|
|||
|
|||
INBROTT
Har nu tyvärr råkat ut för nått mycket obehagligt. Under alla mina besök i Grekland har det aldrig hänt förr. I slutet på april var jag o min syster till Kreta, Agii apostoli, holtell Triton, finare har jag aldrig bott förut i Grekland, jättefint o lugnt område med pooler o allt.
Nåväl en kväll när vi gick till mataffären o var borta ca 45 min hade nån/några varit in i lägenheten och snott våra kameror, min lilla rygga(jätte bra sådan) och syrrans klocka. Det vart mycket otrevliga timmar därefter och med ett mycket obehagligt besök på polisstationen dagen efter. På hotellet var personalen helt underbara, men Apollos personal fick vi inte nån hjälp utav, stort minus. Vi hade tur som hade en låsbar box i lägenheten där pass, biljetter o pengar var inlåst, det är inte alltid jag brukar vara så försiktig. Tycker aldrig jag tidigare tänkt på sånna saker när jag varit i Grekland förr. Grekerna själva säger att stölder begås till största delen av invandrare som nu är mycket vanligare än för bara några år sen. Nån annan som har liknande erfarenheter? Håll i era saker och var uppmärksamma när ni är där. Inger |
|
|||
|
|||
Sv: INBROTT
Fy vad otrevligt!!Får jag fråga hur de tog sig in?
|
|
|||
|
|||
Både fönster och dörr var låsta och inga märken syntes, så endera gick man in med nyckel el så kanske det går att dyrka upp låset. Låset såg ganska "enkelt" ut i mina ögon.
|
|
|||
|
|||
Hm,,,inte trevligt sånt.Vet att vi aldrig lämnar vår nyckel i receptionen,vi har den alltid med oss...Dåligt bemötande av Apollo´s personal lät inte trevligt heller,,,,Vet en gång på Samos..2 äldre damer bodde ovanför oss,de hade lagt sig..nån kommer in med nyckel i deras rum.Den ena av damerna hade inte somnat utan lågoch läste ,,hon började naturligtvis skrika hysteriskt så hon skrämde iväg den som hade kommit in.Dagen efter pratade de med Apollo´s personal och ville byta rum men blev totalt nonchalerade.Resten av semestern barikarderade de sin dörr med kastruller och annat löst de hittade i rummet...
|
|
|||
|
|||
Ja i vårt fall var det hotellpersonalen som erbjöd oss att byta lägenhet ifall vi tyckte det var obehagligt att sova där i två nätter till, men vi avböjde. Vi ställde en köksstol för dörren, då skulle vi garanterat vakna ifall nån försökte komma in, det var ju stengolv.
Kan nämna att vi hade ett underbart Norskt pensionistpar till grannar som bjöd in oss på en eller ett par Jäger för dom tycket att vi trängde de. Inger |
|
|||
|
|||
Trist historia Inger. Ännu värre är det ju när man inte får någon hjälp.
Jag såg för något år sedan reklam för ett kombinerat brand - och inbrottslarm som man hänger på dörrhantaget på insidan. Det kanske börjar bli dags att titta närmare på ett sådant... Peter |
|
||||
|
||||
Fy vad tråkigt och obehagligt.
När vi var på Ag. Apostoli första gången, 1994, då behövde man inte ens låsa hotelldörren. Vi hade problem med altandörren vilket vi påpekade för reseledaren. "Ingen fara, här händer ingenting" var det svar vi fick. Vi har efter det aldrig varit så noga med säkerhetsbox o.dyl vid våra resor i övärlden, dags att skärpa till sig nu känner jag. // Helén |
|
||||
|
||||
Ja, det var verkligen tråkigt att höra. Grekland som man normalt känner sig så trygg i. Det finns som Peter säger mobila brandlarm. Även såna som man fäster på dörrar och fönster. 49:- för ett trepack på Teknikmagasinet.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Kan inte låta bli att reflektera över att det inte låter så troligt att invandrare har nyckel till dörren på hotellet. Låter mer som ett insiderjobb. Det är säkert sant att icke grekiska medboragre står för en större andel av brottsligheten men att direkt skylla på dessa som personalen gjorde låter inte bra.
Eva |
|
||||
|
||||
Vad tråkigt, Inger. Förstör ju verkligen semestern. Vi kände oss väldigt trygga när vi var på Samos i somras, men det är ju lätt att göra det ända tills något händer...
Aina |
|
|||
|
|||
Citat:
Så det finns all anledning att vara försiktig med sina saker på rummet även om jag personligen anser att man är tämligen trygg i Grekland. Men men... Har man otur så... Och jag kan inte förstå varför det skulle vara svårare för en invandrare att få tag på en nyckel om nu någon skulle vilja ha en sådan. Speciellt inte eftersom många som jobbar på hotell, ofta som städare med tillgång till huvudnyckel, är invandrare eller säsongsarbetare! Det tar två sekunder att göra en avgjutning och en timme att fila till nyckelämnet! Men som sagt så behövs oftast ingen nyckel! Insiderjobb? Det är klart att möjligheten finns, men jag tror att sannolikheten att någon vill "skita ner" sig själv, sin familj, arbetsplatsen (dvs hotellet) och därmed kanske även ön, är väldigt liten! Men visst. Där, precis som här, finns det bra och tyvärr även mindre bra människor inom alla yrken... Peter |
|
||||
|
||||
När jag båtluffar försöker jag alltid bo hos privata rumsuthyrare eller på små pensionat där ägarfamiljen själva också bor i huset. Har aldrig haft några som helst problem.
/kimmen |
|
|