Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-21, 17:04
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Färjeförvillad

När jag luffade runt för ett par år sedan gick alla färjor i en stor motsols cirkel från Piraeus, Sifnos, Ios, Naxos, Paros, Piraeus men nu verkar färjorna gå som ekrarna i ett hjul, dvs från Piraeus ut till ett par öar och sen tillbaka. Man verkar alltså inte kunna åka runt på samma sätt som förr?? Se bilden nedan som jag hittat på nätet.

Är det så här numera? Verkar alltså som det är omöjligt att komma från Sifnos över till Ios-Naxos-Paros utan att åka tillbaka till Piraues? Det är ju ett hårt slag mot båtluffarna!

Vad nu? Kan man inte länka till andra bilder? URL-en blir ju helkonstig! Bilden finns här: http://www.kalimerakalimerakalimerak...ek_ferries.gif

??? Det går inte att lägga in en länk heller! Den blir helkonstig! Tag denna url och pastea in i er webbläsare: www.kalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimerakalimera/images/greek_ferries.gif

Hm, helt omöjligt att få in en vanlig url här! Nytt försök, ta bort mellanslagen!
w w w .grekland . gr/images/greek_ferries.gif

Senast redigerad av tramp den 2008-06-21 klockan 17:15.
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 17:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Färjeförvillad

Den länk du försöker lägga in är spärrad.

Jag har inte studerat så noga hur rutterna har ändrats, men jag har intrycket att de är bättre nu än förr. Framför allt har snabbåtarna för med sig att man ofta kan ta sig mellan öarna på smidigare sätt.
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 17:21
tramps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Den länk du försöker lägga in är spärrad.
Spärrad? Vaddå spärrad? Den funkar ju utanför forumet. Jag kan inte ens skriva in url-en så andra kan kopiera den.
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 17:24
Elisabets avatar

Jag vet inte varför den är spärrad, men som du ser blir det "kalimerakalimerakalimera" när du lägger in den i inlägget. Så blir det med en del "runda ord" och spärrade länkar som Janne valt att inte vilja ha med i forumet.
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 17:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Har inget bra svar på varför du inte kan länka till bilden, men den skiss som kommer fram är inte komplett, där saknas bl.a. förbindelse mellan Rhodos och Kreta, liksom mellan Sifnos och Paros.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 17:34
Elisabets avatar

Dessutom är båtlinjerna föränderliga, dvs en del av dem ändras för varje år, så man kan inte rita en sådan karta som stämmer. Ingen av båtlinjerna jag åkte med i höstas är till exempel med.
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 18:03
tramps avatar

Aha, tack, Sifnos-Paros verkar finnas, går tisdagar och söndagar! Det finns ingen karta där man kan se alla rutter? Det är ju svårt att grovplanera om man inte vet vilka möjliga resvägar som finns men tur att man kan söka på färjor ändå.

(Verkar som min länk i förra inlägget går till en konkurrentsida, kanske därför den är spärrad?)
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 18:11
Elisabets avatar

De flesta grovplanerar nog med hjälp av båttidtabellerna gtp och openseas. Liite joxigt är det, men man får väl se det som en del av nöjet
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 18:37
tramps avatar

Japp, det här var ju kul! Har nu ett Excel-ark med en massa varianter som man kan välja bland i lugn och ro! Planerandet är ju halva resan även om man kan improvisera under resans gång. Man får planera in improvisationspunkter.
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 18:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Har nu ett Excel-ark med en massa varianter som man kan välja bland i lugn och ro!
Något du hittat på nätet eller knåpat ihop själv?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-21, 18:52
tramps avatar

Nä, det är ett eget Excel-ark! Väldigt enkelt, en massa kolumner:

från
till
nätter (räknas ut automatiskt)
datum
avgång
framme
restid (räknas ut automatiskt)
rederi
båt
typ av båt

Sen kan jag pussla ihop såna rader från en "radbank" till en resa. Böket är att ta fram en massa olika rader att stoppa in i "banken". Det bästa vore om det fanns en färdig bank, bara att kopiera från! Alla båtresor upprepas ju varje vecka på givna veckodagar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.