|
|||
|
|||
Vart på Kreta i oktober?
Hej!! Vi ska åka två veckor till Kreta i oktober men kan inte bestämma vart vi ska åka. Det står mellan Georgioupolis, Elounda, Kalives el Almyrida. Vill inte att det ska vara för dött, det måste finnas restauranger att välja på och en fin strand är jätteviktigt för oss. Några tips!!
|
|
||||
|
||||
Sv: Vart på Kreta i oktober?
Citat:
Är det inte solväder är det en perfekt stad att promenera runt och utforska samt shoppa i! Chania kan då också var ett bra alternativ! |
|
||||
|
||||
Jag skulle nog slå ett slag för Giorgoupolis. Ligger lite mitt emellan och har en del kul saker. Det finns bland annat skölpaddsfloden att besöka och en fin strand. Bada bara inte där floden rinner ut. Det är nästan minus i vattnet. Almyrida börjar dö ut i oktober och de flesta förbereder avslut. Detta är ett förslag. Även som Litentuva säger så är Rethymnon bra för där finns det mesta.
Uffe |
|
|||
|
|||
Usch, vi kan verkligen inte bestämma oss... börjar kika lite på Kato Stalos och områdena väster om Chania... Några fler tips? Det är ju lite sent att åka i oktober, någon som har erfarenheter av detta? Någon som bott på Corissia Princess el Romantika i Georgoupolis??
|
|
||||
|
||||
Hej Dushara.
Beslutsångest? Välj vad du vill och känner för. Vi som bor där är ju ganska enkelspåriga. Uffe |
|
||||
|
||||
Kom igen nu Uffe, vi är många som väntar på att du ska ta upp ditt bloggande i nutid från Chania!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Ja här är två till som väntar...
Bosse o June |
|
||||
|
||||
Håller med om att en lite större ort är bättre så sent på säsongen. Agios Nikolaos är fint och pittoreskt också. Sen är det ju varmare på södra Kreta längre på hösten. Vi tog bussen över till Agia Galini från Rethymnon några gånger. Där var det säkert 5 gr. varmare och inga moln, trots gråa moln på nordsidan ( månadsskiftet sep - okt.)
|
|
||||
|
||||
Tror att Brige som brukar skriva på forumet ibland besökte både Kalives och Almyrida ett år. Hon har åkt runt mycket på Kreta och kanske kan göra en jämförelse mellan de orter ni nämner. Vad jag minns från mina Kretaresor är att Kalives är en ganska stor by med kanske drygt 1000 inv medan Almyrida som jag inte ens åkt igenom är väldigt liten. Jag skulle nog välja Kalives för det verkar ju vara en byvistelse ni är ute efter och inte ett stad.
Eva |
|
|||
|
|||
Joppan här!
Har bott på Romantika i G-polis och det var bra, inget att klaga på. //G-politokan Joppan |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hvor på Kreta?
Jeg kom til Kreta første gang 1993. Siden ferierte vi her helt til 2000 da vi ble pensjonert. Da ble det lange opphold 2 x 2 måneder i leiet hus. I 2004 tok vi skrittet fult ut og flyttet permanent. Se alle innlegg av sven.kriti om Kreta. Før vi fant frem til Agioas Nikolaos hadde vi reist mange ganger rundt på hele Kreta. Her er fakta: Østkreta har mindre turister, hotellene her er halvfulle mens det er fult i Rethymno og Chania. Disse stedene er over - turistifiserte! Det er ikke fordi de er mer attraktive for DEG men for TUROPPERATØREN ! De store turistmaskinene ligger i Chania og Rethymno. Vårt område er ikke profitabelt for opperatørene, byene er for kronglete med smale gater som ikke er egnet for de store bussene, noe som gir disse byene sjarm! I Rethymno skulle jeg aldri ville feriere i på grunn av vinden! Jeg har snakket med folk der som har tilbrakt 14 dager der uten å kunne bade på grunn av vind og bølger! (Les min meteorologiske rapport under ”Hvor på Kreta skal vi bo”) Her i Lasithi fylket, kan du ta inn på de fleste hoteller uten forhåndsbooking. NB!! Utenom august måned!! Da har Athenerne ferie og DE foretrekker Østkreta! Vil du ha mer informasjon skal du GOOGLE Lasithi, Agios Nikolaos, Itanos, Sitia etc. Vil du vite mer? send meg en e - mail buchh2@otenet.gr Senast redigerad av sven.kriti den 2008-07-09 klockan 07:11. |
|
||||
|
||||
Citat:
Almyrida såg ut så här i slutet av oktober 2007. |
|
|