|
||||
|
||||
Under Eukalyptusträdets skugga!!!
Hustrun och jag diskuterade nyss vid kökbordet det här med värmen.
Alltså; Alla ni som står ut med 35-40 grader i skuggan och därtill ser detta som ett klart plus inför resan till övärlden!!! Yttra eder!!! Vid några få tillfällen under våra resor till övärlden hava vi drabats av värmebölja trots att vi alltid resa i Maj/Juni resp Sept/Okt. Senaste böljan var på Syros/Kini i månadsskiftet Maj/Juni. Då erforo vi att temperaturen i skuggan på altanen vid Kinibay Hotel dallrade runt 37 grader vid pass 14.00 på eftermiddagen. Tämligen outhärdligt enligt vårt förmenande..... Vid ett tillfälle för dryga tio år sedan var vi på Kreta, just vid platanias. Vill minnas det också var i månadsskiftet Maj/Juni. Byn var då icke exploaterad, men värmen hård. Att promenera barfota i sanden nere vid starnaden medförde brännblåsor på fötterna!!! Därför måste vi fråga oss; Hur är er argumentation för att till öarna resa i värsta värmesäsong, alltså Juli- Augusti??? Klarar ni värmen utan problem?? Njuter ni av densamma?? Och hur?? Arne och Hustrun |
|
||||
|
||||
Sv: Under Eukalyptusträdets skugga!!!
Bästa dagtemperaturen för mig är ca 25-28 gr sedan vill jag gärna ha minst 22 gr på kvällen och ingen blåst. Inte alltid så förenliga krav. Klarar drygt 30 grader men då får det gärna vara i ett tropiskt klimat med en eftermiddagsskur som rensar luften. Allt över 35 grader är för mig nästan outhärdligt eftersom jag gärna vill vara lite aktiv på min semester.
Eva |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag håller med dig Arne, men...min chef ger mig inte ledigt. Som lärare är det redan bestämt när vi får semester. Fast jag klagar inte på 7 veckors semester. /Ofelia |
|
||||
|
||||
Jag gillar klimatet i september bäst (om det nu inte är värmebölja) men som för många andra är det pris och möjlighet att få ledigt som styr. Dock tycker jag att det funkar bra med värmen, både för oss vuxna och barnen. Över förväntan faktiskt! Det är klart, närmar sig temperaturen 40+ som förra året, då vi var på Kreta i Juli, blir ju vissa moment jobbiga. Tex att ta sig till och från bilen (genom gamla stan) är en plåga och även det du, Arne, nämnde om temperaturen i sanden. Det jag saknar mest när det är som varmast är att inte kunna flanera runt på stan dagtid, knappt kvällstid heller för den delen.
Men för min del är det "hellre Kreta i värmebölja än inget Kreta alls" som gäller |
|
||||
|
||||
Jag är så glad att min arbetsgivare är generös med mina udda semestertider. Åker oftast tidigt i juni och i september.
Den här gången åkte jag senare än vanligt, kom hem den 22 juni. Sista dagarna drabbades öarna dessutom av en värmebölja som kom rätt tidigt. Det var 30 grader hela nätterna och jag led, dygnet runt. På Lipsi tvingades jag sova med AC sista natten = stängda dörrar = inget havskluck att somna till Så länge jag kan välja skulle jag inte åka mitt i sommaren, helt klart. Det som passar mig bäst är 25 grader på dagen och på natten - men det går ju tyvärr inte ihop |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Skrev så där mest för att jag vet att många inte har den möjligheten att välja som jag har |
|
||||
|
||||
Eva, var är den norrländska sommaren?
Jag fryser mest och får ha balkongdörren stängd på natten. Uffe |
|
||||
|
||||
Jag bor ju i en stad så balkongdörren är alltid stängd på natten. Sen finns det ju mygg även här. Vi har haft otroligt bra väder här i södra Västerbotten med ett bakslag för ett tag sedan då det var riktigt kallt och vantväder på morgonen. Flera värmeböljor och en extrem torr vår och försommar har vi också haft med över 32 grader som mest. Det regn som kom för ett tag sedan behövdes mer än väl. Sista dagarna har varit riktigt sköna och det går fint att sitta ute i solen. Idag har vi moln och jag hoppas faktiskt att det kommer ner lite regn för det är torrt i markerna. Tror det har regnet betydligt mer både söder och norr om oss.
