Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-25, 22:13
ellen12 ellen12 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Gerani

Hej

Har precis hittat hit och registrerat mig här. Verkar finnas en hel del superbra tips här på sidan
Vi skall åka med fritidsresor till LitoBech i Gerani nu på söndag, ser så fram emot vår resa. Nu har jag försökt hitta så mycket info som möjligt om Gerani, och jag har läst en hel del. Men ifall här finns människor som varit dit som vill berätta lite så läser jag mer än gärna. Det är så mycket roligare att läsa folks egna berättelser än att bara läsa typ reseguider.

Vi åker med en 1 åring och en 2,5åring. Är det något speciellt som det är bra att vi tänker på med tanke på barnen.
Finns ex. blöjor och barnmat i butikerna i Gerani.
Kan man äta all sorts mat eller borde man undvika något speciellt?
Kan någon rekommendera någon taverna i Gerani.
Är det dyrt att äta i Gerani???

Mycket frågor och TACKsam för alla svar!

-ellen
Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 23:15
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Gerani

Hej.. Jag har inte varit där själv men om du skriver Gerani i sökrutan så kommer allt som har skrivits om just det upp.
I-M

Senast redigerad av wognsen1 den 2008-04-25 klockan 23:21.
Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 15:06
ellen12 ellen12 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej och tack för svar. Jag har sökt här på forumet och läst allt jag hittat om Gerani. Trots det har jag ännu lite frågetecken. Så om det nu ännu finns någon som varit dit och vill berätta lite e de toppen.

Är det någon som t.ex. vet om man kan åka buss till platanias från gerani? Får man ta med barnvagn på bussen och hur mycket kostar det?
och så frågorna från mitt tidigare inlägg funderar jag på ännu:
Vi åker med en 1 åring och en 2,5åring. Är det något speciellt som det är bra att vi tänker på med tanke på barnen.
Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 20:06
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

HejAnledningen att du inte finner mkt om Gerani är för att det inte finns mycket att säga... Vi bodde i Gerani förra året, men jag tror aldrig jag gör om det. Stranden var ingen höjdare precis, och definitivt inte barnvänlig. Även för vuxna var det problem att bada i havet pga av höga vågor och sten. Visst fanns det några tavernor, men vi prövade ingen för de såg så folktomma ut. Vi handlade i en lite större mataffär i Gerani som verkade ha det mesta, dock kan jag inte svära på om det fanns barnmat o blöjor för våra barn är tonåringar... Gerani är väldigt litet och det positiva m platsen tycker jag var att det var lugnt och rofyllt, samt en väldigt bra bussförbindelse som löper längst kusten bort till Chania.
Jag tror inte det är några problem med småbarn, såvida ni nöjer er med poolbadande, däremot kanske ni vuxna drabbas av leda...
/Susanne
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 12:41
ALba ALba är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Jag undrar lite om Gerani och Maleme är samma by, eller att dom är sammanväxta. Vi har varit till Maleme ett par gånger bara som utflykt över dagen och jag har inte riktigt koll på var det ena börjar och det andra slutar.
Känns taskigt att säga det nästan, men jag måste instämma med Suss att det är inget höjdarställe. Om ni inte vill ha väldigt lugn och ro kanske. Det sämsta i alla fall med Maleme (och då var frågan om Gerani är samma ställe) är stranden, det är ingen sand utan bara ganska stora stenar och just med småbarn är det inte något att rekommendera. jag tror dom flesta som bor där håller till vid poolen.
Men som sagt, det är inte långt till Platanias med buss och där finns mycket att göra + sandstränder, däremot är det tyvärr för långt att promenera, tro mig, vi var galna nog att hoppa av bussen i utkanten av Platanias och skulle promenera till kyrkogården i Maleme (som är en sevärdhet från 2a världskriget), vi trodde ALDRIG vi skulle komma fram jag glömmer aldrig den "ökenvandringen".
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 14:16
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ellen12 Visa inlägg
Hej och tack för svar. Jag har sökt här på forumet och läst allt jag hittat om Gerani. Trots det har jag ännu lite frågetecken. Så om det nu ännu finns någon som varit dit och vill berätta lite e de toppen.

