|
|||
|
|||
Taxfreekatalog
Någon som vet om Apollo brukar skicka hem en Taxfreekatalog? det är väl inte alla som har försäljning på flyget numer?
Jag ringde precis Apollo men dom hade just stängt. |
|
||||
|
||||
Sv: Taxfreekatalog
Jo, nog har Apollo den rutinen. Men, EU-s regler medför att det hela
blir lite krångligt. Alltså inhandlar Apollo våtvarorna av grekisk handlare som sett till att grekisk alkoholskatt betalats. Så får resenärerna sina kataloger och kan beställa. För utresan gäller att varorna lämnas ut först då planet landat på grekiskt territorium. Hemresan lite enklare. Då brukar påsen finnas på sätet när passagerarna går ombord. Någon flaskförsäljning a la carte på planen förekommer ej numera. Detta sätter EU-reglerna stopp för. Att handla glasvis går däremot bra. Avslutningsvis; Det är som regel ingen förtjänst att handla av Apollo/Novair. Priset är oftast billigare i Grekland. UIndantag för vissa kampanjvaror. Arne |
|
||||
|
||||
När man bokar biljetten finns en ruta som man klickar i om man vill ha katalogen. Annars får man den inte. Det gäller alltså om man bokar på webben. Köper man biljetten i resebutik gissar jag att de frågar.
|
|
|||
|
|||
Ok. Då har dom nog missat att fråga oss om katalog.
Är det Tuifly man handlar med eller någon annan? |
|
||||
|
||||
Det är det flygbolag de anlitar för resan man handlar av. På Apollos hemsida finns en lista med 21 flygbolag som de samarbetar med. TUI är ett av dem så om det är dem ni ska flyga med så går det säkert att beställa en katalog från dem.
|
|
|||
|
|||
Det finns inget "Taxfree" inom EU längre. Däremot kan flygolagen sälja skattad sprit, cigaretter, parfym osv till lågpris. Sprit och cig är dock oftast billigare i Grekland än på flyget. Men fram för allt damerna kan göra fynd på "luktegott" på flyget...
Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Så du menar att man kan handla 1L grants för under 100-lappen i grekland? (kostar 139kr på flyget) |
|
|||
|
|||
Man kan gå in på flygbolagets hemsida och beställa tax free katalogen. Det har jag gjort många gånger. Jag vet aldrig att jag har kryssat för någon ruta eller att någon försäljare på resebyrån frågat om jag vill ha katalogen. Om det är Novair du åker med så gå in på deras hemsida och beställ katalogen.
|
|
||||
|
||||
Jag fick en katalog i dag också,utan att har kryssat i någon ruta. Bryr jag mig inte nämligen om den, fast det kan ju vara lite roligt och titta i den nu när den ändå kom
Då var det ju betydligt roligare att biljetten kom i förgår Riitta |
|
||||
|
||||
Det kan mycket väl vara så att man måste BOCKA AV rutan om man inte vill ha katalogen...
När jag tänker efter är det nog så |
|
||||
|
||||
Det är det nog
Riitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Jamen! Lite snobb kan jag väl få vara... Peter Senast redigerad av Peter den 2008-05-07 klockan 22:05. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Jag har erfarenhet av att det kan vara svårt att få tag på enlitersflaskor på vissa ställen (bara 75r) och då blir det inte billigare att handla jämfört med "Apollo-tax-free"
|
|
|||
|
|||
Jag lånar tråden lite, med en fråga om det lönar sig att beställa solskyddskräm på vägen ner??
|
|
|||
|
|||
Haha, lite snobb får du vara (önskar jag hade haft råd med det)!! Du gav ett bra svar iaf på frågan.
|
|
||||
|
||||
Jag spinner vidare på din lånade tråd. Jo, det lönar sig. Det är billigare än på de flesta
"Supermarkarna". Solskyddsfaktor 8 cirka 20 kronor billigare. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men om, som du skriver att alla turister vet att man inte ska köpa solskyddsmedel som står ute i solen på Supermarkets, vilka är det då som köper?? Den inhemska befolkningen? Senast redigerad av Nektaria den 2008-05-08 klockan 11:58. |
|
|||
|
|||
Notera;
Spritflaskor i lokalbutik innehåller 70cl. Spritflaskor köpta "tax-free" innehåller 1 liter. |
|
|||
|
|||
Kan berätta att jag hade kompisar som bokat genom Apollo förra året.Dom kunde inte förbeställa nån taxfree därför att Apollo på just den flygningen hade hyrt in ett SAS plan som var för litet för att frakta runt taxfree.
|
|
|