Just nu är det 19 grader utanför dörren och det är riktigt skönt ute trots molnen. Kommer solen blir det ju dessutom betydligt varmare. Senare i veckan ska vi få ännu varmare så jag tror nog att vi kommer att bli nöjda. Personligen anpassar jag mig ganska mycket och accepterar vädret som det är. Finns inget annat att göra. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Men värme vill vi ju ha! Lagom värme. Som tur är kan vi som regel göra som ni, A & B, åka vår och höst. Skulle vi ramla in i några väl varma dagar så försöker vi anpassa oss. Då badar vi hellre och försöker hitta skugga med god luft, milda vindar. Vi sitter aldrig på altanen mitt på eftermiddagen! Och skulle sanden bränna då har vi med oss lätta badskor (kallas de flipp-flopp eller... - vi kallar dem klip-klap, Havanianas el.likn.). Vi gillar bäst temperaturen runt 25-30 grader men lider inte av några grader mer. På natten vill jag helst sova med öppna fönster/balkongdörr, men kan (motvilligt) också acceptera att det är nödvändigt med A/C ibland. Senast redigerad av Marianne den 2008-07-01 klockan 15:16. |
|
||||
|
||||
Tyvärr är läget detsamma för mig som många andra. Detta året kan jag inte välja själv när jag ska ta semester. Så då får det bli under denna varma heta tid på året. Och till Kreta vill jag i vilket fall som helst. Om drygt en vecka bär det av dit..
Helst vill jag åka ner på försommaren innan värmeböljan och innan allt är upptorkat. Men, men.. det är bara att göra det bästa av det. Hotell med balkong mot havet, A/C i lägenheten, hålla sig undan solen under den hetaste tiden på dagen och dricka mycket vatten. Göra som de själva gör kanske.. ta en liten siesta då. Badtofflor mot den heta sanden på stranden förstås för att inte bränna upp fotsulorna. Ligga närmast vattnet där det fläktar som mest och nära ner i vattnet för ett svalkande dopp.. Stadsbesöket får vänta till efter solnedgången. Man kan ju alltid ta en ouzo med tilltugg eller nåt liknande under tiden man väntar på att gå upp i stan för att äta middag. Och om man tagit en liten siesta så orkar man vara uppe till lite senare på natten.. Är man i ett varmare land får man ta seden dit man kommer.. och leva lite som de gör där... Monica |
|
||||
|
||||
När det börjar passera 37-38 gr, börjar tempot bli lojare, för min del. Annars klarar jag värmen rätt bra. Får jag välja så trivs jag bäst när det ligger runt 30 grader. Åker oftast låg/mellansäsong, men understundom, även i högsäsong.
Problemet när det är för varmt, är att man måste sova med AC. Föredrar annars att sova med öppet fönster (med nät givetvis, för att slippa blodsugarna!). /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har aldrig upplevt att värmen har varit outhärdlig. Under juli – augusti blåser alltid den sköna Meltemin. Visst kan det vara varmt och vindstilla under ett par dagar, det får man stå ut med och på nätterna får man sätta på fläkten. När det är över 30 grader får man slå ner på takten och röra sig lååångsamt, bada, dricka mycket och se till att man får i sig salt. 2006 var det i mitt tycke till och med för kallt! Då blåste det rejält under de fyra veckor vi var där. Några kvällar var det till och med Fleacetröja som gällde. Generellt sett tycker jag att värmen är helt ok under juli, åtminstone på Naxos. Värme är skönt! Ulrika |
|
||||
|
||||
Omkring 30 är det ultimata för min del, men ofta överstiger det ju den tempen. Har dock inga större problem med det. Klart att lite jobbigt är det ju när det börjar leta sig upp mot 40-graders sträcket förstås.
