Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-16, 10:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Hur resonerar du?

Att vi alla har olika förutsättningar vad det gäller att spendera pengar på semestern är inget konstigt. Funderar lite på hur olika man resonerar kring detta.
Vi drog ett år iväg utan att ha planerat för det ordentligt, vi hade precis flyttat in i vårt hus, ja, två veckor hade vi hunnit bo, någon Greklandsresa var inte inplanerad, vi hade ju annat att göra...
Regnet öste ner våra två första semesterveckor men vi fick trots det billiga "endast flyg" biljetter och drog i väg. En sån resa vill jag inte göra igen, att inte kunna unna sig det man vill på semestern upplevde jag som enormt hämmande, tog nästan udden av resandet.
Med bättre planering har vi sedan lyckats komma iväg varje år, det finns dock en del utgifter som jag ser som totalt onödiga.

* Solstolar, som tur är går det utmärkt att klara sig utan. Har inför årets resa räknat ut att det skulle bli 224€ i vårt fall

* Vi har i år möjlighet att åka tidigare, vilket borde göra en skillnad i boende kostnad på ca 396€, jag har då räknat med ett snittpris på boende i juli är 18€ per person och natt och att vi i år kommer att hamna på 12,50€ (18 nätter)

Nu till min fråga, vad kan det mer finnas för "onödiga" småutgifter som man kanske inte tänker på?

// Helén- som kanske silar mygg och sväljer kameler
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 11:24
ALba ALba är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Sv: Hur resonerar du?

Hej,
Bra tänkt, det är alltid bra att spara in lite onödiga utgifter.

Mina spartips är, såvida du inte ska luffa omkring, sök upp en "riktig" affär, ex Inka, en av dina första dagar och handla hem matvaror och dryck där istället för att gå och småhandla på dyra supermarkets.
Vi brukar också spara in på solstolarna, vi har ändå småbarn som aldrig vill ligga stilla, då är det bra att ha en parasoll i alla fall, det är en grej som vi tidigare alltid glömt packa med oss och så får man köpa en ny varje år. Numera har vi tagit för vana att packa den tillsammans med barnvagnen så kommer vi ihåg det.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 12:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag gör nog egentligen ingenting med det enda syftet att spara pengar. Däremot har jag en del vanor som är billigare än andra vanor.

* Väljer ett enkelt boende.

*Äter bara på taverna en gång per dag, lunch eller middag. Jag orkar inte mer. Det andra målet blir en sallad, paj eller liknande på stranden eller balkongen, eller möjligen en gyro.

* Dricker vatten till lunch.

*Tar oftast drinken före och efter middagen på balkongen i stället för på någon bar.

* Köper flerpack med stora vattenflaskor och inga små kylda halvlitrar som ändå bara räcker en liten stund.

* Köper stora youghurtförpackningar eftersom jag inte gillar de söta sorterna som man kan köpa i små förpackningar. Dessutom slipper jag gå och handla sånt varje dag.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-16 klockan 12:24.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 12:21
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Vi har aldrig åkt så där "oplanerat" och därför inte behövt snåla under semestern.
Men vi packar alltid ner saker som typ diskmedel, svamp, trasa, diskhandduk, lite tvättmedel i en påse o s v så man slipper lägga pengar på saker som man ändå har hemma. Myggmaskinen följer också med varje år och så köper man bara påfyllning när och om det behövs.

Fast jag måste säga att jag sitter hellre "fattig" i Grekland än hemma i trädgården

Stina
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 12:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Stinab Visa inlägg
Fast jag måste säga att jag sitter hellre "fattig" i Grekland än hemma i trädgården
Stina
Där har du en poäng.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:02
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Fast jag måste säga att 19 gr,sol o lä på min uteplats idag inte alls är något att klaga på.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:54
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Sista kvällen i somras var vi på en cocktailbar efter middagen. Barnen fick juice och läsk och glass med tomtebloss, maken öl och whiskey och jag tog mitt livs första caipirinha (stavning?). Sonen pratar fortfarande om hur onödigt dyrt det blev, hur mycket billigare glassen i vanliga affärer var.

