Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-31, 17:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Frysta båtbiljettpriser

Enligt ekonomibilagan i Ta Nea idag har Blue Star Ferries beslutat att frysa sina priser över sommaren, till stort förtret för övriga rederier. Man har ju fått mer än fördubblade bränslekostnader men allt kan inte läggas på resenärerna, säger Blue Star Ferries rådgivare M Sakellis. ANEK, NEL, Hellenic Seaways och G.A. Ferries har protesterat vilt och Sakellis har tvingats avgå från någon post i rederiförbundet...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-03, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Frysta båtbiljettpriser

Citat:
Enligt ekonomibilagan i Ta Nea idag har Blue Star Ferries beslutat att frysa sina priser över sommaren
Det var en positiv nyhet. Heja Blue Star!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-03, 11:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Frysta båtbiljettpriser

En fråga till Monica P : Hur ser man generellt på detta med biljettpriser ?
Jag tycker nämligen att det på senare år blivit dyrt att åka färja i Grekland.
Som jämförelse, en resa Varberg-Grenå som tar drygt 4 timmar med vanlig färja, kostar 205:- för vuxen utan bil. En economybiljett från Pireus till ex.vis Sifnos eller Paros (ungefär samma avstånd) ligger väl idag på runt 30-35 euro.

Lars
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-03, 15:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Frysta båtbiljettpriser

Javisst, det har blivit dyrare, och särskilt om man vill ta bilen med, många Atenare har ju hus på nån ö och packar med barn och bohag.
Sen kommer man inte ifrån jämförelsen inkomst-kostnad. En vanlig -men dålig- dagslön kan vara kring 25-30 Euro här. Då blir det inga kryssningar, tro mig.
Själva boendet kan dock kompensera detta om man har ärvd sommarstuga eller släktingar med utrymme.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-04, 21:07
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Frysta båtbiljettpriser

Mycket intressant information Monica. Just denna typ av info tycker jag ibland att man saknar i tex Kalimera. Det är så lätt att klaga och gny över att priserna ökar dit jag alltid har åkt. Nu kostar ju rummet ........ för att inte tala om maten .... Det vore bra Monica om du gav lite verklighetsanknytning till siffror. Vad kostar det för Greken att leva, hyra bostad, köra bil, köpa bil, resa, allt satt i relation till inkomst. Vi svenskar har så lätt för att jämföra hur vi har det och vad det kostar hemma, när vi reser. Jag har rest jorden runt till massor av länder och mitt motto har alltid varit: Ta aldrig med ditt svenska lagom dit du reser, ta reda på vad det kostar att leva för landets innevånare dit kommer. Oj, vad högtidlig jag blev, men jag menar det.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-04, 21:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Frysta båtbiljettpriser

Jo just detta med priser är intressant!
Det är ju alltid billigare att INTE förboka säger alla .Man ska leta rum på plats....men vi frågade om ett boende på Tinos med studio med WC/Dusch på rummet och fick priset 35 euro /natt om vi stannade en vecka....Med en underbar trädgård att vistas i mycket centralt mitt i Chora , vi blir mötta vid båten dessutom! Varför i fridens namn skulle vi chansa på billigare??? Det ÄR ju redan ruskigt billigt! Det är väl jättebra att boka innan så man vet ATT och VAD man får och att de som hyr ut kan se att rummen blir bokade. En trygghet för dem!

Bara en reflektion....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-05, 12:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Frysta båtbiljettpriser

Dagstidningarna här är väldigt ivriga att publicera jämförelser mellan Grekland och resten av EU. Man utgår gärna från Eurostat ,vad det nu är, och det säger sig självt att det är de regeringskritiska tidningarna som finner de största diskrepanserna.

Jag handlade en massa basvaror en dag, från en bra affär här på ön, ni vet tvättmedel, kattmat, potatis,spagetti, kotletter och ost och sånt man alltid handlar. Bad sen min väninna att jämföra hemma på ICA eller liknande , i Motala.
Slutsuman på kvittona var förvånansvärt lika! Somt är faktiskt billigare här, vin, choklad och lite annat nödvändigt.

Priserna är alltså i EU-läge eller högre, men inkomsterna lägre för medelpapadopoulos.
Sen behöver man ju inte åka på semester till de sydliga länderna eftersom man redan är där! Hos oss är avstånden korta= lite bensinutgifter.

Många äger sina egna hus, jag tror fler än i Sverige. Hyrorna är riktigt låga här där vi bor, 265 euro för 90 kvadrat.


Det är alltså ganska omöjigt att jämföra rakt av, och man kommer aldrig att hitta en befolkning i något land som är helt nöjda med det ekonomiska läget.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT