Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-29, 23:22
Emma&Mattias Emma&Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Hjälp! Vart ska vi ta vägen?

Hjälp!

Om en vecka går flyget till Aten, och som de ö-luffaroskulder vi är har vi inte den blekaste aning om vart vi ska ta vägen! Vilken ö är bra att börja med? Har läst här inne på forumet att många rekommenderar Naxos, men vi känner att den kanske är lite för stor och turistig? Hur är den prismässigt?
Vi skulle gärna se en vulkanö, vart ska vi ta oss då? Vi funderar också på Amorgos, Milos och Ios, men de är ju alla ganska stora öar... Är kanske mysigt att åka till ett mindre ställe och bara stanna någon dag?

Vi är ett par i 25-årsåldern och ska vara borta i tre veckor. Vi vill se så mycket som möjligt men samtidigt ladda batterierna ordentligt och bara vara. Ios funderar vi mest att åka till pga festlivet, är det rätt tänkt eller kan man få en lagom dos party på någon annan ö, som har mer i övrigt att erbjuda?

Sen har vi lite funderingar på Aten, vi landar mitt i natten och tänkte spendera en dag i huvudstaden innan vi ger oss ut på det stora blå. Måste vi boka ett rum eller är det lätt att skaffa på plats? Detsamma gäller på hemvägen, boka eller inte boka?

Detta blev väldigt rörigt, men jag hoppas vi kan få lite tips och idéer av ni som kan Grekland! Vi har inte spikat någon resrutt alls och är öppna för alla förslag!

Emma & Mattias
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 07:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi ta vägen?

Enligt de rapporter som kommer från några verkar flera öar i Grekland ha färre turister i låg och mellansäsong i år än tidigare medan andra har mycket turister. Någon skrev att det var väldigt lite turister på Serifos, Antiparos och även Fourni som inte ligger i cykladerna lär ha haft lite turister medan Naxos och Folegandros har haft mycket turister enligt de som varit där.

Ni kanske ska göra en mix av öar och besöka de som haft en lugn säsong också. Om ni tycker Naxos verkar för turistig kanske ni ska hoppa över den ön och besöka öar som Syros, Sifnos och Serifos. Förra året åkte jag rutten Santorini där planet landade - Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. En behändig rutt med relativt korta färjeturer och en ordentlig blandning av väldigt lugna öar och öar med mer turister. Jag tycker att det underlättar om man väljer öar med bra färjeförbindelser med varandra och jag vill helst inte åka färja på natten så då var fjolårsluffen perfekt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 10:26
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Ios kan väl vara extremt party ibland... Iaf som jag kommer ihåg.De flesta öar har sin partydel.Paros har sitt i Naossa tex.Milos älskar jag men det är ingen partyö.Men romantisk och alldeles underbar Mykonos är oxå partyö med underbara stränder! På 3v hinner ni ju med en hel del. Vi var förra sommaren på Naxos,ag Prokopios och Paros, Parikia. Om ni skall boka boende i Aten eller ej kan ju bero på vad ni har för krav på boende. Jag föredrar å boka. Älskar att planera
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:52
Martina E Martina E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Vi kom hem från två veckors luff i lördags och var på tre öar på den tiden. Vi började på Syros, en underbar ö som känns verkligt Grekisk. Vi var i Kini och bodde på Argo Studios som var helt perfekt.
Syros var en perfekt ö att börja med för oss, vi ville "landa" och ta det helt lugnt några dagar innan vi fortsatte till öar med lite mer liv. Är det lugnet ni är ute efter kan Syros varmt rekomenderas.

Hoppas att ni får en underbar resa!

//Martina
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 19:13
Emma&Mattias Emma&Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Tack för era svar!

Känner att vi fått mer kött på benen nu. Syros har vi inte tänkt på över huvud taget, kanske något att satsa på! Går det många båtar dit från Aten?
Vi börjar bli mer och mer tveksamma till Ios, det kanske är alltför mycket party för oss...
Milos har vi haft lite funderingar över tidigare, låter ju himla mysigt där...
Santorini verkar ju vara många som gillar och gärna åker till, har fått för oss att det är väldigt turistigt där? Men den har ju fördel att den är stor och att allt finns där...

Usch vad svårt, skönt att man inte behöver boka i förväg utan kan ta dagen som den kommer! Kan verkligen inte bestämma oss...
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 21:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Svårt att råda när er rutt är helt vidöppen. Man bör ju inte bara komma på vilka öar man vill se, utan också hur de synkar båtmässigt.

Ett tips i den vägen kan vara att kolla resebreven - alltså vilka rutter andra har valt.

Titta t ex på Ingvilds resebrev från Kykladerna 2007, hon hade tre veckor, startade i Aten och hann med Amorgos, Folegandros, Milos, Naxos, Santorini och Sikinos.

(Själv skulle jag inte hinna med så många öar på tre veckor men hennes rutt verkar inte dum att utgå ifrån)

Senast redigerad av inkfish den 2008-06-30 klockan 21:35.
Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 11:43
Martina E Martina E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Hej igen!

Vår rutt var Aten->Syros->Anti Paros->Naxos->Aten och det fungerade alldeles utmärkt båtmässigt.
Ni har tre veckor på er och bestämmer ni bara vilken ö ni skall börja med så fixar sig säkert resten av resan efterhand. Allt beroende på humör och stämning.

Ha det skönt!

//Martina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.