|
||||
|
||||
Hinner vi till Pireus?
Hej!
Vi landar i Aten 10.40 och nu har jag hittat en färja som går till Syros kl 13.00. Den vore perfekt för oss, men hinner vi med den tror ni? Hur lång tid tar bussen till Pireus? Vi hade tänkt boka färjebiljetten hemifrån men vågar vi det? Tacksam för svar nicka |
|
||||
|
||||
Sv: Hinner vi till Pireus?
Ni bör ha ert bagage senast 11.10 om planet landar på tidtabell. Då ska
ni hinna med bussen nr 96 till Pireus. Beräkna mellan 1- 1,5 timmes färd. Med taxi ska ni klara sträckan på strax under timmen. Men, som sagt, då ska flyget landa på angiven tid.... Arne |
|
||||
|
||||
Boka båtbiljett i förväg med den tidsmarginalen skulle i alla fall inte jag göra. Men det finns biljettkontor för båtarna på flygplatsen. När ni har fått erat bagage köper ni enkelt biljetter där och skyndar till bussen - om klockan är ca 11. Sedan behöver ni bara ta er till båten i Pireus och slipper gå omvägar och stå i biljettkö där.
|
|
|||
|
|||
Sen skall man ju hitta snabbt fram till båten. Det är inte alltid så lätt...
|
|
||||
|
||||
Nu skriver du inte vilket datum men.... går en båt 14.00 från Lavrio och 17.45 från Pireus, men det kanske du redan har koll på?
Camilla |
|
||||
|
||||
Tack för svar. Det var som jag misstänkte, lite snålt med tid. Det var bara det att man kom ut till en ö i bra tid.
Frappe -Vi kommer till Aten den 16 juli. Har inte kollat Lavrio men ska göra det, tack för tipset! nicka |
|
|||
|
|||
Flyter allt så kan ni hinna med... Men det är på håret... Kolla avgångarna från Lavrio och även Rafina så hittar du säkert någon avgång som ger er lite större marginal.
Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Stephan |
|
|||
|
|||
Hakar på med en liknande fråga. Vårt plan landar 16 juni 21.55 (tyvärr). Har sedan bokat rum på Svenska kyrkan i Piraeus. Går det buss till Pireaus så sent? Är den lätt att hitta?
|
|
|||
|
|||
Bussarna från flygplatsen till Pireus går dygnet om! Kanske med lite större mellanrum så dags, men säkert minst en i timmen. Vägen till Svenska kyrkan känner jag inte till. Men det dyker säkert upp någon här som kan hjälpa dig med det. Annars finns adressen här på Forumet. Skulle gissa att det inte tar många minuter med Taxi från busshållplatsen dit...
Peter |
|
|||
|
|||
Nej men jag menar om det är svårt/lätt att hitta bussarna till Pireaus vid flygplatsen. har de nummer? vad kostar en resa Aten - Pireaus?
undrar Myse |
|
||||
|
||||
Bussarna är lätta att hitta, de står utanför då du kommer ut från flygplatsen, det enklaste är att följa folkströmmen och sedan börja läsa på skyltarna då man ser bussar. De kostar väl någon € per resa men jag har lite dålig koll där.
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Hej
Bussarna till Pireus heter X96, när kommit till Pireus och man skall till Skandinaviska kyrkan, ange Taverna Kaliva. Taxichaffiserna är inte så bra på adresser. Pireus på nätet: http://www.olp.gr/INDEXen.htm Skandinaviska kyrkan: http://skut.svenskakyrkan.se/atenpireus/ SKANDINAVISKA KYRKAN P.O. Box 80562 185 10 PIRAEUS Telefon +30-210-451 65 64 Fax +30-210-451 91 45 E-post kyrkan@otenet.gr Kyrkan ligger vackert i Afrodites vik i området Piraïki. Besöksadress: Akti Themistokleous 282, bredvid Taverna Kaliva Radiotaxi i Pireus, telefon +302104287403 |
|
||||
|
||||
Går inte Metron snabbare än bussen? hur som helst så eliminerar man ju risken för bilköer.
Vi tog Metron ut till flyget för två år sedan men jag kommer inte riktig ihåg hur lång tid det tog (bekvämt var det i alla fall). 25 dagar kvar !! |
|
||||
|
||||
Jag tycker inte att ni ska boka iförtid, det är nog bättre att boka där nere, eftersom allting kan hända, flyget kan bli försenat, köer till bagageutlämningen, bussen har krockat, bussen är försenad, blabla.. Ni förstår var jag vill komma ? Nej jag och min mor har alltid köpt biljett direkt i Pireus, finns oftast mer färjor att välja mellan där nere också! Satsa på att boka där nere tycker jag
|
|
|||
|
|||
Jag hann med 13.oo färjan när jag åkte ner över påsk. Flyget (SAS med beräknad landning 10.40) landade lite senare, kanske 10 minuter, bagaget kom inte bland de första + att det var rejäla köer och mkt trafik genom Pireus ner till hamnen. Hann galant med att köpa biljett och var på båten 10 minuter innan avgång.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Men det är intressant. För det ger ytterligare en fingervisning om vilken tid det tar från landning till "på färjan" i Pireus. Men åkte du Taxi eller bussen? Det är också av intresse! Peter |
|
|||
|
|||
Buss, och det var faktiskt en ganska tät trafik i Pireus, så visst hade jag flyt!
Men jag har hunnit med 13 färjan tidigare, minns inte om planet då landat exakt 10.40 men i vart fall däromkring. Jag är iofs ensamresenär så jag behöver inte vänta in nån annan än mig själv... |
|
|||
|
|||
Från RAFINA har Du färjor också...kl 16, 17, 17.45 och 19...Några av dem endast på fredagr men någon av dem alla dagar utom onsdag..Gäller from 13 / 6..fick inte klart för mig vilken dag/månad Du åker.... Till Rafina tar Du Dig SNABBT från flyget..
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Sedan tog det 35 minuter innan bagagebandet började rulla, ytterligare minst fem minuter innan första väskan kom och cirka fem till innan min väska kom. Efter det gick jag och frågade om den nya direktlinjen till P. Vid den infodisken var det kö så det tog lite tid, men det var ändå tur att jag frågade för den gick inte pga byggnadsarbete. Köpte sedan båtbiljett på flygplatsen, det var ingen kö så det gick ganska snabbt, och sedan bussbiljett, där var det kö men jag såg att ingen buss avgick till Pireus under tiden. Satte mig i bussen som inte gick förrän efter 45 minuter! Trots att det ska gå flera i timmen! Bussresan tog sedan 80 minuter. Totalt tog det 3½ timmar från landning tills jag klev av bussen i Pireus! Jag hann slänga i mig något snabbt på tavernan närmast piren. Dyrt och dåligt tillagat var det, men jag blev ju mätt i alla fall... Nu har jag lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig mer flyga till Aten, men om jag skulle göra det igen så skulle jag inte chansa på att ha mindre än fyra timmar mellan landning och båt i Pireus, om det inte också går en senare som jag kan ta. |
|
|