|
|||
|
|||
motorcykel
Hej, skall snart åka till Karpathos. Många berättar att dom har hyrt moppe. Jag är van MC-åkare här hemma. Går det att hyra motorcykel där borta? Är det någon som vet eller har egna erfarenheter? Tacksam för svaret.
h//jocke |
|
||||
|
||||
Sv: motorcykel
Du kan hyra motorcykel på de flesta öar. Skulle bli förvånad om det inte går på Karpathos.
|
|
||||
|
||||
Det finns flera uthyrare. Inga problem, bara du inte har glömt körkortet hemma!
|
|
|||
|
|||
Hvordan sykkel er det du har lyst på?
Offroadere og scootere har som regel de fleste utleierene på de greske øyer, gatesykler er mer skjeldent. Men det er veldig mange som sammarbeider, og hvis du spør en utleier så kan det hende at det er noen som har noe stående. Men en R-sykkel tror jeg du kan drømme langt etter Fikk leid en XJ600 for noen år siden, men fikk ikke mye feste på de lavere girene, selv med det lille poweret i den på den glatte asfalten. Byttet den tilbake i en offroader igjen etter ett par dager. Gå for en 125 firetakt scooter istedenfor, ikke er det noe særlig å kjøre fortere enn rundt 110 kmt uten hjelm uansett. Og med de hjelmene du får med er maks speed rundt 50 kmt Poweret i en 125 er også rundt hva som er maks av hva du kan putte ut på bakhjulet ut av svingene også, pga det dårlige grepet i asfalten. De har også plass til 2 stk hjelmer under setet når du har dårlig tid og må over 50 kmt også, og de bruker også rundt halvparten av 2 takterene i bensin. |
|
|||
|
|||
hej. Jag och min fru ska till Amopi den 22 maj.
har kollat runt lite och det finn motorcyklar att hyra. Kolla in denna länk. http://www.millionmotorbikes.net/ |
|
|||
|
|||
Alle utleierene bruker så og si samme bildene i brosjyrene, hva de har inne og i hvilket skikk er noe helt annet.
Men en 600 offroad får som regel de fleste utleierene på alle øyer tak i iløpet av 1-2 dager. De har ikke mange over 125 ccm, men det er veldig få som leier slike uansett. Pass på å få en som den elektriske starten funker på, du får veldig vondt i foten etterhvert av å kickstarte med slippers |
|
|||
|
|||
Tack Siri A, Elisabet, roxeng och Bennyboy för alla svar. Jag vill poängtera att vi skall absolut inte åka fort på Karpathos. Det gör vi inte hemma heller! Men att ha en 50 ccm moppe i backarna, känns lite för svagt. Vi är ändå 2 på cykeln.
Därför MC, och varför inte än en crossMC. Det kan vara bra, om det är mycket grusvägar. Är det så där? Och speciellt tack till Bennyboy för alla tips. Men du, inte skall man väl köra MC med "slippers" inte ens på semestern. |
|
|||
|
|||
Citat:
Mikke |
|
|||
|
|||
Som sagt det er ingen ting som slår en 125 scooter på ferie.
Like lett å håndtere som en 50ccm når det gjelder parkering, når du skal kjøre kun 100 meter til minibanken osv. Og plenty nok power til å stoppe midt i de bratteste bakkene for å ta bilder osv med 2 på. 80 ccm blir for lite men en 125 er plenty sterk nok. Min flicka tycker også helt klart best om å sitte bakpå scootere. Og setter også stor pris på det store bagasjerommet under sete. De er også veldig fine å kjøre med på grusveier, så lenge det ikke er alt for mye løsgrus. Men ett problem er hvis det er slike små tette humper som det ofte blir på grusveiene, det nytter ikke, det går alt for sakte, under gangfart. Det jeg annbefaler er at dere gjør som jeg. Hyr en liten 125 scooter de første dagenene, så åker du rundt og alt du inte klarer med scooteren tar du med en offroad en av de neste dagene. Da er jeg rimelig sikker på at dere kommer til å gå tilbake til scooteren etter dere har hatt offroaderen ett par dager. Det eneste vi trengte offroader til på Karpathos var grusveien bort til Olypmos, kom bare halveis før vi skjønte at vi ikke hadde kommet fram før det hadde blitt mørkt med scooteren. Så vi måtte ha en offroad til den jobben dagen etter, men den veien driver de vel å asfalterer nå også? Resten av øya var det ingen problemer å kjøre scooter på, foruten noen av grusveiene ned til vannet på veien bort mot Olympos. Flickan må gå litt på noen av de, men de tørs som regel inte sitte på med offroadere opp slike bakker uansett Og husk dere skal på ferie mann, løfte, parkere, dytte 200 kg jern kan man gjøre hjemme når man jobber alikevel Og det er inte slippersene som er problemet men kickstarten Fungerende elstart er en veldig viktig option. Hvis du inte klipper neglene 4-5 måneder før turen så kan du bruke de istedenfor knepucker også |
|
|||
|
|||
Är det någon som vet ungefär vad det kostar att hyra, alltså en Vespa eller liknande eller en riktig MC? Blir det mycket billigare en hel vecka än enstaka dagar?
|
|
|||
|
|||
Husker aldri hverken prisen på øl eller mc utleie
Men det varierer en del mellom lav og høysesong. Best pris får du hvis du tar 3 dager eller flere, men det blir ikke så mye forskjell pr dag på feks 3 eller 7 dager. Mener å huske at prisen på en 125 ligger litt over 10 € pr dag i lavsesong for 3 eller flere dager. Tyngre sykler er som regel ikke så veldig mye dyrere. Edit: klok av skade fant jeg nå ut at jeg hadde skrevet opp prisen på siste tur i August på mobilen Da betalte jeg 17€ pr dag pr scooter når vi leide 2 stk 150ccm scootere i 6 dager. Vi måtte bytte de inn etter noen dager i en stk 250 og en stk 600 offroadere, pga at han mente de var for møkkete til at vi kun hadde kjørt på asfalt(ikke lov til å kjøre på grusvei med noe annet enn offroadere). Fikk beskjed at vi måtte komme å bytte de inn dagen etter Men han skulle ikke ha noe mer for de. Er rimelig sikker på at jeg betalte rundt 10€ for en 125 på samme øya i juni. Har vært på 9-10 øyer og en gang på fastlandet, og prisene har som regel vært rundt de samme. Eneste sted prisene har vært noe særlig forskjellige var på Rhodos, der var det dyrt. Senast redigerad av Bennyboy den 2008-05-08 klockan 19:15. Anledning: Tillegg |
|
|||
|
|||
Hej igen. Var på Karpathos och det var inga problem att hyra en MC. Vi hyrde en 200 ccm Cross-Suzuki och det räckte utmärkt, även att vi var 2 på cykeln. Man kunde även åka till Olympos, härlig grusväg och mycket damm
Det finns många uthyrare, här en av dom http://www.motocarpathos.gr/ Bra service och trevlig personal Lycka till. |
|
|