|
||||
|
||||
Kreta heter ett land...
Så heter en intressant bok som jag just läst. Handlar om Kreta och dess historia.. blandat med nutid. Boken finns endast att låna på bibliotek tyvärr. Annars hade jag köpt mig ett eget ex av den. Författare är Ebba Segerborg.
Citat från bokens baksida: " Kreta heter ett land mitt ute på blånande djupet, vågomskvalpat och bördigt och skönt... Så vackert låter det redan när Homeros hjälte Odyssevs beskriver denna mytomspunna ö. Ebba Segerborg och Anna Holmquist reser i dessa inspirerande spår och utforskar dagens Kreta. Här lever i högsta grad historien. Boken tar läsaren med genom årtusenden och till museer, sevärdheter, badställen, restauranger, bergsbyar och caféer. Möten med kretensare och traditioner skildras med känsla och kunskap. Närvaron förmedlas likaså i bokens talrika teckningar." |
|
||||
|
||||
Sv: Kreta heter ett land...
Har läst denna bok ett par år sedan, och jag rekommenderar den också! Borde nog läsa om den nu, när vi har sett så mycket mer av Kreta jämfört med hur det var för ett par år sedan. Tack för att du påminde mig om boken!
Ivi |
|
||||
|
||||
Hittade den via nätet på ett antikvariat i Valla och har nu beställt den... det skall bli intressant att läsa den inför den kommande resan i juli.
IngegerdN |
|
||||
|
||||
Javisstja.. att jag inte tänkte på det själv. Så kan man ju givetvis göra. Tack för DET tipset.. *ler*
//Monica |
|
||||
|
||||
Jag skulle göra detsamma som dig Ingegerd. Blev så glad när jag också hittade denna boken på antikavariatet i Valla. Tänkte att de hade kanske 2 ex av den. Men så var det nu inte. Den är din. Så jag får väl säga grattis till att du kom på den idén och hann före mig. Och jag får söka vidare helt enkelt.
|
|
|