|
||||
|
||||
"turokafteri"
Har gjort många fetaoströror men den här är ny och mycket enkel att göra, har inspirerats av grekernas "turokafteri" (stark oströra) men improviserat på egen hand. Blev smaskens!
200gr feta 1-2 mtsk grekisk yogurth 1 röd chilifrukt 1-2 vitlöksklyftor 2 mtsk olivolja avartpeppar Kör allt i mixern, smaka av och njut! Vi ska äta den till grillad fläscarré och en variant på grekisk sallad: Tomater gurka vitkål salladskål vårlök rödlök svarta bönor ( "go green" ekologiska) Strimlad morot Fetaost Dressa den med olivolja, vinäger salt, peppar och oregano! Yummy, en riktigt matig sallad! ( saknar bara kalamata-oliver som var slut i kylen) Kali sas orexi! ( smaklig måltid!) |
|
|||
|
|||
Sv: "turokafteri"
Men ÅÅh
Litentuva - det där lät som en riktig MUMSARE till i morr'nkväll Tack för inspirationen ! //Gupp som numera guppar igen, efter lite stiltje |
|
|||
|
|||
Det där låter lite som den "Hot Cheese" jag åt i Mandraki på Nissyros! Och den var inte att leka med... MUMS!
Det var på tiden! Saknat dig! Fortsätt guppla... (Allt löser sig och korven den har två!) En mycket insiktsfull livserfarenhet vi har här i Skåne... Peter |
|
||||
|
||||
Ni förstod väl att "avartpeppar" inte är ngn exotisk hemlig krydda jag använder mig av utan helt vanlig hederlig SVARTpeppar
|
|
||||
|
||||
Citat:
Nädå, det var inte svårt att lista ut. // Helén |
|
|||
|
|||
Sallad etc nu smaskad å klar i magen Åååh - gott var det...
Men jag använde apart peppar....fniss // det Gupplar bättre så |
|
||||
|
||||
Citat:
Kul att du gillade det! Vi åt resterna ikväll, gjorde inte ett dugg att röran stått och gottat till sig ett dygn. Mätt och glad ser jag framemot schlagerkväller! |
|
||||
|
||||
mmmmmmm provade din "turokafteri" till grillad fläskfile går.Så jäkla gott
Senast redigerad av Kalimera den 2008-05-26 klockan 10:44. Anledning: Lång citering |
|
||||
|
||||
|
|
|