Så kanske blir det ingen cocktailbar i år!

Jag tänkte packa ner kaffe, filter och kanske till och med en termos i år.

Aina
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 14:02
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Vi brukar handla hem så vi tar refreschments på balkongen innan vi går ut och äter....och även när vi kommer tillbaka efter middagen.Har nån enstaka gång gått in på nån bar och tagit varsin Irish Coffee,handlar också hem frukost,ägg grönsaker och storpack vatten.Sen tycker jag inte alltid att det stämmer att det är billigare på stora markets...
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 15:08
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Vi handlar alltid på små lokala supermarkets utomlands, oavsett var vi är. Det är lite med tjusningen att avsluta dagen med en sväng förbi närmaste market och handla lite frukostmat och balkong- dryck och snacks. Däremot tycker vi det är onödigt att gå och småförpacknings-handla, utan när vi handlar köper vi det som är slut, och då tar vi lite större förpackningar så att det räcker några dagar, som flera här sagt innan...

Angående "slöseri" så brukar vi tänka upplevelser/minnen, inte shopping. Visst blir det lite kryddor, olivolja, honung samt nåt keramikaktigt, kanske, men det tillhör ju kategorin minnen...

Nåväl. Här kommer lite tips.

- Vi dricker i stort sett bara vatten, för att det är gott. Men på kvällen blir det ibland något annat, som omväxling.

- Mycket solkräm och hudkräm packas ner. Dyrt på plats, och dessutom får man mer utrymme för annat på hemresan.

- Vi äter inte så värst mycket till frukost. Ett par mackor och juice/kaffe står vi oss på fram till ett/två-tiden, men vi är inte så stora i maten.

- När vi äter lunch ute blir det oftast gyros, sallad eller omelett. Aldrig "stora" rätter så som pasta, pizza eller hamburgare.

- För att se sig omkring behöver man inte alltid hyra bil/moppe, även om det är väldigt trevligt.
Vi tar oss ofta fram till fots eller med buss, och utforskar noga stället där vi bor.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 15:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

När jag är på semester, då vill jag kosta på mig. Hellre snålar jag resten av året, än att leva knapert på semestern.

Visst har jag även med mig solkräm och annat "nyttigt", men på plats så lever jag livet!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 15:35
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Håller med om att det är tråkigt att spara, men en del kan man behöva spara in på för att kunna slösa på annat. Jag har ofta tagit en nattbåt sista natten från Naxos till Pireus eller Rafina och sovit på båten. En natt i eller runt Aten brukar gå på en hel del för en familj.

Det kan man även göra på andra sträckor, men det bör ju vara en hyfsat lång sträcka. Jag har nog bra gjort i början en gång men ganska ofta på slutet.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 16:01
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hyra moppe alle dagene, da blir det inte så mye tid å bruke på hverken alkohol eller solstoler.
Og passe på å få 4 takt og ikke 2 takt moppe, den bruker mye mindre bensin.
Har jeg tid så prøver jeg å få så bra brunfarge som mulig hjemme før jeg reiser, så trenger jeg ikke solkrem heller
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 16:08
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Nåja, det går ganska många Amstel på en mopedhyra
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 16:12
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det går flere Mythos på en solseng når vakra flickor er det eneste du kan se
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 16:20
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Da hadde jeg heller skippet solarium (om det er det som gjelder) hjemme og heller brukt de sparte kronene på no ekstra på ferie Å dra på ferie å bare spinke å spare og ikke ta seg råd til en drink eller øl og is til barna på en bar noen kvelder høres stusselig ut...
Men at man er litt økonomisk undrveis prøver jeg å være...
Vi leier solstoler av og til, men ikke hver dag, kjøper vann i stort, bor gjerne litt billig noen steder for å kunne lyxe oss et annet sted... Men har jeg først betalt penger på fly og overnatting så skal vi jammen kose oss når vi først er på på ferie også