|
|
||||
|
||||
Mitt problem i värmen är att folk( jag menar min familj) vill ha mat även då. Äta på restaurang är ju ingen daglig lösning när man är fastboende, men lika förb..är folk hungriga dygnet om...ibland blir det bara sallad och bröd, yoghurt är också en bra nödlösning, meloner av olika slag, men tro mig, makaronerna behövs även under värmebölja. För att inte tala om den stekta fisken och kotletterna och allt det där som är så gott när någon annan gör i ordning det.
|
|
|||
|
|||
Jag är en person som bara älskar värme...ju varmare det är desto nöjdare är jag, jag åker alltid i juli-augusti att det har blivit så är först o främst att det är då jag har fått semester...men jag lider inte av värme jag föredrar när det ligger på ca35-40..ligger det under det brukar jag tycka att det är för kallt min sambo tycker inte att jag är klok i huvet vid sådana tillfällen.... han föredrar lite svalare klimat...men han brukar vänja sej vid värmen efter ett par dagar det man måste tänka på är att dricka massor av vatten och så tar jag alltid en nypa salt om jag vet att jag ska ut och vandra...det blir massor av solande och badande och kall myrthos naturligtvis..Värmen hjälper också mot min reumatism..jag mår mycket bättre i värme än vad jag gör hemma i kylan,även min dotters astma blir bättre där nere. När vi har 20-25 grader hemma så fryser jag och kan absolut inte gå i kjol...jag är väldigt frusen av mej,jag fryser nästan jämt...kanske därför jag klarar av så hög värme som 40 grader
Vi var till Florida i september 2007 när det är som varmast där och lågsäsong,vi hade runt 40-43 nästan varje dag och 100% luftfuktighet....jag njöt i fulla drag men resten av familjen mådde jätte dåligt dom första 3-4 dagarna...sen vande dom sej... // |
|
||||
|
||||
Jag är som du Theresa, väldigt frusen av mig. Mina arbetskamrater brukar fråga vid midsommartid om jag tagit av mig långkalsongerna än?Jag tycker alltså det är skönt att åka i högsäsong när det är varmt. Men jag gillar Grekland i alla väder så det brukar bli resor både på vår , sommar och höst.(Inte alltid samma år.)
nicka |
|
|||
|
|||
det där med långkalsonger känner jag igenfår också höra det till leda
// |
|
||||
|
||||
Vi reser 2-3 gånger om året, och då blir det alltid en resa mitt i högsäsongen.
Två år i rad har vi haft ((otur)) att ha över 40 grader på sommarresan. Hoppas slippa detta i år nu när vi ska till Kalabrien i slutet på juli. Vi var på Kreta i mitten på maj i år och vi hade en fullträff med vädret. Siroccon kom in och gjorde att vi fick riktigt varmt på kvällarna några dagar i rad. Det är alltid skönt att resa i maj-juni men har man otur så kan det regna eller vara kallt på kvällarna. Den risken tar man aldrig på sommaren. Då är det snarare risk för värmebölja istället. Skillnaden mellan 35 och 40 grader är grym, och skillnaden mellan 38-40 och 43-45 är fruktansvärd. Senast redigerad av ricky den 2008-07-08 klockan 12:49. |
|
|||
|
|||
Har förmånen att ta semester när det passar mej (tyvärr dock ingen som sköter mitt under tiden) tar aldrig mer än 2 veckor max i stöten men det räcker ju när man ska ut o resa. Ett år valde vi Kreta 14/8. Det hade varit 46 gr i skuggan den dagen vi kom ner och ACn i bussen var paj. Inte skönt kan jag säga. Första veckan låg temp mellan 35-38 grader, alldeles för varmt för att man ska orka göra annat än bada. Andra veckan mer behagligt strax under 30 gr. Annars har vi rest några gånger i oktober och haft ca 28 gr, jätteskönt, men för det mesta maj och september och maj kan ju vara hur som helst, september brukar vara lagom varmt för oss!!
|
|
|