|
|||
|
|||
Jordskalv
Hej
Jag ska åka till Kefalonia, Lassi den 26:e juli och min jobbarkompis kom hem i tisdags därifrån och berättade att det är jordskalv var 8:e sekund där. Hon fick bland annat papper med information från resebyrån hur och vad man ska göra ifall man blir drabbad. Är det någon annan som hört samma sak och är det något man märker av? Det känns ju ionte så jättekul att åka längre när man får höra sånt här |
|
||||
|
||||
Sv: Jordskalv
Såg att Apollo hade jordskalvsinformation i hotellpärmen där vi bodde förra året. Det är ju bra att de informerar för oss jordbävnings ovana.
Förhoppningsvis märker du inte av dem (det är det allra vanligaste) Men varför oroa sig för någonting man inte kan göra något åt? Trevlig resa! //Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag skulle åkt utan att tveka. |
|
||||
|
||||
Hej Gittan! Din kompis försöker skräma dig lite, vist är det jordskalv i bland på Kefalonia men av mycket litet verkan. Det senaste jag var med om förra året och vist blir många rädda men det händer inte mycket mer. Det är värre om det blir eldsvåda som jag har upplevt några gånger med mycket som blev förstört och otrevligt.
Hälsningar PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Tack snälla för era lugnande svar, nu känns det genast lite bättre
|
|
|||
|
|||
Var 8 sekund låter väldigt överdrivet, visst stämmer det att den sidan har mer skalv men oftast är det ute i havet och man känner inte av det. Numera är husen byggda efter vissa regler när det gäller armeringsjärn i skelettet så var inte orolig, åk du och njut.
Och hotellen numera är säkra, de gamla husen som grekerna bor i är de som mest är utsatta. Monica |
|
||||
|
||||
Hej! Efter jordbävningen 1953 så finns det endast ett hus i Argostoli som inte skadades så mycket att det behövde rivas. På övriga Kefalonia så var det norra delen kring Fiskardo som fick mindre känningar av skalvet och där klarade sig en del av husen. Ruiner kan ses på många platser men även Grekerna bor i hus som är byggda av mordernare teknik och klara ett kraftigt skalv.
Hälsningar PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Vi var också på Kefalonia förra veckan och upplevde skalvet. Precis när marken skälvde befann vi oss i Melissanigrottan, i en båt i den del av grottan som fortfarande har tak, så vår upplevelse var mest att båten liksom skälvde och darrade till. Efteråt blev man ju lite fundersam, det hängde trots allt stalaktiter i taket, som inte hade varit så trevliga att få i huvudet... Hursomhelst, var det inget jätteskrämmande.
De, däremot, som bodde på södra delen av ön berättade att de upplevde smådarr och skalv under hela veckan, men att det inte var något som skrämde eller var hemskt obehagligt. Så slappna av och njut av din resa!! |
|
||||
|
||||
Jag var på Kefalonia i förra veckan och upplevde 2 stora skalv och några väldig små.Men det är inget att oroa sig för.Det var över efter några sekunder.Ska åka tillbaks till höst igen och inte en sekund tänker jag på jordskalven.
|
|
||||
|
||||
Vad är oddsen att det blir ett stort skalv på Kefalonia?
Är det nån som vet det? |
|
|||
|
|||
Citat:
Ha en så kul semester =) |
|
|