Men ok.., er jeg i utgangspunktet ganske blakk, men kommer over en superbillig bilett så er det bedre å være blakk på en gresk øy en hjemme..., man får i allefall sol og opplevelsen... og så får man gjøre det beste ut av de få kronene man har
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 18:18
jamen jamen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Säger som nån sa tidigt i tråden: hellre fattig i Grekland än hemma i trädgården

Lyxvaror är inte det som ger mest lycka eller bäst semester för mig. En god drink på balkongen, en matsäck, en handduk att sitta på är jag övertygad om är minst lika tillfredsställande som en dyr drink på baren, middag på restaurang varje dag och hyrda solstolar på stranden....(dessutom räcker det isåfall till fler drinkar) Bara det faktum att man rest långt utomlands räcker lång väg, tycker jag. Att insupa atmosfär, höra främmande språk, försöka göra sig förstådd på det språket, att se hur det ser ut på hyllorna i en utländsk mataffär, iaktta trafikkultur, kroppsspråk, vanor och påhitt hos lokalbefolkningen ger mig så mycket mer än att betala turistpriser för både det ena och andra.

Så har jag alltid resonerat och det har funkat hittills

Så ja, stormarknad, storförpackningar, strategiskt medtagna småprylar till hushållet, samt att undvika överpriser där det går och varva restaurangbesök med matsäck blir nog vår melodi
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 18:42
anoula
Gäst

Hett tips!

Rök inte = massor av pengar till annat kul.
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 18:48
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
Bara det faktum att man rest långt utomlands räcker lång väg, tycker jag. Att insupa atmosfär, höra främmande språk, försöka göra sig förstådd på det språket, att se hur det ser ut på hyllorna i en utländsk mataffär, iaktta trafikkultur, kroppsspråk, vanor och påhitt hos lokalbefolkningen ger mig så mycket mer än att betala turistpriser för både det ena och andra.
Åh det där är ett supertips!! Bland det första jag gör när jag kommer till en ny plats är att gå och titta i butikerna där lokalbefolkningen handlar. Jag kan gå i timmar och botanisera i livsmedelsbutiker och på apotek (som ju är så mycket mer spännande än hemma!).
Vissa tycker att man "slösar bort semestertid" när man gör det, men inte jag... Jag blir helt salig av att se främmande språk på burkar och flaskor. Ett billigt nöje - om man inte bestämmer sig för att storhandla förstås!
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 18:52
twiggy twiggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Frågan är hur kan man leva billigt när det har blivit så dyrt i Grekland sen dom gick med i Eu. Jag minns för några år sedan på Kreta då kostade vindruvorna 35 kr kg. Och då växer dom där. Undrar om dom har olika priser för turister och dom som bor där ? Så även om man inte går ut och äter och försöker handla på stormarknader så blir det inte billigt. Men jag håller med om att när man är på semester så får det kosta lite. Hyra bil är en sådan grej som får kosta, tänk vad mycket man får uppleva.Twiggy
Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 20:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Handlar gärna på små affärer men inte för att det är billigt utan för att jag vill gynna dessa och kanske då också hittar mer lokala och godare produkter. Förövrigt unnar jag mig det jag vill men jag har inga lyxiga vanor. Hyr nästan aldrig solstolar utan väljer hellre stränder där naturlig skugga finns och en bra taverna där jag kan njuta i skuggan. Äter ibland både frukost, lunch och middag ute men någon av måltiderna är kanske bara sallad eller ett par grönsaksrätter. På kvällen blir det gärna killing och annat gott. Tar gärna en drink före maten och det gör jag gärna ute speciellt om jag som på Folegandros hade andra trevliga turister att dela den stunden med. På Ios blev det drink med hyresvärdinnan varje kväll före maten och en skål av hennes goda mandlar som det alltid bjöds på. Ibland blir det balkongsittning eller altansittning före utgången.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:47.