Är det någon som t.ex. vet om man kan åka buss till platanias från gerani? Får man ta med barnvagn på bussen och hur mycket kostar det?
På Kreta finns pampers blöjor i de flesta supermarkets och även inhemska.(dock har jag inte varit i Gerani men det brukar vara ungefär detsamma) Dock är det mkt dyrare än hemma och så även barnmat. Har sett priser runt 2-2,5€ för en burk och utbudet är ganska dåligt. Har sett lamm, kyckling och biffgryta men bara från 6 månaders ålder. Dvs helt mosad mat. Vi tog med oss både blöjor och barnmat av den anledningen. Välling finns ínte i grekland men det går att få tag på mjölkersättning på apoteken. Barnyogurth och vanlig mjölk finns ungefär samma som hemma. På de flesta restauranger finns barnmeny tex spagetti o köttfärssås. Vi brukar ta in en sådan portion för båda barnen att dela på, bättre att beställa in mer om det inte räcker. Ett tips är att ta med vätskeersättning om det blir varmt!
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 14:43
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av ellen12 Visa inlägg

Hejsan,

Var i Gerani förra året. Som någon påpekade finns det inte mycket där. Har inget tips på taverna eftersom vi alltid gick till Platanias. Det är inte särskilt långt att gå, tio minuter - en kvart och då bodde vi på Alfa ytterligare en halv kilometer bort. (oj vad jag kände mig som en pizzabagare nu) MEN det är en dåligt upplyst sträcka så en ficklampa är att rekommendera. Personligen så tyckte jag om promenaden till och från P.

Jag tror att både vuxna och barn kommer trivas runt Blue village-anläggningen som ligger några hundra meter ifrån ert hotell.

Bussen finns ingen anledning att åka med om ni inte ska längre än till Platanias. Om ni mot förmodan skulle vilja åka buss ändå så tänk på att köpa biljett innan, för det säljs inte på bussen.

Senast redigerad av Rob Roc den 2008-04-29 klockan 14:46.
Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 16:36
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Sv: Gerani-kusten väster om Chania

Maleme är Gerani är inte samma ort, det är ca 3 km mellan dom.
I gerani finns en Taverna som tillhör dom bästa på denna del av Kreta, men pga av att man inte ser hela Tavernan från vägen så hittar man inte dit ...

Maleme har en supermarket (inte INKA) som har allt, verkligen allt man behöver om man inte skall bygga (byggmaterial har dom INTE).

Vågor finns på flera delar av denna kust, så min rekommendation för alla som reser till Gerani, Maleme, Platanias, Ag Marina, välje hotell med pool, speciellt om ni ha småbarn.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 19:02
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Hejsan,

Bussen finns ingen anledning att åka med om ni inte ska längre än till Platanias. Om ni mot förmodan skulle vilja åka buss ändå så tänk på att köpa biljett innan, för det säljs inte på bussen.
Jag håller inte med där. Om jag hade mindre barn hade jag aldrig i livet vågat promenera längst den vägen! Smal väg, inga trottoarer (ev bitvis) och höga hastigheter gör det farligt även för vuxna. Och visst gick det utmärkt att lösa biljett på bussen, det gjorde ju alla.
Nu har nog Ellen snart kommit hem igen... och kan själv berätta vad hon tyckte.
/Susanne
Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 09:00
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

promenera längs vägen => lycka till
det finns ju även taxi, kostar kanske 4-5€ till Platanias

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 13:29
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av suss67 Visa inlägg
Jag håller inte med där. Om jag hade mindre barn hade jag aldrig i livet vågat promenera längst den vägen! Smal väg, inga trottoarer (ev bitvis) och höga hastigheter gör det farligt även för vuxna. Och visst gick det utmärkt att lösa biljett på bussen, det gjorde ju alla.
Nu har nog Ellen snart kommit hem igen... och kan själv berätta vad hon tyckte.
/Susanne
Hade missat att dom redan var där.

Kan hålla med om att det var lite svettigt att ta sig över bron när det var kolmörkt, men i övrigt var det inga problem.
Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 20:45
Cam Cam är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej Ellen!
Jag har inte varit här på forumet på ett bra tag... och nu har du ju redan åkt iväg. Jag bodde i Gerani i tre veckor förra året och jag tyckte om byn. Vi bokade själva boende, Villa Belle Helene - ligger ett "stenkast" ovanför stranden där restaurangen East of Eden finns. Vi trivdes mycket bra i lägenheten, och ägaren Spiros tog väl hand om oss. Jätte mysig strand där inte så många turister fanns, visserligen var den lite stenig. Visst är Gerani lungt och stilla - en del uppfattar detta kanske som tråkigt, men det finns ett antal bra restauranger uppe vid huvudvägen och några riktiga pärlor som t ex East of Eden längs lunga nedre gatan. Supermarkets finns det några stycken och de har det mesta. Platanias, som har "allt", ligger på bekvämt avstånd - dit kan man ta sig med det lilla minitåget (populärt bland barn), buss, taxi och som vi ofta gjorde med cykel. Jag tycker att alla "ställen" har sin charm och så har även Gerani - jag återvänder gärna. Hoppas du uppskattar byn, som vi gjorde.

Cam

Senast redigerad av Cam den 2008-05-04 klockan 20:48.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.