|
||||
|
||||
Mat på planet
Har nu använt större delen av min lunchrast på att försöka boka mat på planet till vår Lesbosresa med Vingresor. Det går inte att göra själv på hemsidan och inte heller manuellt hos bokningen. Har bollats mellan Ving och Norwegian som Ving anlitar för flygningen och pratat med flera personer på respektive ställe. Ving skyller på Norwegian och de skyller på Ving. Ok kanske inget att bråka om när vi flyger så billigt men eftersom de skriver att egen mat inte får tas med planet borde alt vara att kunderna kan handla mat på planet. Har rest enkel med flera andra bolag bland annat Apollo och det har aldrig varit några problem att boka flygmat även om kostnaden blir densamma som vid t.o.r resor. Antar att även andra stött på detta problem men jag har aldrig hört talas om det tidigare. Väntar nu på att en chef på Vingresor ska ringa upp mig så vi får se om de kan presentera en acceptabel förklaring.
Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Mat på planet
En enkel matsäck typ mackor, kalla pannkakor och liknande ska du väl kunna få ta med att äta på planet. Det har jag och många andra gjort. Inga problem. Låter konstigt det där... hmmm..
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Här är den. Att man inte kan beställa mat ombord bara för att man köpt en billig one-way, det tycker jag låter mycket konstigt. Eva, har du fått något svar från någon ansvarig ännu? // Helén Senast redigerad av Hellen den 2008-06-17 klockan 17:10. Anledning: Tillägg av länk |
|
||||
|
||||
Det vanliga är väl att man beställer maten i samband med att man köper resan. Det finns ju en sådan funktion på bokningssidan för enkelbiljetter med charterflyg på Vings hemsida, likaväl som för andra biljetter.
Om/Att de inte har service utöver det när det gäller de billiga biljetterna tycker jag inte är särskilt konstigt. Det blir ju väldigt dyrbart om personalen ska administrera sådant. |
|
||||
|
||||
Aha, problemet ligger alltså i att det skall kompletteras, det uppfattade inte jag i Evas inlägg, jag läste det som att det inte gick att boka.
// Helén |
|
||||
|
||||
Jag antar det eftersom Eva skrev härom dagen att hon hade bokat biljetter till Lesbos.
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Tack för tipset Hellen. Har ögnat igenom vad som skrivits där ang orsaker till varför man ej får ta med egen matsäck. Allergier, kladd, mm.. blev dock inte så mycket klokare på det..
Det blir nog kalla pankisar o ostmacka iaf. Vad det gäller allergier så bör det vara helt riskfritt. Så kladdigt lär det inte bli heller. Inte ens om man har brett på lite äppelmos innan man vikt ihop dessa.. Angående jordnötter så brukar de väl sälja sådant till lilla drinken. Eller har de sluta med det? Iaf så ska jag kanske läsa på lite bättre om vad man får och inte får medföra genom säkerhetskontrollen kanske. //Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
Har man så kraftig allergi anmäler man det till flygbolaget innan man reser. Det var från SAS jag fick svaret att de helt slutat med jordnötter. Finns det ingen här som jobbar i branchen och vet hur det är med anledningen till att man inte får ha mat med sig? // Helén |
|
||||
|
||||
När vi har flugit med Sterling har vi inte beställt mat när vi bokat biljetterna, men väl på planet har det ändå gått att köpa sig en fika. De sista gångerna har vi åkt med MALEV Kastrup-Thessaloniki och då har vi fått både mat, kaffe, vin och öl utan att ha beställt detta i förväg - Däremot har man vid bokning av biljetten kunnat ange om man velat ha specialkost som t ex vegetariskt.
//Zanét |
|
||||
|
||||
Nu har jag läst på hos Tui Fly.. som jag ska resa med.
Så här står det ang mat: Dessvärre tillåter vi inte egen mat ombord. Huvudorsaken är att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort ombord för allergiker. Fast vi hade egen matsäck med sist vi flög med dom. Och det var då ingen som reagerade på det. Så alltså.. jag tar med egen matsäck som planerat. Och skulle de protestera så får man väl äta den lite i smyg.. *hehe* |
|
||||
|
||||
Ingen ansvarig har ringt upp mig och jag har kräft en förklaring och inte detta bollande mellan Ving och Norwegian där de skyller på varann. Nu har jag varit väldigt upptagen på jobbet i em så de kan ha försökt men inte kommit fram. Försökte boka maten direkt när vi bokade resan men det gick inte. Tänkte att det var datatekniskt och försökte sedan flera gånger men utan att lyckas. Ving har ju förövrigt fått pris för sin hemsida. Det enda konkreta besked jag fått från en av säljarna är att det inte är datatekniskt utan att de inte säljer mat till de som reser på enkelbiljett. Det ansvaret la hon på Norwegian men de i sin tur sa att det är Vingresor som bestämmer vilka som ska få äta på planet. Om de säljer något under själva flygresan har ingen kunnat svara på.
Nu är det inte hela världen och vi lär inte svälta ihjäl men eftersom vi flyger från norrland först och kanske också ska färdas en del när vi kommer fram blir vår resa ganska många timmar totalt. Jag har full förståelse för att flygresenärer inte får ta med egen mat men då måste de sälja mat på planet och inte agera som de gör nu. Eva |
|
||||
|
||||
Du skriver väl när du löst det, det här verkar ju jättekonstigt, klart att du kan kräva ett svar.
Inte säljer mat till dem som flyger enkel..., det kan ju inte vara krångligare än att några åker och skall vara borta i en vecka och andra i två. Du får väl ringa Sverker // Helén |
|
|||
|
|||
Vi flög med My Travel till Lesbos -06. De som inte bokat mat kunde handla fika ombord. Kaffe och en ganska stor macka typ fralla.
|
|
||||
|
||||
Kanske det men jag gissar att Ving löser det här lilla problemet innan dess. Sverker är förövrigt släkt med mina barn på deras fars mammas sida.
Jag kommer att berätta hur allt slutar oavsett vi får bita på naglarna eller inte. Funderar på att smuggla fetaost och tomater i barnmatsburkar. Eva |
|
||||
|
||||
Vad märkligt. När jag har bokat med Ving har man varit tvungen att aktivt välja bort mat på flyget om man inte vill ha det. Provade att göra en spökbokning nu på en enkel biljett till Samos i september, och det var så nu också. Valde man inte bort maten så blev den automatiskt bokad.
|
|
|||
|
|||
Samma här....testade oxå att boka en enkel på Ving och jag var tvungen att AKTIVT ta bort maten för att inte få ett tillägg....mysko...
Senast redigerad av Rinaki den 2008-06-18 klockan 00:35. Anledning: tidningsanka... :) |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Då min son i vintras flög hem från USA var det en kvinna på flyget som inte kunde acceptera jordnötförbudet.
Han behövde som tur var bara ta Betapred så hävdes reaktionen. Det meddelades vid planets start att det inte var tillåtet med jordnötter, först när en flygvärdinna talat om för kvinnan att hon skulle få betala en ev. nödlandning gav hon med sig. Om detta bara var ett tomt hot från personalen har jag ingen aning om, men det är hemskt tråkigt att man inte respekterar allergier, det är ingenting man själv valt att få... // Helén |
|
|