|
|||
|
|||
Tips på att koka ägg
I kväll ska 24 ägg kokas och färgas röda inför påsken.
Hur sjutton ska man göra för att äggen inte ska spricka, alltid är det några som får sprickor. Har någon ett tips vore jag tacksam Monica |
|
||||
|
||||
Sv: Tips på att koka ägg
Det finns ett flertal knep att ta till, kombinerar du följande så är sannolikheten att något ägg spricker väldigt liten.
Ta inte äggen direkt från kylskåpet, låt dem stå framme en stund. Ta ljummet vatten i kastrullen. Koka sedan upp och låt det sjuda. Lycka till! // Helén |
|
|||
|
|||
Støtter Hellen. Og en ting til: Stikker du et lite hull i den butte (flateste) enden av egget med en synål, hjelper det også. Der er det nemlig en liten luftboble, omgitt av en tynn hinne, og egget sprekker ofte fordi luften i den boblen utvider seg når egget varmes opp.
|
|
||||
|
||||
Håller med om tidigare tips men om de ändå spricker, håller sig vitan kvar inne i skalet om man har saltat vattnet rejält....
Malin |
|
||||
|
||||
Häll lite ättika i vattnet
|
|
||||
|
||||
Om du tar fram äggen från kylen ett par timmar innan du kokar dem så de inte är kalla, låter de småputtra på svag värme, saltar vattnet OCH lägger i en tesked i kastrullen så tar skeden alla "smällar" och äggen klarar sig. Jag lovar, det fungerar! Efter att jag började koka ägg enligt denna metod har jag aldrig fått spruckna ägg!
Hälsningar, Outi |
|
||||
|
||||
Jag brukar salta vattnet lite, har hört att det hjälper. Oftast funkar det fint.
|
|
|||
|
|||
Kanske ni vill höra hur det gick med storkoket, strålande
Jag lät äggen ligga framme i rumstemperatur sedan lät jag dem bara sjuda, hällde i salt och la i en kaffesked. Av 26 ägg fick 2 sprickor, tack för alla tips Monica |
|
||||
|
||||
Du kommer väl att dela med dig av alla dessa svenska husmorstips till dina grekiska väninnor Vore kul att höra hur de togs emot... Det där med ättika har jag själv använt, luktar vädervärdigt under kokningen, men funkar
Ivi |
|
|||
|
|||
Citat:
Har man "små" problem med allergi kan man värma upp lite utspädd ättika i en kastrull och andas in genom näsan. Det rensar något fenomenalt! O. T. Jag vet. Men det är ett bra tips! Jag lovar.... Peter |
|
|