Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-11, 11:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Kanske vi har startat något bra

Idag fick Anna och Anna och jag träffa borgmästaren. Vi har länge mellan oss, och i kvinnoföreningen, diskuterat behovet av information till folk som vill flytta hit, eller redan bor här. Vi har frågat många om vilka problem de skulle vilja få hjälp med, och har en A4-sida full med små och stora funderingar.

Satte förslag på pränt, lämnade in det på rådhuset, fick en tid att prata med den upptagne, något omdiskuterade men tveklöst energiske mannen, som förvånade oss med att ha nappat på vår idé och redan agerat.

Vi vill ha en engelskspråkig kontaktperson från kommunen, som kan länka till rätt instans, som kan göra en informationsbrochyr, som kan tolka, och vi är villiga att hjälpa till med utformningen av detta program, vi kan grekiska, vi har bott här en förfärlig massa år om man räknar ihop alla...

Steg ett klart, nu får vi se vad som händer . Här förväntar jag mig en del reaktioner från Kalimeras medlemmar: vad skulle du vilja ha hjälp med om du tänkte slå dig ner för mer tid än en semester? Har du några goda idéer som skulle höja nivån på vår information?

Jag lovar att registrera allt och ta med det när vi går vidare till steg två...
Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 13:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Standard Sv: Kanske vi har startat något bra

Mycket bra Monica

Tänk om det hade funnits på Kreta när jag flyttade dit -03.
Nu har jag haft turen att ha grekiska vänner som kan både svenska och engelska samy inte minst grekiska. Det som saknas när man flyttar är information om det grekiska samhället och hur det fungerar, samt vart man ska vända sig. Jag har haft stor hjälp av siten "Living on Crete" som finns i England. Allt från AFM till IKA och hur man skaffar dessa.
Bra jobbat

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 21:09
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Gratulerer - hvilket flott tiltak.
Hvis det var meg som skulle bo i Grekland over lang tid, ville jeg søke alt som var av informasjon om hvordan samfunnet på stedet fungerte.
Offentlige etater:
Hvem skal man forholde seg til i kommunen med hensyn til skatt og slike "tråkiga" ting? (Hvis man bor i leilighet som er hyrad for lengre tid, er det vel noen offentlige skatter og avgifter som skal betales?) Hvordan fungerer dette i forhold til hjemme?
Helse:
Vanligvis er det "alle andre" som blir syke og trenger hjelp, men hva gjør man den dagen det gjelder seg selv - og man befinner seg i et land langt hjemmefra..
Hvilke rettigheter har man hvis man skulle bli syk?
Hvordan skal man komme seg til en tannlege som forstår hva som er galt?
Språk:
Oppfordre innflytterne fra nord om å lære seg mest mulig av det vanskelige greske språket og forsøke å beherske det greske alfabetet. I det minste slik at man er i stand til å lese et skilt og forstå enkel informasjon. Det er faktisk mange mennesker i Grekland som ikke kan lese vårt alfabet, og vi har mange ganger hatt problemer med å forklare hva vi ønsker selv om vi har hatt både bilder og tekst å vise til.
Hvordan oppfører man seg:
En annen ting jeg ville være takknemlig over å få vite, var hvordan man skulle forholde seg i et lite samfunn for ikke å fremstå som en uvitende og uhøflig bavian. Ting man gjør hjemme kan kanskje fremstå som veldig uhøflig i Grekland. Opplys om hva man absolutt ikke må gjøre ute blant andre mennesker. At man sier eller gjør noe veldig dumt en gang eller to er kanskje morsomt når man er på et 14 dagers besøk. Det er likevel grenser for hvor sjarmerende det blir når man gjør den samme dumheten gang på gang, selv etter å ha bodd i Grekland over lang tid. Alt - bare fordi at ingen fortalte at slik gjør man bare ikke i Grekland.
Som et eksempel kan nevnes at man kan risikere å bli sittende lenge, ofte veldig lenge, og vente på maten dersom man kommer alene inn på en restaurant. Grunnen er ikke at grekerne er uhøflige overfor enslige personer, men at de tror du venter på noen å spise sammen med. Hvis man ikke vet, er det lett for en nordbo å bli sur, pakke sammen sine ting og forlate restauranten.

Oppfordre den besøkende fra nord om å aktivt gjøre noe for å bli kjent med lokalbefolkningen, fortell gjerne også om hvordan man kan treffes. Fortell litt om lokale festdager og om det er ok at man som besøkende deltar. Alt som kan bidra til at man blir innlemmet i samfunnet der man bor er vel positivt?

Helt til sist; Hvis dere får mye nyttig info ned på papiret, hva med å legge noe av dette ut på Kalimera? Jeg er sikker på at vi er mange som ville hatt stor glede og nytte av dette - i alle fall ville jeg blitt glad for slik informasjon).

Lykke til med prosjektet. Dette høres veldig spennende ut.
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 12:19
Monica Ps avatar

Tack för tipsen, och nog ska jag rapportera vartefter. Idag , medan jag storstädade som värst, ringde borgmästaren för att meddela vilken person han utsett till kommande samarbete! Ibland går det undan! Nu ska jag prata med vännerna i kvinnoföreningen och se hur vi ska gå vidare. ALLA tips och åsikter är välkomna!
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 12:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Så trevligt Monica att det gick så bra hos borgmästaren. Skall också fundera på om jag kommer på nåt

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 23:19
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Vilket bra initiativ och projekt ni jobbat fram
Mycket har ju redan nämnts här, men t ex information om hur dagis och grundskola fungerar hade säkert varit värdefullt för många. Hur gammal är man när man börjar skolan? Hur ser skoldagen ut med håltimmar etc? Hur fungerar skolskjuts för de barn som är i behov av detta?

