|
||||
|
||||
Paleochora eller Souiga?
Vi hade tänkt tillbringa några dagar i Souiga på sydkusten i maj, framför allt som bas till ett par vandringar (Lissos och Agia Irini-ravinen). Nu har jag läst så många entusiastiska inlägg om Paleochora, så jag börjar vackla Vi har besökt P. under några timmar för fyra år sedan, men då handlade det endast om lunchstopp och badstopp vid stenstranden där. S. är en vit fläck på vår Kreta-karta.
Så nu har jag ett par frågor: 1. Går det att vandra (lätta vandringar på högst 4-5 timmar) med P. som bas? Vill verkligen få igång min rygg efter ischias-problem! 2. Har någon kalimera-medlem besökt både P. och S.? Plus och minus? 3. Antar att det inte är nödvändigt att förboka boende i mitten av maj, men finns det något toppenställe, gärna studio med balkong, frukostservering (bonus) och havsutsikt (ytterligare bonus), så tipsa mig gärna, tack! Ivi |
|
||||
|
||||
Sv: Paleochora eller Souiga?
Jag skulle välja Paleochora som bas istället för Souiga och vandra dit istället eller åka båt.
I Paleochora är det mer liv och rörelse. Har endast åkt båt och passerat Souiga "påväg" till Chora Sfakion och det verkar vara ett liten by. Det går en lätt vandring från Azogyris passerar Anidri och kommer ut ur en ravin ner till havet där man kan ta sig ett dopp innan man går vidare in till Paleochora. Den är inte svår att gå. Vi tog taxi upp till Azogires och restaurang Alpha och där hjälper Lucky er och ni får en karta att följa. Efter någon timme kommer ni fram till byn Anidri och där är det lämpligt att äta lunch och dom har en himelsk god mat, både för ögat och för gommen. Kan rekommendera en bok "35 vandringsturer på Kreta" (Julia & José Benito) från 2007. Lite tips! Tror inte att det är några problem med boende i maj, värre är det i juli då får man ta det som finns om man inte har bokat före. /Moa/ |
|
||||
|
||||
Tack, Moa! Det börjar luta åt P. faktiskt. Vandringsboken har jag. Mycket bra är den!
Vi har tänkt hyra bil, så att bila till Souiga från Paleochora tidigt på morgonen och sedan vandra därifrån till Lissos borde gå bra. Någon som har gjort detta? Tror nämligen att vandringen från Paleochora till Souiga skulle bli lite väl tuff för mig, tyvärr. Ytterligare tips om vandringar/kortare bilturer till trevliga byar i närheten av P. tas gärna emot! Elafonissi besökte vi för fyra år sedan. Dock var det sent på eftermiddagen och vi stannade endast en kort stund. Vi är inte så intresserade av att tillbringa en hel dag på stranden, så jag antar att båtturen till Elafonissi från Paleochora inte är något för oss, eller? Ivi |
|
|||
|
|||
I detta val skulle jag helt klart valt Paleochora.
Dock vill jag också gärna vilja tipsa om Chora Sfakion, som ligger lite längre österut En fantastisk och mycket speciell by med en makalös natur precis runt kröken. Ett riktigt eldorado för vandrare. Här finns verkligen allt. Lätta vandringar och svåra. Långa och korta.Längs havet eller upp i bergen. Med guide eller utan. Bara att välja. Byn har en egen suverän hemsida (goggla på Sfakia), där många av vandringarna beskrivs, massor av kartor och andra tips. |
|
||||
|
||||
Sougia är en sömnig liten by, där har jag spenderat många timmar med frappe och korsord medans sambon legat och solat. Mycket trevlig by. När skolbarnen har rast så invaderar de stranden och leker med bollar och frisbees. Första gången vi var där fick min sambo en smärre chock när de kom men nu vet hon att hon ska lägga sig lite bort från huvudgatan.
Senast redigerad av bob-kåre den 2008-04-17 klockan 22:50. Anledning: dåliga batterier i tangentbordet, missar bokstäver ibland. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Tack alla för info! Har också läst en hel del "matnyttigt" i gamla Paleochora-trådar.
Resplanen ser nu ut som följer: Chania (2 dgr), buss till Paleochora Paleochora (4-5 dgr), hyr bil för utforskning av omgivningarna, bl.a. tar vi en biltur till Souiga och vandrar t.o.r. Lissos, kanske blir det Agia Irini-ravinen också om orken finns eller så någon kort vandring som vi har fått tips om Buss till Chania, hyr bil igen för fortsatt färd till Rethymnon Rethymnon (4-5 dgr) med omnejd Chania (2 dgr), varifrån vi flyger hem igen Till Janne! Läste i bloggen att ni hade tänkt bila via genväg till Elafonissi från P. men fick vända. Har kollat kartan och ser att det går att bila på relativt bra vägar via Elos och sedan ner mot sydväst. Var det denna väg ni tog? Känner nämligen att vi måste ge Elafonissi en ny chans, eftersom vi var där en så kort stund för fyra år sedan. (Vi vadade aldrig över till själva ön då.) Ivi -som börjar få resfeber på allvar |
|
||||
|
||||
Ivi
Om ni skall bila så måste ni åka till Mili som ligger mellan Kissamos och Paleochora samt till Therisso som är beläget 15km söder om Chania. Mili är en gammal bergsby som landet satsat pengar i och bevarat i sitt ursprung och bara vägen dit är värt resan. När ni väl är där finns det flera utmärkta leder att gå så det blir lite av vandring av det Therisso ligger i en vacker dalgång med en hel del från kriget men bara att gå i byn och ta intryck och äta var en helt fantastikt upplevelse för oss. Jag skrev ett resebrev från Kreta där jag nämnt lite om tex Mili och Therisso med lite bilder som kanske kan vara till glädje? Mvh! |
|
||||
|
||||
Tack 91:an Therisso har vi faktiskt besökt tidigare, men såg på kartan att Mili ligger inom räckhåll, när man bilar från Paleochora till Elafonissi. Har för mig att bl.a. Eva L. har rekommenderat ett besök där. Älskar alla grönsaksrätter i Grekland och i Mili bjuds det säkert på goda sådana
Ivi |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Tack, Janne! Då blir det att ta vägen via Elos t.o.r. med en avstickare till Milos
Ivi |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Jag undrar, är det någon som vandrat mellan Paleochora och Sougia nyligen?
Skulle gärna prova, men har läst om några som försökt och fått avbryta, det blev väl jobbigt. Har förut läst en perfekt instruktion hur man går, men hittar inte den längre. Är det svårt att hitta vägen? Vore toppen att få synpunkter på detta. |
|
||||
|
||||
Har gått den vandringen. Finns beskrivning i "Ten walks around Paleochora" B and L Tait, finns i bokhandeln i Paleochora. 16 km, beräknad tid 6 timmar. När du kommer med båten till Sougia har du stranden o byn mot höger. Vandringen börjar i vänster riktning upp genom en liten ravin, den är märkt därifrån. Vad jag kommer ihåg så är leden bra utmärkt, den går både upp o ner, ganska mycket ibland. Tänk på att ta med mycket vatten, gärna också till ett matstopp, den är ganska krävande. Finns ingenting förrän man når Anidri Beach, en underbar strand. Där finns cantina, den kalla ölen är då sååå god. Då är det en timme kvar att gå till Paleochora.Som matsäck kan Third Eay s blandade sallad rekommenderas. Det är vegetarisk mat, så god, som står sig bra i värmen.
|
|
||||
|
||||
Hoppsan det kan var till någon hjälp Billyboy.
|
|
|||
|
|||
Har gått mellan Sougia och Paleochora ett par gånger och båda gångerna sagt att jag aldrig mer skall gå hela sträckan. Sista tredjedelen mot Paleochora är en varm, stenig och tröstlös etapp. Dock finns en liten sandstrand mellan stenarna där man kan ta ett bad, med eller utan kläder. Men Lissos är en underbar plats, rofylld och vacker, dit kommer jag att återvända. Där kan man även fylla på sina vattenflaskor, du får dela det framrinnande vattnet med getterna .Förra hösten pågick även arkeologiska utgrävningar där
|
|
||||
|
||||
[QUOTE=Sven...Förra hösten pågick även arkeologiska utgrävningar där[/QUOTE]
Någon aning om från vilken tidsepok dessa lämningar var? |
|
|||
|
|||
Om du kollar sidan www.chania-crete-greece.com/lissos-Chania-creete.html så får du både bilder och info om denna plats.
|
|
|||
|
|||
Ursäkta, det blev ett e för mycket i adressen. Så här skall det se ut. www.Chania-crete-greece.com/lissos-Chania-crete.html
|
|
|||
|
|||
Datorn gör automatisk stor bokstav på Chania. Försöker en gång till www.chania-crete-greece.com/lissos-chania-crete.html
|
|
|