|
|||
|
|||
Snabbglosor
Mina barn är nu eld och lågor inför att lära sig några ord och fraser de kan använda när vi är på Kreta. Jag vet att jättemycket info finns här, men har ännu inte hittat det mina barn spontant frågade efter:
Titta! Det gör inget! Ursäkta (jag läste att det heter signomi, men hur uttalas det? Sinn-JÅ-mi?). Används det både när man ber om föråtelse för att ha råkat stöta till någon, och när man vill be att få komma förbi, tex? Hur säger man "nej" och "nej tack" med både ord (och uttal tack) och hur gör man med huvudet (nickning snett framåt eller?). Jättetack på förhand! |
|
||||
|
||||
Sv: Snabbglosor
Titta heter Kitta!
Det gör inget heter dhe'n bira'si Ursäkta heter signo'mi , sig-no'-mi och används i alla morsvarande sammanhang Nej heter o'chi. nej tack heter o'chi ef-cha-ristå' Man nickar bakåt litegrann, lyfter ögonbrynen också, smackar nt ...tydligare går det nog inte att bli. |
|
||||
|
||||
Citat:
Varför gör man det? Vad betyder det?? *Såg det nu i ett annat inlägg* Senast redigerad av Kreta<3 den 2008-06-20 klockan 23:50. |
|
||||
|
||||
Det betyder nej! Vi svenskar ruskar ju på huvudet när vi menar nej och varför vi gör det vet då inte jag, jag bara gör det!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Hej ! Hur säger man smakar bra ?
Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Maten smakar bra, το φαγητό είναι νόστιμο, tå fagitå` íne nå´stimo.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Tack.Bra att veta. Deras mat är bara så god och då kan vi berömma dem när vi ska betala för oss.
Birgitta 63. |
|
|||
|
|||
Tack för svaren !!
PÅ slutet av mitt inlägg skrev jag lite snabbt, frågan skulle gällt både ja och nej, och det där med att nicka snett framåt läste jag nånstans skulle föreställa "ja" - stämmer det? |
|
||||
|
||||
Nu nickar jag lite snett framåt...
|
|
|||
|
|||