Lycka till!

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 13:06
Monica Ps avatar

Tack för tips! Vi har en del av detta redan på listan men inte allt. Sen kommer vi ju att hålla oss till Kalymnos , på andra håll är det säkert annorlunda.
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 15:15
zero zero är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej Monica!
Besökte Kalymnos 1999 och föll direkt skulle kunna tänka mig att flytta dit permanent när jag gått i pension.
Det som jag funderar på är hur det är att bli gammal på Kalymnos finns det någon form av äldreomsorg kan man tex få hjälp med tvätt och inköp av mat städning osv när orken tryter och framför allt hur blir det när det är dags för begravning kostnader osv
Finns det sjukhus,apotek och optiker på ön och hur mycket kostar ett läkarbesök eller ett par glasögon frågorna är många

Boende är också en viktig fråga liksom skatter och avgifter på pension från Sverige

Jag undrar också om det inte vore bra att vistas allt längre perioder på ön fram till pension för att liksom bli accepterad och att själv lära sig hur livet på Kalymnos fungerar
Mvh zero
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 17:50
Monica Ps avatar

Hej zero! Din idé om att bo längre tid är helt i stil med hur jag tänker. Jag har mött folk som lite oövertänkt flyttat hit men sen inte kunnat acklimatisera sig. Sommartid är det en sorts liv, vintern ganska annorlunda.

Jag har också grubblat på hur det är att bli gammal här. Än är vi friska och utan behov av assistans....hemtjänst finns inte, men diskuteras , mest av PASOK. Det kommer väl nån gång i tiden. Många gamla anlitar invandrarkvinnor som hemhjälp om de inte har släkt som ställer upp. Vad de betalar har jag inte reda på. Sjukhus, apotek och optiker finns det, och för det mesta är vården bra, folk blir lika gamla här som norröver. Att besöka sjukhuset kostar tre euro...och det finns en massa privatpraktiserande läkare också, vad de kostar vet jag inte, faktiskt.
Boendet ligger kring 300 euro för ett litet hus eller en lägenhet. Skatt betalar man i Sverige, utomlandsbeskattningen är 25 % (fråga skatteverket) men om man köper hus tillkommer (ganska låg)beskattning här också. Bilskatt på liten bil 90 euro/år, moppe 15 euro. Moms läggs på mat osv som i Sverige, den är differentierad från 6% och uppåt. Kommunala avgifter läggs på vattenräkningen, radio-TVavgift finns på elräkningen. Elen känns dyr, i snitt 50 euro /mån för oss ( tre personer i hushållet), och ska bli dyrare snart. Vatten kostar för oss 18-44 euro varav det mesta är kommunala avgifter.
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 19:43

Hej Monica!
Tack för svaret var till stor hjälp men ett par frågor till
Bredband hoppas jag att det finns för jag vill ha kontakt med mina barn
sen till den andra:Vad göra som pensionär på Kalymnos kan jag hjälpa till med något (givetvis kostnadsfritt)för att bara göra inget kan ju bli lite segt eller ses det som illojal konkurans för det finns väl inte så många jobb att välja på för de som är bofasta och är tvungna att försörja sig
Till sist var är det bäst på Kalymnos att börja "etablera sig" för att så småningom ev flytta permanent
Mvh zero
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 20:09
Monica Ps avatar

Oj det blev för svårt att svara på.... Bredband finns och har blivit klart billigare de sista året. Jag har inte en aning om vad andra pensionärer gör, själv har jag fullt upp, i alla fall nästan varje dag. Sånt man var tvungen att skynda på med när man jobbade får nu ta tid. - Många utlänningar bor i Kantouni, men man kan hitta lediga lägenheter på många håll. Att bo som vi, utanför tätbebyggelsen, har fördelar (lugnt) och nackdelar( långt till affärer).
Jobb? Min mans hobby blev mer än så här. Kan man nåt hantverk går det nog att utveckla, jag känner engelsmän som är smeder och plattläggare och annat. Så det beror ju på vad du har för kunskaper med dig.
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 20:43

Hej!
Har varit byggnadsarbetare i 20 år specialicerad på betong.
Ett stort tack för alla svar........
Önskar Dig och din familj en fin sommar på Kalymnos
zero
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 22:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Många utlänningar bor i Kantouni,
..och där såg jag ett hus med uthyrningslägenheter till salu sommaren -96! Jag sa till min dåvarande man DÄR!!! Vi köper och säljer av allt vi har i Sverige!
Men han var inte intresserad då.....och det är jag ju glad för idag i o m att vi inte är gifta längre..Vad hade hänt om han sagt ja????

Lissi - som just sett Grekland förlora mot Ryssland helt rättvist!
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 15:07

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och där såg jag ett hus med uthyrningslägenheter till salu sommaren -96! Jag sa till min dåvarande man DÄR!!! Vi köper och säljer av allt vi har i Sverige!
Men han var inte intresserad då.....och det är jag ju glad för idag i o m att vi inte är gifta längre..Vad hade hänt om han sagt ja????

Lissi - som just sett Grekland förlora mot Ryssland helt rättvist!
Det hade passat mig perfekt ett hus med några studios att hyra ut något att syssla med.....
Får hålla ögonen öppna nästa resa till Kalymnos
zero
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 18:39
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det fanns gott om hus till salu på Kalymnos förra veckan. Flera sådarna där man kunde bedriva hotellverksamhet, så slå till
Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 19:18
Monica Ps avatar

Men i så fall, var klok och kolla med myndigheter, mäklare och banker först...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.