra grek som dock ligger intill ån. Invid Islandsfallet ligger den, alldeles mitt emot Svandammen och Flustret (den gamla krogen/dansstället). Problemet är att just där är det också rätt stökigt så jag undrar om detär så bra att vara runt omkring ån ? Alla tavernor jag nämnt finns med adresser, telefonnummer och kartor under "Tavernor" i menyn till vänster på Kalimera´s startsida. Fråga gärna mer om min stad ! Hasse |
|
|||
|
|||
Tänkte precis på Akropolis,den vi hade Kalimeraträff på (för många år sen)var ju trevlig...men minns inte vilken av dem det var...
|
|
|||
|
|||
Citat:
Inte Akropolis, den vi var på 2003 heter Athen. Den ligger "bra till" om man tänker på min nyss beskrivna situation i centrum under sista april, Athen finns i Fålhagen en bit från Vaksala Torg. Men de har nya ägare som inte alls har nått upp till den förra ägarens prägel av personlighet. Fast maten är iofs bra. Hasse |
|
|||
|
|||
Ja,så hette den ju
|
|
|||
|
|||
Annars har jag dålig koll på andra icke-grekiska krogar i Uppsala. Är sällan nere i stan, hinner oftast inte och krogbesök tenderar ju att göra hål i hushållskassan.
Överlåter till andra att tipsa om restauranger. Hasse |
|
||||
|
||||
Här har du en uppsala-bo i grunden! Jag var faktiskt till Akropolis på Sysslomansgatan en sista april för två år sen. Inte alls stökigt, riktigt mysigt faktiskt. Det är just inne i citykärnan det kan bli lite stökigt, runt Drottninggatan. Men vid Sysslomansgatan ligger ju rätt "lugna" nationer som V-Dala, Smålands och Upplands.
Finns en trevlig och bra restaurang runt hörnet från Sysslomansgatan, italiensk, Comedia Trattoria, på Skolgatan. En annan mysig italienare är Il Forno. Lite dyrare prisklass än de grekiska restaurangerna. St Olofsgatan 8. Gillar för övrigt Tzatziki vid Fyrisån. Är det fint väder kan man sitta ute. Att boka bord oavsett var är att rekommendera. Ha en härlig sista april! Själv jobbar jag både sista april och första maj, så tyvärr inget firande för mig. Får fira hemma i Sthlm i stället. Men å andra sidan har jag firat många sista april i Uppsala med traditionell sillunch, mösspåtagning, champagnegalopp och Orphei Drängar! |
|
|||
|
|||
Citat:
Det har inte jag, som den icke-student jag är (var). Har noll erfarenhet av den världen. Hasse |
|
|||
|
|||
Citat:
Vad tror ni? |
|
||||
|
||||
Jag gillar restaurang Alexander och det borde vara öppet 1 maj. Ska jag äta grekisk mat går jag definitivt dit. Mycket trevlig personal tycker jag.
|
|
|