Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-17, 08:41
Aneta Aneta är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007
Standard Rhodos eller Kefalonia

Min dotter(20år) och jag planerar en resa till Grekland nu i början på juni 7-8, kan. Vi vill ha sol, mysiga gränder med lite shopping. Vi har tittat på Rhodos och Kefalonia men vi behöver lite goda råd om vad som kunde passa oss.Är det någon skillnad på vädret på dessa öar?Och var är det bäst att bo om man inte vill ha allt för långt till bad och centrum?
Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 10:05
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rhodos eller Kefalonia

Tror dere har større "solgaranti" på Rhodos på denne tiden av året, men små mysiga grender med lite shopping er vanskelig å finne der..., da må dere i tilfelle bo på østkysten nedenfor/bortenfor Lindos.
Tror nok at Kefalonia hadde passet dere best.., men har selv bare vært på Rhodos og kan ikke direkte sammenligne.

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 10:16
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Lite svår fråga, det beror ju på lite... Det finns fördelar med båda öarna. Antar att det inte är viktigast med party, eftersom ni åker mor och dotter. Då skulle ju Rhodos passat bäst. Men Rhodos gamla stad har jättefina gränder att strosa runt i och strand finns i stan om än inte så kanonfin. Det finns mycket att titta på och göra på gångavstånd.
Kefalonia är en fantastiskt vacker ö, med fina stränder i byn Lassi tex. Lassi ligger på gångavstånd från staden Argostoli där det finns ganska mycket butiker mm. Vill man inte hyra bil en dag, så finns det ju bussutflykter på båda öarna.
Vädret är kanske lite säkrare och varmare på Rhodos så pass tidigt i juni.
Lycka till med resan! Katitzi/ som också brukar åka med döttrarna ibland.
Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 10:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Språkforviklinger.. Lite shopping betyr på norsk ingen shopping... , mens jo betyrr litt shopping...
Så her ble det er missforståelse.

Rhodos har masse shopping både i gamlebyen som er koselig å vandre rundt i og i nybyen.... Strendene i byen er ikke noe særlige etter min smak.
Langs vestkysten er det sten og grus-strender.
Langs østkysten (Falirakiområdet) er det sandstrender, begge steder med shopping, men ikke direkte koselig/mysig.
Hvis ikke strender er viktig så synes jeg Rhodos by er en fin by å bo i for en mor og datter-tur.

På Kefalonia tror jeg du får finere strender, litt shopping, men ikke i samme grad som på Rhodos

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-05-17 klockan 10:39.
Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 20:48
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej.
Jag har iofs. bara varit på Rhodos en gång när barnen var mindre. Då bodde vi i Ialyssos på västkusten, bussen tog inte lång tid in till Rhodos stad men ändå. Nu i Juli ska jag och dottern (18 år) åka igen och då har vi valt Rhodos stad då vi vill utforska stan mer. Gamla stan är härlig att gå i, där finns många fina gränder att utforska. Många tavernor och restauranger finns också (om man blir trött och hungrig/törstig). Det ska bli kul att se mer av nya stan också, det gjorde vi inte förra gången.

Kefalonia har jag aldrig varit på så där har jag ingen åsikt, men det finns ju andra som kan berätta mer.

Lycka till och god resa vart ni än hamnar.
Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 08:30
Aneta Aneta är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Tack för era små råd , vi kanske lutar lite mer åt Rhodos men det verkar vara begränsat med resor dit, det enda som vi hittat är m Fritidsresor till Ixia. Har någon nåt som kan rekomenderas tittat på (Sunday, Katia o.Alexandra). Tacksam för alla svar.
Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 09:20
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Varje sommar är Rhodos populärt och många bokar långt i förväg för att
många är återkommande resenärer. Det är inte ofta som Fritte har
sista minuten till Rhodos, vilket leder till om man bokar sent så finns
det inte mycket kvar att välja på.

Tips ta en taxi med dottern ut till Kallithea och bada på Tassos Beach
en dag. Då kommer man ifrån lite av turisterna och får njuta av turkost
hav och Rhodos härliga värme.
Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 14:13
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag har inte bott på något av de hotell du nämner. Har bott på närbelägna Anitha för 10 år sen, med min då tonåriga dotter. Vi trivdes bra i området och åkte ofta in till stan på kvällarna. Har en kompis som bott på Alexandra och varit nöjd. Tror nog att alla tre hotellen är ungefär likvärdiga.
Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 16:14
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Hva med flygstol og så finne bosted selv?
Bor dere slik at dere lett kan komme dere til Gardemoen så finnes det 8 dagers reise(ut lørd. hjem sønd.) fra den 14 Juni til 1132.- T/R , men det er kanskje i seneste laget da jeg ser at dere vil reise rundt den 7 Juni?
Apollo pleier ofte å ha billige restplasser til Rhodos i den perioden fra Oslo..., men altså bare hvis det er enkelt for deg å reise fra Norge at det blir lønnsomt...
Booker dere inn på f.eks caktus så får dere en tur til ca. 3000.- pr.person. (norske)

Ia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.